איפה הכסף
עם ענת דוידוב

סובלים מוועדות רפואיות? לא עוד

המתנתם זמן רב לוועדה רפואית ולא קיבלתם את המענה הרצוי? • מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר על הרפורמה החדשה, שעתידה להפוך את חיינו לקלים יותר


היום (ב') הכריז הביטוח הלאומי על רפורמה חדשה באשר לוועדות הרפואיות של המוסד, שעשויה לשפר את השירות שיקבלו הלקוחות והנועצים, שתבוא לידי ביטוי גם בקיצור זמני ההמתנה הארוכים. האם המיזם החדש יצליח לעשות שינוי מהותי בתחום הוועדות הרפואיות? מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר התייחס לבשורה.

בפתח השיחה, ביקש שפיגלר לציין כי "חל שינוי משמעותי מאוד בשנים האחרונות, גם בכל מה שנוגע להתנהלות הוועדות הרפואיות. יש עוד מה לעשות כמובן, ואין לנו שום כוונה לנוח על זרי הדפנה אבל מה שהיה בעבר ממש לא מתנהל באותה צורה היום".

עוד התייחס לשינוי המשמעותי אותן עברו הוועדות הרפואיות: "היום חנכנו מרכז מומחים חדש, ראשון בארץ מאז ומתמיד, שהייעוץ שלו לשפר ולשדרג את השירות שיינתן לכל מי שנדרש להגיע אל הוועדות הרפואיות. כשהרעיון בבסיסו שאם בעבר מישהו בא עם מספר ליקויים בתחומים שונים כדי לקבל את המענה הוא נדרש להגיע לפעמים ל־3-2 וועדות וכעת הוא יבוא למקום אחד, פעם אחת, כל המומחים בכל התחומים הבריאותיים יהיו בנמצא, הם יבדקו אותו ויקבלו החלטה בעינינו פעם אחת בלבד. הוא לא יידרש להמתין זמן רב כדי לקבוע כל פעם מחדש את ההגעה לוועדה רפואית אחרת, שלא נדבר על זה שהמקום מרווח, מאיר פנים, כל הרעיון שם לתת הרגשה נהדרת לאנשים שמגיעים לפתחם של הוועדות. הכול משדר נתינה, רצון עז לעזרה, לסיוע, חמלה, שירות בה' הידיעה. וזו הסנונית הראשונה שאנחנו כמובן אמורים אחר כך להנחיל אותה בשאר המקומות בארץ".

"אין לנו שום יכולת להשפיע על החלטות הרופאים"

בהמשך, השמיעו צמד המגישים את טענותיו של עו"ד עמית ליסטוונד, מומחה בנזיקין, שלדבריו הבעיה התנהלות הוועדות היא שהן ממומנות בידי המוסד ותלויות בו. שפיגלר זעם למשמע אוזניו, והדגיש: "מרכז המומחים לא נמצא בסניף של הביטוח לאומי. הוא לא סתם דיבר רק על אנשים שבאים לתבוע תביעות בגין נכות בעבודה, כי שם יש תמורה מלאה. הייתי רוצה לראות אותו הולך ומטפל באנשים שבאים להגיש תביעות על נכות כללית".

"אומנם אנחנו משלמים את השכר עבור הרופאים אבל הם נבחרים והם שווה ערך במעמד לשופטים במדינת ישראל", הבהיר, "אין לנו שום יכולת להשפיע על ההחלטות שלהם, לא היה ולא נברא. אני אשמח מאוד שתביאו רופא אחד שיאמר לכם שמישהו בקרב עובדי ביטוח לאומי הלך ורמז לו חס וחלילה לא לתת או לתת פחות ממה שמגיע למי מהמבוטחים. תביאו לי אחד. לא היה ולא נברא. עכשיו בואו נדבר על הנראות, לפני 6 שנים הוצאנו את הוועדות הרפואיות באזור הצפון מהביטוח הלאומי. הם תופעלו על ידי חברה פרטית שנקראה 'שער', לא במשך שלוש שנים אלא במשך 6 שנים. ערכנו סקרים לכל אורכה של התקופה, על בסיס כל מדד שאתם מסוגלים לעלות על הדעת".

לדבריו, "בתוצאה שאינה משתמעת לשתי פנים - איכות השירות ושביעות הרצון של התושבים שהגיעו לאותן וועדות מחוץ לכותלי הביטוח הלאומי, הביטוח הלאומי לא שילם לרופאים שום דבר, לא היה קשר ביניהם בכלל, שביעות הרצון הייתה כמעט דומה לזו שקיימת בקרב וועדות ערער בביטוח לאומי ובמרכיבים אחרים היא הייתה פחותה מזו שקיימת בביטוח הלאומי. עשינו את הכול כדי ליצור מצב של חיץ, הפרדה מוחלטת בין הביטוח הלאומי לוועדות הערער והמציאות טפחה על פניהם של אלה שטוענים את הטענה של אותו עורך דין".

"הכנסנו הקלטות לוועדות, אתה יודע איזה סקטור לא רוצה שנפעיל את ההקלטה? חלק נכבד מאוד הם עורכי דין. כאשר אנחנו הכנסו את ההקלטות כדי לגרום לכך שהאמון של הציבור בקרב התהליך שמתנהל בוועדה הרפואית יהיה לעילא ולעילא, שאם חס וחלילה רופא לא מתנהל בצורה ראויה אנחנו נעקור אותו מהביטוח הלאומי", הכריז.

"הביטוח הלאומי היה, ישנו ויהיה לטובת כל האוכלוסייה"

לסיום, נשאל מנכ"ל הביטוח לאומי על ידי צמד המגישים כיצד המציאות הנוכחית, הן המשבר הפוליטי והן המאבק ביוקר המחייה, קשורה לביטוח הלאומי. שפיגלר השיב כי "אנחנו נמשיך לתת את המלוא השירותים במישור הסוציאלי לכל תושבי מדינת ישראל, בכל רגע נתון ובכל סיטואציה. בדיוק כמו שעשינו בכל מהלך תקופת הקורונה. אני מייחל כמובן שהמצב יהיה טוב ושאנשים יוכלו להיות במצב כלכלי ראוי, ולא יידרשו למאבקים שלא לצורך. אבל הביטוח הלאומי היה, ישנו ויהיה לטובת כל האוכלוסייה בכל רגע נתון ובכל מה שנוגע לביטחון הסוציאלי שלהם. זו בשורה גדולה".

עריכה: שני רומנו

20/06/2022

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


מאיר שפיגלר
מאיר שפיגלר  |  צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90
Paris