את קולה המלטף והכל כך נעים של רבקה זהר אנחנו מכירים כבר שנים; מהיום בו החלה לשיר עם להקת חיל הים ועד היום, הוציאה אינספור אלבומים והייתה חלק משיתופי פעולה מוזיקליים נהדרים, שימשה זהר כפסקול חייהם של ישראלים רבים, צעירים ומבוגרים כאחד. זהר התארחה באולפנו של רז שכניק ב-103fm, ויחד שבו השניים אל תחילת הקריירה שהפכה במהירות לסיפור הצלחה.
את השעה של החלק השני פתחו השניים עם השיר 'בן יפה נולד', אשר כתב אהוד מנור לזכר אחיו יהודה, שנפל במלחמת ההתשה. זהר שיתפה כי למרות העצב שיש בשיר, היא בוחרת להתייחס לרוח האופטימית שבו: "אני לא חושבת על אבל. אם יש תוגה בלי תקווה - אי אפשר לשאת את זה. פה יש את התקווה, את הבן שנולד מחדש. זה חשוב שתהיה תקווה כשאתה שר על צער. לא הייתי קוראת לשיר הזה שיר אבל, אלא דווקא שיר מנחם, כי אתה חי את הכאב ומרפה ממנו למשהו גדול כשזה נמשך".
לשאלתו של שכניק כיצד התמודדה עם התהילה בראשית הצלחתה, ענתה זהר: "כשהתחיל 'מה אברך' וכשהגיע הפרסום, הלכתי ברחוב ואמרתי לעצמי, 'את הולכת כמו בן אדם רגיל ולא כזמרת'. אמרתי לעצמי שאני כמו כל אדם. הורגלתי כנראה מאבא שלי, הוא היה הכי עניו שיש". היא המשיכה ואמרה: "צריך לשמור כל הזמן שהתהילה לא תעניין אותך, לא בגלל זה אתה שר. צריך לעשות את מיטבך על הבמה, ושלא יעניין אותך אם כן התקבל או לא, או אם אוהבים או לא".
באמצע שנות ה־70, כשהיא בשיא הצלחתה, היגרה זהר יחד עם בעלה דאז לארה"ב – שם החלה להתמכר לסמים קשים. ב־1985 החלה תהליך השתקמות, וקיבלה הזדמנות להופיע בפסטיבל הזמר של אותה השנה – שם זכתה עם השיר 'בדרך אל הכפר'. "מיקי פלד וגברי מזור פגשו אותי בניו יורק", נזכרה זהר. "לפני שחזרנו לארץ, גברי טלפן לנורית הירש ואמר לה להלחין עבורי שיר. מיקי אמר לו שאין לי טעם לנסוע, כי אני לא במצב טוב. נורית הייתה על הפסנתר, המצאנו מילים ושלחנו אותם לגברי. זה היה נס בפני עצמו. כשאתה קם ממנו נכון, הכול לטובה".
במהלך השעה חזרו גם אל הקלאסיקות: 'הבית ליד המסילה', 'נגן לי ירדן', 'חלקת אלוהים', 'הלאה' ו'סיפורי סבתא', ואל שירים חדשים יותר כמו 'לשמוע את הלב' ו'אם נלך'. בשבוע שעבר הבאנו את חלקו הראשון של המפגש עם זהר, ובו שבה לסיפורים מתחילת הקריירה. לחצו כאן להאזנה.
פרויקט 'אלבומי המופת' מפגיש בכל שבוע את העיתונאי רז שכניק עם גדולי המוזיקאים בישראל. יחד הם יוצאים למסע אל האלבומים שהיו סימני דרך בקריירה שלהם - ובפסקול הישראלי.
לרשימת התוכניות המלאות בפרויקט לחצו כאן.
עריכה: מאור ראטה