ריטה נחשבת לאחת האמניות המשפיעות והחשובות ביותר בתרבות הישראלית, ומאחוריה עומדים בגאון עשרות להיטים מרגשים, וקהל מעריצים נאמן. בשיחה עם רז שכניק סיפרה הזמרת על אלבומה החמישי במספר 'תפתח חלון', שלא בכדי הפך לאלבום הישראלי הנמכר ביותר בכל הזמנים. בשבוע שעבר שודר החלק הראשון של התוכנית, ואילו השבוע המשיכו השניים לסקור את שירי האלבום, ולגעת בסיפורים הרבים שעומדים מאחוריו.
בפתח הריאיון שוחחו השניים על הסינגל 'כמה אירוני', אותו כתב והלחין שלמה ארצי. המפיק המוזיקלי לואי להב עבד צמוד לריטה ולארצי, והצליח לייצר ביניהם את החיבור הייחודי. "לואי להב עבד גם עם שלמה כל הזמן, וגם איתי. ככה היה מפגש בנינו כשחיפשתי שירים. זה פשוט היה מושלם ככה. כמובן שכששלמה שר את זה, בסקיצה, זה נשמע משהו אחר לגמרי. זה ממש שיר של שלמה, אבל איתי ועם לואי, אתה יודע, כל אחד לוקח את זה לכיוון שלו. זה יצא הרבה יותר מזרחי, קצת יותר מהמקום שלי".
בהמשך התנגן הסינגל הרביעי שיצא מתוך האלבום, הלוא הוא 'בערב יום העצמאות'. דואט שנכתב על ידי איתן גלס, והולחן על ידי רמי קליינשטיין ועובד על ידי משה לוי ולואי להב. לדבריה, השיר לא היה אמור להיות דואט, אז כיצד הפך לדואט נוסף שלה ושל קליינשטין, בן זוגה לשעבר? "באולפן עצמו בזמן השירה אמרתי 'רמי, אני חושבת שאתה צריך להיות בתוך השירה של השיר הזה'", וכך היה.
עוד הוסיפה הזמרת: "פרידה, כשרק בן אדם אחד מדבר על זה, זה פחות נוגע ומקרב מאשר ששני אנשים שרים. כשאתה שומע את הצד השני. ממש ישבנו ועבדנו על הדבר הזה, וכל הזמן רמי אמר 'אבל יש לנו כבר דואט', ואמרתי 'לא אכפת לי. זה ממש מחייב ששנינו נשיר בתוך הדבר הזה'. אנחנו כולנו מסתובבים ככה, לכל אחד מאיתנו יש לו סיפור, שבר כלשהו, אבל או שכול, זה מה שבשבילי השיר הזה. אנחנו עוברים דברים, ואנחנו לגמרי מתחזקים ומתחשלים מתוכם, ואז עוברים לשלב הבא של ההתפתחות שלנו".
שיר נוסף שהושמע בתוכנית הוא 'לא יודע מה עובר לך בראש', אותו כתב והלחין שלמה ארצי. את השיר ביצעה במקור ריטה, והוא הגיע למצעדים השנתיים שנה אחר כך, בביצוע מחודש של ארצי ויעל דקלבאום. כשנשאלה מה דעתה על העובדה שהחידוש לשיר זכה להצלחה פנומנאלית כשנה לאחר יצאת האלבום שלה אמרה ריטה שזה בסדר גמור מבחינתה, "הוא (ארצי) הופיע עם השיר הזה הרבה. מה, זה יותר שלו מאשר שלי".
העבודה על האלבום המדובר ארכה חמש שנים, "אני חייבת לציין שזה האלבום היקר ביותר בהיסטורית המדינה שלנו", הודתה ריטה. "היו לנו מלא חומרים ושירים, מיטב היוצרים כולל אתי אנקרי וזה היה משהו מטורף. לא ידעתי שזה יהיה אלבום כפול, לואי אמר 'בואי נעשה אלבום כפול', ואמרתי לו שייקח לנו שבעים שנה להקליט דבר כזה. היה איסוף חומרים מאוד רציני. לואי התפרע, היו כל כך הרבה נגנים ויוצרים שהשתתפו באלבום, ואפילו העטיפה שלו נוצרה באיטליה, יצרו פה משהו איכותי, כמו ספר שנפתח".
