נהגי חברות האוטובוסים אלקטרה אפיקים, אקסטרה, תנופה, דן באר שבע ובית שמש אקספרס, שבתו הבוקר (א') עד 9:00. בעקבות כך, באזורים רבים ברחבי הארץ, בין היתר בירושלים, פתח תקווה, בני ברק ומודיעין עילית, באשדוד, נתניה, ראש העין, יבנה, גן יבנה, באר שבע, אריאל ובית שמש, יחולו שיבושי תנועה. יו"ר הוועד באלקטרה אפיקים יוני קריספי שוחח על כך עם גולן יוכפז וגיא פלג ב־103fm.
"די מדכא לראות את ענף התחבורה הציבורית עומד, לא מראה משמח", אמר קריספי, והוסיף: "ב־20 שנה האחרונות, כשאני נהג אוטובוס, זו פעם ראשונה שאני רואה את הדבר הזה. לא האמנתי בחיים שזה יקרה, לא האמנתי שמישהו ממשרד התחבורה ייתן לזה לקרות, אבל הנה, לצערי זה התממש. תמיד, כשניגשנו לטפל בבעיות, הקשיבו וטיפלו. ופה, מישהו כנראה לא הרים את הכפפה בצורה רצינית, למרות שעד אתמול עוד ניסינו למצוא הבנות, אבל כלום".
קריספי גם העביר ביקורת על שרת התחבורה מרב מיכאלי, כאשר לטענת הנהגים, היא מסרבת להיפגש איתם. "כנראה שאין לה פתרונות. אנחנו אמרנו, 'אנחנו יודעים שפתרון לא יגיע מהיום להיום', אבל דרשנו להקים איזשהו צוות ביחד עם המשרד, ודרשנו להכין איזושהי תוכנית עבודה שתיכנס לאיזושהי רוטינה של עבודה מסוימת, גם את זה הם לא רצו לתת לנו", אמר.
עוד אמר: "ביהמ"ש חייב אותם להקים את הצוות, הם הקימו, וכל המו"מ שהם ניהלו בצוות הזה היה מגוחך, שאפילו בית הדין אמר 'ככה לא פותרים באמת בצורה רצינית דברים'".
כרגע אין מו"מ בכלל?
"אין מו"מ בכלל עם ארגוני העובדים. משרד התחבורה מנסה לשבת עם החברות המפעילות שהן יפתרו את הבעיות. הן לא יכולות לפתור את הבעיות, זה גדול עליהן. זה משהו יותר ברגולציה. המעסיק שלי לא יכול לקבל הקצאות לקרקעות לצאת לשירותים, מקום שאני אוכל לנוח בו, לעשות צרכים או לעשות דברים כאלה ואחרים. אנחנו עדיין עושים את הצרכים או את הדברים שלנו בבקבוקים או בכל מיני פחי אשפה וכאלה, מקבלים קנסות מהרשויות המקומיות שאנחנו עושים את הצרכים ברחוב".
לדבריו, "הסיפור הוא גם הנושא של השירותים ונושא האלימות, הנהגים סובלים מאלימות. אנחנו ביקשנו שיקימו איזשהו חדר בקרה עם כפתור מצוקה, שנהג יוכל ללחוץ על מצוקה במקרה של אלימות ויגיעו אליו בתוך כמה דקות. הצענו כל מיני רעיונות, פתרונות, כמו שעושים בבנקים, כמו בכל מיני מקומות אחרים, ויש רעיונות, זה רק עניין של תקצוב - הם לא רוצים".
קריספי גם טען כי "דיברנו על נושא השכר שלנו, שהבטיחו לנו מספר פעמים שידאגו שישפרו את השכר הזה במשך השנים האחרונות, וכל פעם תירצו לנו תירוצים אחרים, גם בזה הם לא הביאו הצעה רצינית".
הממשלה במצב שבו היא נמצאת, יש מישהו שיכול לפתור כרגע את הבעיה?
"יש אפשרות לפתור את הבעיה הזאת. אפשר לפתור אותה ב־5 דקות. הפתרון אצלם על השולחן, הם יודעים אותו, הם יכולים להקים במיידי את הצוות לפתרון הבעיה. ברגע שיקום הצוות הזה ויתחילו ברצינות את הדיונים, אף אחד לא יעצור את התחבורה, אבל כל זמן שהם יתעלמו מהנהגים וכנראה ינסו להשאיר ירושה לממשלה הבאה שתנסה לפתור את זה, אז אנחנו נחריף את השביתה הזאת והיא תהיה לימים ועד שאנשים ישכחו מהתחבורה הציבורית".
מחר אין שביתה?
"מחר תהיה שביתה בסקטור אחר, באגד תעבורה בירושלים, בסופרבוס, בכל אזור הצפון".
כרגע יש פקקים ברחבי הארץ כתוצאה מהשביתה שלכם?
"הבנתי שהרכבות מפוצצות, אנשים דוחפים, יש עומסים, יש שם טירוף לא נורמלי".
עריכה: אמיתי דואק