איפה הכסף
עם ענת דוידוב

"נחתנו בנתב"ג ואף אחד לא חיכה לנו"

הרב מוטי כ"ץ עשה עלייה הלילה (ג') • לדבריו, "השארנו את הבית עם המקרר מלא ונסענו 15 שעות ברצף - כל האנשים שהיו בטיסה איתנו הם נמלטו"

על רקע מלחמת רוסיה־אוקראינה המתרחשת בימים אלה במזרח אירופה, יהודים רבים עוזבים בימים אלה את ביתם באוקראינה ועולים ארצה. ביניהם, גם הרב מוטי כ"ץ, רב חב"ד בקייב, שנחת בשדה התעופה בן גוריון הלילה (ג'). בשיחה עם ענת דוידוב ב־103fm, שיתף הרב כ"ץ בשמחה המהולה באכזבה.

לדבריו, "הגענו בשתיים בלילה לנתב"ג לא רק אחרי טיסה מייגעת, אלא אחרי שלושה ימים שלמים של נסיעות כשבעצם יצאנו מקייב ביום ראשון בארבע בצהריים, נסענו 15 שעות ברצף לכיוון מולדובה - עשינו עצירה קצרה שם ואז המשכנו נסענו לגבול עם רומניה. משם עוד לקחנו טיסה לארץ שהגיע בשתיים לפנות בוקר. היו על הטיסה מאה אנשים, מתוכן חמישים אנשים מהקבוצה שלנו. כל האנשים שהיו על הטיסה הם אנשים שנמלטו, כולל אנחנו בעצמנו שעזבנו את הבית שלנו בקייב ונסענו. היינו בטוחים שאנחנו עוזבים את הבית רק לשבת וחוזרים, השארנו אתה הבית ככה - עם כל האוכל וכל הדברים במקרר".

בהמשך, התייחס לנחיתה בנתב"ג ושיתף בכאב: "אנחנו סיפרנו לכולם שאנחנו סוף סוף מגיעים לארץ ושם הולכים לקבל אותנו ולקלוט אותנו. לכולם היו ציפיות גבוהות אחרי הגבולות האחרים שעברנו, אך כשהגענו לארץ - למרבה ההפתעה - אף אחד לא חיכה לנו, אף אחד לא ידע מי אנחנו ומה אנחנו. אנחנו ניסנו להסביר לאנשים בשדה שאנחנו פלטים מאוקראינה, אך כל אחד אמר לנו משהו אחר. הפנו אותנו לטלפון בשדה ואמרו להתקשר למשרד הקליטה - כשהתקשרנו, לא היה אף נציג, לא הייתה קבלת פנים. ממש התביישנו בשביל האנשים שהיו איתנו, כי רצינו שהם ירגישו רצויים, שמישהו יגיד להם ברוכים הבאים. קבלת פנים מינימלית".