כשנשאלה האם במבט לאחור יש משהו שהייתה משנה באלבום אמרה הזמרת שהיא שלמה עם השירה שלה, ואוהבת אותה. "הייתה תקופה שכל מה ששמעתי באלבום זה דברים שהייתי רוצה לתקן. אני אחרי זה, היום אני שומעת את הדברים ואני גאה בהם ומאוהבת בהם".
שיר נוסף שקיבל התייחסות בתוכנית הוא 'שיר הגשם', שאת מילותיו כתבה רחל שפירא. ריטה סיפרה על היכרותה עם המשוררת, ואמרה: "הייתי אצלה בבית וחיפשתי אצלה את הטקסט הזה. מה שאהבתי בו הוא זה שלמרות שלנשים יש התחבטויות לגביי האם לעשות ככה או אחרת, הוא מעביר מסר שבטבע, שום דבר לא מתנצל. ההתחבטויות האלה הביאו את הטקסט הזה למקום כל כך יפה ועמוק".
עוד הוסיפה: "איזה שיר יפה, טקסט כל כך יפה. אני מנסה לשיר את בהופעות. אני צריכה לעשות מופע של שירים שלא יצאו כסינגלים, שלא יצאו למצעדים, הם פנינים כאלה".
אי אפשר היה שלא להתייחס ל'קונצרטינה פלשתינה', בו יש פרטים מוכמנים לגביי רצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. ריטה הביעה דעתה על הטקסט של איתן גלס, והסבירה: "אמרתי לאיתן לכתוב תמונות ומצבים בחיים שלנו בארץ. מכל הסיטואציות בשיר אפשר היה לצלם סרט קצר, ואגב בתוך השיר מופיע המשפט 'ודף של שיר מוכתם בדם אדם. אני עוברת על הטקסטים ואומרת כמה זה חשוב לשמש קול לנשמה ולתהליכים של האנשים שהם קצת מעבר לגיל עשרים וחמש ועוברים דברים בחיים שלהם".
בהמשך התייחסו השניים לשירה 'או שכן או שלא', שנחשב לשיר מלא עוצמה נשית שהצליח להקדים את זמנו. "הייתי בטוחה שהשיר הזה יהיה הרבה יותר חזק, אבל לא קרה איתו הרבה. אני חושבת שהוא הקדים את זמנו".
על השיר 'רק אתה' אמרה ריטה כי הוא היה במקור באנגלית, והופיע באלבום אותו הוציאה בתחילת הקריירה שלה, שכולו שירים באנגלית. היא אהבה מאוד את הלחן, ולכן ביקשה מרחל שפירא לכתוב לו גרסה בעברית, והיא כתבה טקסט יפיפה ונוגע ללב.
רגע לפני סיום פנתה הזמרת לשכניק, והודתה לו על עשייתו. "מרגישים את הלב שלך ואת ההכרה שלך, ולנו האומנים זה מחזיר בחזרה את כל העבודה הסיזיפית שאנחנו עושים בחיינו. הרי אנחנו מקדישים מחשבה לכל מילה ולכל פיפס. הכל בכדי שזה יהיה מדויק. לדבר איתך על הדבר הזה מאוד מחזק אותנו. אני מודה לך, בשמי ובשם כל האומנים. תודה רבה".
פרויקט 'אלבומי המופת' מפגיש בכל שבוע את העיתונאי רז שכניק עם גדולי המוזיקאים בישראל. יחד הם יוצאים למסע אל האלבומים שהיו סימני דרך בקריירה שלהם - ובפסקול הישראלי.
לרשימת התוכניות המלאות בפרויקט לחצו כאן.
עריכה: עדן בן ארי