רז שכניק

הסיפור מאחורי הקליק

דני דותן, סולן להקת הקליק שפרצה דרך במוזיקה הישראלית, התארח באולפנו של רז שכניק • יחד שבו אל הרגעים בהם האש הפנימית לא כבתה כנגד כל הסיכויים


בשנת 1980 החליטו דני דותן ואלי אברמוב להקים את להקת הקליק יחד עם עובד אפרת, ז'אן ז'אק גולדברג ועוזי בינדר, שעזב לאחר זמן קצר. הלהקה הייתה להקת רוק ופוסט פאנק ישראלית אשר נחשה לאחת המשפיעות בישראל וזכתה להצלחה רבה. זאת בזכות סגנונה המוזיקלי הייחודי, ששילב בין פוסט פאנק, רוק לניו וייב, ובזכות שיריה, שהיו שונים בנוף המוזיקלי, שעסקו לרוב בסמים, ביקורת חברתית ועוד. דותן, שהיה סולן הלהקה בכל הרכביה, התארח באולפנו של רז שכניק ב־103fm, שיחזר את הרגעים הגדולים מהקמת הלהקה, יצירת השירים, הפירוק, האיחוד והפירוק הסופי. 

דני דותן נולד בירושלים לזוג פרופסורים ובאופן מפתיע גילה את זיקתו לעולם המוזיקה בשלב צעיר בחייו. כשהיה רק בן 15 הקים יחד עם חברו הטוב אלי אברמוב, שהיה חלק בלתי נפרד מלהקת הקליק שקמה בהמשך, את להקת פולחן דיוניסוס. "היינו בתיכון ביחד, נפגשנו כשהיינו בני 13 וישר ראינו אחד את השני כאנשים שיכולים להתחבר, כי לא סבלנו שום דבר שקרה מסביבנו", סיפר דותן על החיבור לאברמוב, "אהבנו סמים ואת החיים מחוץ למסגרת והתחלנו לשמוע מוזיקה מאנגליה ואמריקה".

"הבנו שאנחנו מוזיקאים לא בהצדקה כי לא גדלנו בבתים מוזיקאלים אבל הייתה לנו משיכה גדולה למוזיקה.היינו הילדים שרצים לעיר העתיקה ושם נפגשים לא רק עם החשיש, שנמכרו בחמש לירות, אלא בעיקר עם התיירים עם האמריקאים שהיו צרכנים פסיכים של סמים, סקס ומוזיקה. הם הביאו איתם תקליטים ושמענו הכול", נזכר בחיוך.

"ניסינו להישמע ישראלים אבל משהו באופי שלנו לא הצליח לעשות את זה"

החיבור בין השניים הוביל אותם להקמת הלהקה הראשונה, פולחן דיוניסוס, שהתפרקה. אך גם שניהם לא ידעו אז שדרכם המשותפת עוד ארוכה. "נפגשנו שוב כשהיינו בני 25 והיינו מאוד מיואשים. בדיוק סיימתי צבא ועבדתי בעיתון פורנו שהיה כל כך גרוע שאפילו את הצילומים בעיתון לא היו מצלמים באמת. יום אחד אלי אמר לי 'בוא נעשה מוזיקה כמו שצריך לעשות'. בהתחלה ניסינו להישמע ישראלים אבל משהו באופי שלנו לא הצליח לעשות את זה".

על נקודת המפנה בקריירה המוזיקלית, שהובילה להקמת להקת הקליק, שיחזר: "אבא של אסף אמדורסקי, בני ז"ל, בא יום אחד לשמוע אותי ואת אלי שרים כשעוד היינו להקת הפולחן והוא אמר לי שלעולם אני לא אהיה זמר. נדמה לי שזה היה הדבר שהכי הניע אותי, המנוע, להיות זמר. כשאומרים לי 'אתה לא יכול' אני מתחיל לרצות. אמרתי לאלי שנעשה את זה באופן טוטאלי כמו שאנחנו מאמינים." 

"לאלי אברמוב היה ויז'ן שכולם מנגנים כמו מכונות"

מאותו הרגע הדרך להקמת הלהקה פורצת הדרך הייתה ברורה לדותן, והוא עשה כל שביכולותו להגשים את החלום שליווה אותו עוד מצעירותו. "אמרתי לו 'כל יום אני מרים לך טלפון עם שיר חדש'. קודם כל היו לנו שירים, התחלנו לנגן ויום אחד צילצל אלינו ז'אן ז'אק שהשתחרר מהכלא בגרמניה, כל מה שהוא ידע לנגן זה מהעוצמות הטבעיות שלו. לאלי היה חלום להפוך מתופף אמיתי למכונה, אם הוא היה יכול לקשור לז'אק ברזלים לידיים שינגן כמו מכונה זה מה שהוא היה עושה. הוא גם רצה את עובד כמכונה על הבס. היה לו ויז'ן שכולם מנגנים כמו מכונות".

בהמשך, סיפר סולן הלהקה על משמעות השירים הייחודיים, על הילדות בצל הוריו שהיו רחוקים שנות אור מהמוזיקה, על ההיכרות בין הישראלים עם מוזיקת הפאנק וההבנה שהלהקה פורצת דרך.

דני דותן, סולן להקת הקליק, באולפן של רז שכניק // צילום: 103fm

פרויקט 'אלבומי המופת' מפגיש בכל שבוע את העיתונאי רז שכניק עם גדולי המוזיקאים בישראל. יחד הם יוצאים למסע אל האלבומים שהיו סימני דרך בקריירה שלהם - ובפסקול הישראלי. 

לרשימת התוכניות המלאות בפרויקט לחצו כאן.

עריכה: שני רומנו

10/02/2022

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


הסיפור מאחורי הקליק
הסיפור מאחורי הקליק  |  מתוך עטיפת אלבום הבכורה מ־1981
Paris