נוסעים שהזמינו כרטיסי טיסה מסוכנות הנסיעות 'הדקה ה־90' לחבילות נופש והסדירו את התשלום, קיבלו בשבוע שעבר פניה מסוכן מהחברה הסיטונאית 'קשרי תעופה', ובה דרישה תוספת של 180 דולר לכרטיס. זאת לדברי החברה בשל התייקרות מחירי הדלק. מור אגיוף, שרכשה חבילת נופש להוריה, לא הסכימה לעניין ופנתה למועצה לצרכנות. כיצד הסיפור נפתר?
מור אגיוף סיפרה: "קיבלנו בקשה לתוספת דלק לכל כרטיס בגלל התייקרות הדלק. לא הסכמתי לשלם. דיברנו עם הנציג וביקשנו התחייבות - מה קורה אם הדלק יורד או עולה? הדרישה הייתה תוספת של 180 דולר או לבטל את הכרטיס. הרגשתי חסרת אונים, שדוחקים אותי לפינה. ההורים שלי פחדו שתתבטל הטיסה".
מור לא נכנעה ופנתה למועצה לצרכנות. מנהלת הרגלוציה במועצה לצרכנות, עו"ד הדס יעקובסון ארידור הבהירה: "זה לא חוקי. החוק לא מאפשר סיטואציה כזו. אנחנו מדברים על כמה סעיפים שאמורים למנוע בדיוק התנהגות כזו. יש פה הטעייה צרכנית, זה אסור. חוץ מזה, על עוסקים יש חובה נוספת - לציין את המחיר הכולל".
בהמשך, עלה מנכ"ל 'הדקה ה־90' אסף דניאל, שהגיב לדברים: "אנחנו ב־16 למארס קיבלנו הודעה מ'קשרי תעופה', שהם הסיטונאים שממנו אנחנו קונים את המוצרים, שלכל היעדים שלהם מוסיפים תוספת דלק. ניתן לשלם עכשיו עבור העסקאות שביצענו, למעט בשני יעדים - המלדיביים וסיישל. פנינו אליהם והם אמרו לי 'זה מה יש' - או שאתם משלמים את התוספת, או שהלקוחות שלכם יורדים מהמטוס".
הוא הבהיר: "גם בתנאים הכללים שלנו מופיע שאפשר להוסיף מיסי דלק. לא ידעתי שזה לא חוקי, בדקנו את זה משפטית אצלנו ואמרו שזה חוקי. שמעתי את הדברים של הגב' מהמועצה לצרכנות ואנחנו נבדוק את זה עוד פעם". לדבריו, "כל מי ששילם את ה־180 דולר שיפנה אלינו, אנחנו נעביר את הפנייה ל'קשרי תעופה'. אני לא יכול לקחת את האחריות שלקוח לא יעלה על הטיסה".
עו"ד יעקובסון ארידור סיכמה: "אנחנו לא אוהבים את גלגול האחריות. סוכני הנסיעות רוצים שאותם נוסעים יסמכו עליהם. יש להם חובה לשמור על הצרכנים שלהם. אני מקווה שכל המקרה יסתיים בכך שהכספים יוחזרו לקוחות ושזה ילמד את אותם סוכני נסיעות וחברות תעופה שאי אפשר לעשות את הטריקים האלה".
עריכה: עופרי גליכמן ורעות מתתיהו ארגון