בריאיון שהעניק אתמול (ד') יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון לבן כספית וינון מגל ב־103fm, תקף את שרת התחבורה מרב מיכאלי באשר לרפורמת התחבורה הציבורית, לדבריו: "הרפורמה בתחבורה היא תרגיל של האוצר". השרה מיכאלי שוחחה עם כספית וינון מגל ב־103fm והגיבה לדברים.
בפתח השיחה, ביקשו צמד המגישים התייחסות של שרת התחבורה לתגובות הזועמות בקרב תושבי הפריפריה מאז כניסתה לתוקף של רפורמת התחבורה הציבורית. השרה מיכאלי הסבירה: "שינוי הוא דבר שקשה תמיד לאנושות, אבל זה רק הימים הראשונים של הרפורמה. אלה שמחמיאים, ושולחים במיילים למשרד התחבורה הם לא הולכים לרדיו וצועקים. אבל הפריפריה ככל היא המרוויחה הראשונה מהרפורמה".
"בכרטיס האזורי שלנו ב־99 ש"ח ל־40 ק"מ שילדות וילדים גמלאות וגימלאים נוסעים בו ב־49 ש"ח בחודש בלבד באופן בלתי מוגבל", ציינה, והוסיפה: "בנות ובני ה־75 ומעלה שמאה אלף מהם כבר החליפו את הכרטיס, רק החודש נעשו 200 אלף נסיעות שלהם, אנחנו רואים את ההתרגשות שלהם. אנשים בסוף החודש הזה יראו איך הרפורמה חוסכת להם כסף. כל מי שיש לה או לו טלפון חכם יכול לעבור לאפליקציה, ולראשונה עכשיו היא תחשב לכל אחד או אחת בסוף החודש או היום את המחיר המשתלם ביותר. היא תחשב בדיעבד כמה באמת נסעתם ותתן את התעריף הזול ביותר. הרעיון הוא להפוך אתה נסיעה ליותר משתלמת בדיוק לאלה שבאמת נוסעים בה, לא אלה שמדברים על תחבורה ציבורית".
עוד שללה את טענותיו של ח"כ מיכאן ביטון שאמר כי הרפורמה מייקרת, ואמרה: "זה נכנס לתוקף לפני שלושה ימים, צריך להתרגל למודל החדש. זה שינה את מודלה תשלום, זה לא לקח את אותם כרטיסים והעלה להם את המחיר. זה שינה לחלוטין, את התחבורה הציבורית, האופן שבו היא מחושבת. לעניין התוספת לאוצר, באמת נראה לך שיש לי עניין לממן את האוצר? מה שיש לי, השגתי תוספת חסרת תקדים. 80 אחוזים מהתוספת שהשגתי למשרד התחבורה מיועדת לתחבורה הציבורית. בזכות הרפורמה מנענו עלייה של 9 אחוזים בתחבורה הציבורית. אם לא הייתי עושה אותה כל התחבורה הציבורית הייתה מתייקרת".
"שורה תחתונה אנשים משלמים כפול", טען מגל, ומיכאלי סירבה להסכים: "לא. יש מקומות כמו למשל ביתר עילית שבהם היו סידורים מיוחדים שאין דרך להגן עליהם. למה שחרדים בביתר עלית ישלמו פחות מבני ברק? היה אי שיווין מאוד בולט. אני לא מדברת איתך על פערים בין ירוחם לתל אביב, אני מדברת על פערים בין ירוחם לקריית שמונה. אין שום הצדקה שטבריה תשלם פחות מעכו, וכך זה היה. היו סידורים מיוחדים למי שהיה לו ברגעים מסוימים יכולת ללחץ פוליטי".
