רז שכניק

"לא היינו להקה של סלבריטאיות"

זאב נחמה, סולן להקת אתניקס, התארח באולפנו של רז שכניק • חשף את הסיפורים מאחורי האלבום 'ברוכים הבאים לישראל' גדוש הלהיטים • חלק ב'


בשנת 1989 פרצו לחיינו חברי להקת אתניקס, ובראשם זאב נחמה האגדי, כרוח סערה והוכיחו שהם כאן כדי להישאר. מעל 30 שנות פעילות ואינספור הופעות הובילו את הלהקה המיתולוגית להיות אבן דרך משמעותית בפסקול הישראלי. סולן הלקה התארח באולפנו של רז שכניק ב־103fm כחלק מפרוייקט אלבומי המופת. השניים המשיכו את שיחתם הססגונית שהחלה כבר בשבוע שעבר, רק שהפעם שבו לאלבום 'ברוכים הבאים לישראל'. כמו כן, נחמה המשיך לחשוף את הסיפורים הגדולים מאחורי הלהיטים שכבשו את לבבות המאזינים, אך לא את תחנות הרדיו. 

לאחר שכבר הותירו חותם באוזניי המאזינים, להקת אתניקס חבקה בשנת 1998 את אלבומם 'בורכים הבאים לישראל' אשר מכיל להיטים רבים המושמעים עד היום. אחד מהסינגלים הגדולים שידע האלבום היה לא אחר מאשר 'ב.מ.וו שחורה', וזו בדיוק הסיבה למה שכניק החליט לפתוח את השעה דווקא איתו. 

"אני לעולם לא אהיה שלם איתו", חשף נחמה מיד בסיומו של השיר, "הקלטתי אותו מצונן ואני חושב שאני היחידי ששומע את זה עד היום. היה ממש דחוף להוציא את השיר הזה וחטפתי שפעת. ניסיתי ללכת לכל מיני מטפלים וזה רק נהיה יותר גרוע. כשהקלטנו את זה חשבנו 'הנה הוא יצא מזה', היה סוג של חיוך שקרני ועד היום אני שומע שהייתי שם מצונן. החלום שלי הוא להקליט אותו מחדש. אני חייב לתקן מתישהו, בפנסיה בגיל הזהב".

עוד סיפר נחמה כי ההשראה לשיר לא הגיע מאדם ספציפי ונזכר: "שכתבנו את זה ואייל גולן שמע את זה בפעם הראשונה והוא שאל 'זה שיר עליי?'. ב.מ.וו החברה תיכננו קמפיין גדול מאוד לב.מ.וו לבנה, הם רצו לעשות תדמית לרכב הגרמני. הרגנו להם קמפיין שלם, העלנו את המכירות של ה.ב.מ.וו השחורה".

"באותן שנים היינו בסוג של מאבק אינסופי בחוסר פירגון מצד אחד ומצד שני הצלחה גדולה מאוד, זה היה הלחם של אתניקס. מצד אחד חוסר פירגון גדול מאוד בתקשורת ומצד שני הקהל זרם איתנו בהכול. לא ידענו שזה מה שיהיה אבל היה סימן שזה הולך להיות משהו ענק", אמר.

אומנם האלבום 'ברוכים הבאים לישראל' יצא לפני האלבום המשותף עם אייל גולן, אך שיתוף הפעולה בין הזמר ללהקה התחילו עוד לפני. במהלך שיחתו עם שכניק, חשף נחמה כי את השיר 'אין כמו אמא' הוא כתב תחילה לגולן אך בעקבות התעקשות חברי הלהקה נחמה הוא זה ששר את הלהיט.

"נראה לי גם מאוד טבעי שהוא ישיר אותו מבחינה קולית. איכות השירה הייתה מקבלת צבע אחר יותר איכותי כשאייל היה שר את השיר הזה ספציפית. אני היחידי שחשבתי ככה בלהקה, הלהקה מאוד התעקשה שנשיר אותו במסגרת שלנו", סיפר, והוסיף: "האמרגן הקודם של אייל גולן נתן לישי לוי להקליט אותו מאחורי גבינו ולהוציא אותו באותו היום כמתחרה. אני זוכר שאותה תקופה התעצבנתי, רתחתי. לא ידענו מה עומד מאחורי הקטע שישי הלך והקליט אותו. הוא לא גבר על הביצוע שלנו אבל היום אני אומר במרחק זמן - מה זה משנה אחי? כל הדברים האלו כאלו שטויות".

גם היום, כשהם כבר מעל 3 עשורים על הבמות, אתניקס לא שוברת את מנהגה ומסיימת את ההופעות עם הלהיט גדול 'רק אהבה תנצח', שלימים קיבל עיבוד חדש ומשותף עם אייל גולן. "אנחנו בחיים לא עושים שיר שקט באמצע הופעה, השיטה שלנו היא ברגע שהקהל איתנו בבום בום נהיה בום בום עד הסוף", הסביר נחמה.

האם כל זמר מפורסם הוא בהכרח צריך לחיות כסלב? לטענתו של נחמה יש הבדל. "מתחילת הקריירה עשינו הפרדה מוחלטת בין סלבריטאיות לבין אומנות. בהתחלה היית רואה אותנו בפתיחות של מקומות ואירועים, ובשלב מסוים הבנו שאנחנו לא רוצים להיות שם. זה מוציא מאיתנו את כל האנרגיה היצירתית, כמה שפחות להתעסק במסכה ויותר בפנימיות של האומנות עצמה. במקום לבזבז זמן על הדברים האלו לבזבז זמן על שירים".

לדבריו, גם כשהמעריצים הגיעו לפתח ביתו ידע הסולן המוכשר לבצע את ההפרדה על מנת לשמור את הרגליים על הקרקע. "פיתחתי הסתגרות, הייתי מוריד את התריס, יושב בבית ופשוט עושה מוזיקה. ניסיתי כמה פעמים לעשות בריחות לחו"ל, היינו נוסעים לכל מיני מקומות מוזרים לחופש ואז אתה שומע 'אתניקס'. כשאתה רגיל שבכל מקום שאתה בא נותנים לך ומזמינים לך, ואתה חושב שכל דבר מגיע לך, ואז יום אחד אתה לא כל כך מצליח ושום דבר לא מגיע לך - זה דופק את המוח. אנחנו מלכתחילה, גם בגלל שלא פרגנו לנו, לא היינו להקה של סלבריטאיות". 

וכמובן, שלא ניתן לשוחח עם ראש להקת אתניקס בלי לוודא את הפרט מעברם - האם חברי הלהקה היו סוכני ביטוח וכך התחברו? נחמה ניפץ את המיתוס: "היה עיתונאי בעיתון מקביל מאוד בכיר ששנים היה בטוח שהכרנו בחברת ביטוח ומשם התחלנו את הקריירה. כל שנה היינו מסבירים לו שזה לא היה ולא נברא".

זאב נחמה אצל רז שכניק באולפן // צילום: מאירה פרץ/103fm

פרויקט 'אלבומי המופת' מפגיש בכל שבוע את העיתונאי רז שכניק עם גדולי המוזיקאים בישראל. יחד הם יוצאים למסע אל האלבומים שהיו סימני דרך בקריירה שלהם - ובפסקול הישראלי. 

לרשימת התוכניות המלאות בפרויקט לחצו כאן.

עריכה: שני רומנו

07/04/2022

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


צילום: מתוך עטיפת האלבום 'ברוכים הבאים לישראל' (1998)
Paris