איפה הכסף
עם ענת דוידוב

"הממשלה המנותקת הזאת צריכה להבין שאין זמן לחכות"

פרופ' אבי שמחון, היועץ הכלכלי של ראש הממשלה לשעבר, על עליית המחירים: "בסוף יורידו את מחירי הדלק, אבל זה יהיה מאוחר מדי ומעט מדי"


החל ממחר (ג') מחיר התדלק צפוי לזנק, שוב. זאת בצל גל ההתייקרויות האחרון והמאבק ביוקר המחיה שטרם הניב פירות. סביב ידיעה זו, גדעון אוקו שוחח ב־103fm עם פרופ' אבי שמחון, היועץ הכלכלי של ראש הנממשלה לשעבר בנימין נתניהו ולשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, אשר פרס את משנתו בנושא.

"אני חושב שליברמן מנותק", הכריז פרופ' שמחון בפתח השיחה, "ליברמן לא מבין את האירוע ואני רוצה להסביר בכמה מילים - מה שקורה זה שעכשיו יעלה מחיר הדלק, ברגע שהוא יעלה זה לא רק ההשפעה הישירה של מחיר הדלק, אחרי זה תחבורה ציבורית, חשמל וכו', זה גם ההשפעה העקיפה, מפני שעכשיו כל הספקים, המוכרים והיצרנים יגידו 'עלה מחיר הדלק, הכול הרבה יותר יקר לי' וזה יהיה יותר מתירוץ להעלות מחירים ואנחנו הולכים לראות גל צונאמי של עליית מחירים בגלל עליית מחיר הדלק. מחיר הדלק הוא אבן הראשה של הרבה מאוד מבנים חשובים. תהיה אינפלציה, האינפלציה תביא לזה שכולנו נשלם יותר על המשכנתא שלנו כי יש רכיב גדול במשכנתא שהוא צמוד למדד".

לדבריו, "צריך לעשות משהו הרבה יותר עמוק. מה שהם עשו פה זה מעט מדי ומאוחר מדי. המדינה גובה 19 מיליארד ש"ח בשנה על מיסים על דלק, אז במקום 19 מיליארד ש"ח בשנה אני מציע שיורידו את מחיר הדלק ל6.35 וזה אומר שהמדינה תגבה רק באיזה ה־13 מיליארד ש"ח לשנה. מאיפה יבואו 56 מיליארד השקלים הנוספים? ההערכה שלי היא שמתחילת השנה ועד היום הצטברו משהו בין 40־50 מיליארד ש"ח עודף גבייה על מה שהוערך בתקציב, אז אם אתה גובה עכשיו בין 40 ל־50 מיליארד ש"ח יותר ממה שצפית עד היום, וזה כנראה ימשיך ככה, אז אתה בהחלט יכול לוותר על 6 מיליארד ש"ח גבייה על מנת לעצור את הצונאמי הזה".

"צריכים להחזיר לציבור חלק מאותם עודפי גביה"

בתגובה לאמירותיו, תהה אוקו מדוע כאשר ישב בעצמו בממשלה לא המליץ לקחת פחות מס על הדלק, ופרופ' שמחון השיב: "בתקופה שבה אני שירתתי בממשלה, מחיר הדלק לא הגיע לרמות כאלו ואם הוא היה מגיע לרמות כאלו והינו עומדים במצב שבו אנחנו עומדים עכשיו ברור שזה מה שהייתי מציע לעשות. אנחנו פשוט לא היינו שם. על אחת כמה וכמה כשיש עודפי גביה של עשרות מיליארדים רבים, במקום לקחת אותם ולהוריד בהם את החוב, שזה בסדר ואחלה, אני חושב שאנחנו צריכים להחזיר לציבור חלק מאותם עודפי גביה. זה הדבר הנכון והאפקטיבי ביותר היום זה הורדת מחירי הדלק, לא בחצי שקל ולא על יד ולא בכאילו ולא בקצת, אלא מיד".

האם קיים תסריט בו ישראלים לא יצליחו לעמוד בהחזרי המשכנתאות? פרופ' שמחון מיהר להרגיע וטען כי "לא. אני חושב שהמערכת מאוד חזקה, אני אגיד לך יותר מזה - אומרים שישראלים לוקחים הרבה משכנתאות אבל בין המדינות המפותחות אנחנו עומדים במקום האחרון או לפני האחרון בלקיחת משכנתאות. במדינות אחרות בדרך כלל כשאנשים קונים דירה הם לוקחים משכנתא בגובה של 70 אחוזים ל־80 אחוזים מערך הנכס. בישראל הממוצע הוא 51 אחוזים. הישראלים מלכתחילה בגלל מגבלות שמטילים עליהן בנק ישראל, משרד האוצר וכו', לוקחים משכנתה פחות ממדינות אחרות. אנשים לפעמים נכלאים למצוקה קשה אבל במדינת ישראל כן משלמים את המשכנתא שלהם ואחת הסיבות היא שבישראל נותנים יחסים לעולם מעט משכנתאות".

"מעריך שיורידו את מחיר הדלק אבל זה יהיה מעט ומאוחר מדי"

על תפקידו של בנק ישראל בנושא, הבהיר: "זה לא בידיים של בנק ישראל, הוא לא שולט במחירים הוא שולט רק בגובה הריבית. אתה צודק שהוא יכל לעלות את הריבית קודם אבל אם הוא היה מעלה את הריבית קודם זה היה משפיע על הדולר ולכן בנק ישראל מה שהוא עושה זה ללכת עקב בצד אגודל עם הבנק המרכזי של ארה"ב וזה מה שהוא עושה. מחיר המשכנתאות גם קשור לריבית של בנק ישראל אבל הוא יותר מזה, כי רוב המשכנתאות יש בהן מרכיב צמוד יותר גדול, מרכיב צמוד זה אומר שאם בחודש האחרון היה 0.8 אחוזים אינפלציה אז אותו מרכיב עלה ב־0.8 אחוזים. אלה תשלומים מאוד כבדים".

"ליברמן והממשלה המנותקת הזו צריכים להבין שאין זמן לחכות, צריך לעשות את זה היום. אני מעריך שהם יורידו את מחיר הדלק אבל זה יהיה מעט מדי ומאוחר מדי", סיכם.

30/05/2022

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


פרופ' אבי שמחון
פרופ' אבי שמחון  |  צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
Paris