לדבריה, "בסוף יש אנשים שיש להם אינטרס פוליטי להשחיר עבודה מקצועית יוצאת דופן. אני מפצירה בכל אחד ואחת להיכנס למחשבון של משרד התחבורה ולהכניס את הנסיעות שאתם רגילים לעשות אותם, זה ייתן לכם את הכרטיס המשלתם ביותר החדש. שינונו את המודל, נסיעה שוקדם שילמת עליה 2 ש"ח וחצי עכשיו אתה משלם 5 וחצי ש"ח אבל אתה יכול במשך שעה וחצי להחליף כמה כלי תחבורה שאתה רוצה ולנסוע במרחק של 15 ק"מ שזה מתקזז ולעיתים יוצא פחות ממה ששילמת קודם".
לאור אמירותיה, שאל כספית בפליאה האם אנשים לא מודעים לכל הנתונים האלו, ומיכאלי ביקשה להסב את תשומת ליבו לקמפיין שלטענה בא על מנת להשחיר את רפורמת התחבורה הציבורית. "אחרי שבמשך חודשים עושים להם קמפיין אומרים להם 'דפקו אתכם', אני לא מאשימה את הציבור, להפך. אני כציבור הייתי שומעת כל היום 'דפקו אתכם', הייתי אומרת שתבטח דפקו אותי, אבל ההפך הוא הנכון. ברגע שאנשים יתרגלו לסידורים החדשים, יקנו אתה כרטיסים הנכונים הם ישלמו באופן ניכר פחות. מי שנוסע או נוסעת באופן חד פעמי, לא הם האנשים שהשינוי משמעותי עבורם".
"יש כאן קמפיין. יש פה חודשים כבר קמפיין שמשחיר את הרפורמה שנעשתה. ישבנו אנשי ונשות המקצוע של משרד התחבורה, העניין שלנו הוא להגביר את השימוש בתחב"צ, זה מה שאני מנסה לעשות, אני מוסיפה אוטובוסים, נהגים, קווים, אנחנו הוספנו עד היום יותר מ־1,500 נסיעות יומיומיות בתחבורה הציבורית", הדגישה.
טענותיה של מיכאלי הובילו לטורים גבוהים באולפן, בעיקר מצדו של ינון מגל. "את לא נוסעת", תקף את שרת התחבורה, והיא השיבה: "אני נוסעת גם נוסעת. אל תגיד לי מה אני עושה עם כל הכבוד". ינון המשיך בשלו: "מגיל 3 את לא נוסעת". מיכאלי זעמה נוכח אמירותיו, והכריזה: "אין לתאר את החוצפה ממדרגה ראשונה. אתה מודיע לי מה אני עושה? אני נוסעת באופן קבוע באוטובוסים וברכבת כי זו העבודה שלי. ינון, לא יודעת איך לספר לך את זה. אני עושה עבודה שהיא שונה מעבודה של הרבה אנשים אחרים, אני נוסעת הרבה יותר מאשר אחרים, נוסעת ברחבי הארץ כל הזמן".
בעקבות הויכוח בין השניים, ביקשה השרה מיכאלי לשתף כי "בשנת 2019 היו בחירות בהן אני נשארתי מחות לכנסת. לראשונה בחיי הבוגרים לא היה לי אוטו, אמרתי 'למה לי לקנות אוטו?' והתחלתי להשתמש בשירות שהיה אז חדש שקוראים לו באבל, התחלתי להשתמש בזה וראיתי שכשאני הולכת לתחנת האוטובוס אני בעצם יכולה לנסוע באוטובוס. חודשים ארוכים התנהלתי בתחבורה ציבורית, הייתה לי הקדמה פשוט יוצאת מן הכלל לתפקיד הזה, שבו אני באמת יש לי זכות לעשות את מהפכת התחבורה הציבורית בישראל. אני נוסעת בתחבורה ציבורית בקביעות, אני פוגשת אתה נהגים, את עובדות ועובדי הרכבת, את הנוסעים, ושומעת מהם באופן אישי את כל הדברים".
"אף אחד לא מצליח להבין את התמחור החדש", ציינו צמד המגישים, ומיכאלי הוסיפה: "לא פעם ראשונה שאני משנה סדרי עולם. יש אלפי עמדות ברחבי הארץ להטעין מחדש את כרטיסי הרב קו, יש מוקד טלפוני *8787, שעובדים בו עשרות רבות של טלפנים שעונים על כל שאלה. פשוט צלצלו ותשאלו, אנחנו כאן בשבילכם. האמינו לי שזה יצא לכם יותר משתלם ותשלמו פחות על תחבורה ציבורית".
מגל המשיך לתקוף את פועלה כשרה בממשלה: "יש תחושה שאת מתעסקת בשינוי תמרורים לתמרורות, אבל פחות התעסקת בזה שיש פה פקקים מטורפים לחץ בנמלים. הצבעת נגד ועדת חקירה לנושא הסוהרות ופחות התעסקת בתחום הזה, לירן לוי אמר שהתעלמת ממנו בזמנו וגלגלת לו עיניים, ועל הכדורגלנים לא הספקת לעלות פוסטים".
מיכאלי זעמה נוכח אמירותיו, והשיבה אש: "שקר. עכשיו למציאות ולעובדות, אני מטפלת בפקקים באופן הכי אינטנסיבי שיש וכל מהפכת התחבורה הציבורית היא בדיוק בשביל להוציא את הציבור מהפקק. חנכתי השבוע את נתיב התחבורה הציבורית באיילון בהקדמה של שנתיים. בעניין הפקקים אני פועלת מכל הזוויות, גם בסלילה של כבישים נוספים. בנמלים, קיצרתי באופן דרמטי אתה התור בנמלים, פתחתי עוד רציפים, גרמתי להביא עוד ידיים עובדות ככה שהמציאות איך לומר היא אחרת".
"לעניין הסוהרות, מה לעשות ששוב יש מציאות. אני כינסתי ב־2018 דיון בוועדת הפנים שלה כנסת שאז עמד בראשה יואב קיש, לא שמענו אז את השר לביטחון פנים אומר מילה וחצי מילה, ראינו את שב"ס מטייח בוועדה ואף אחד לא טרח לעשות עם זה שום דבר מעבר לזה. אני זאת שאמרתי אז לשב"ס על הפער הבלתי נסבל בין הממצאים של לירן לוי לבין התמונה שמצטיירת. אי אפשר להגיד 'לא עשתה כלום'. יש חקירה פלילית", חידדה מיכאלי.
כאשר מגל ציין כי גם חברות הכנסת מיכל רוזין ואמילי מועטי טענו שנכפתה עליהם עמדת הקואליציה בהצבעה, הבהירה השרה מיכאלי: "אז מה הלעג לרש פה? האופוזיציה המהוללת שבשבטה כממשלה במשך 12 שנה תחתיה מתחת לאף שלה ולירן לוי חשף את הדברים כשהם היו הממשלה לא עלה על דעתם לעשות כלום. במשמרת שלנו נפתחה חקירה פלילית, יש וועדה שהקים השר בר לב שחוקרת ובודקת את כל מה שקורה בכלא גלבוע והוסיפו לה את הנושא הזה למנדט הוועדה, ולכן לא היה צורך בוועדת חקירה פופוליסטית. יש עכשיו חקירה פלילית".
"בואו נעשה סדר", ביקשה מיכאלי, ופירטה: "כשאנחנו הצבענו הייתה כבר וועדה שהקים עמר בר לב שבדקה ויושבת ובודקת לעומק מאוד את כלא גלבוע ולכן לא היה צורך להוסיף עוד וועדה, וודאי לא ועדה שהיא וועדת שקר כלשהו של האופוזיציה שכשהיא ישבה בתור ממשלה לא עניין אותה".
בהמשך, טען מגל כי הם הצביעו נגד הקמת וועדת חקירה כתוצאה משיקולים פוליטיים. השרה מיכאלי לא עברה על כך בשתיקה, והשיבה: "משום שכבר הקמנו לפני שהאופוזיציה נזכרה בעצם שיש סוהרות, נשים, פגיעה מינית. פתאום הם נזכרו שכן יש להם עניין פוליטי בזה. אנחנו כבר הקמנו וועדה קודם, מה לעשות ינון? יש מציאות".
"השב"ס עומד בראשה?", שאל ינון בזעם רב, והשרה מיכאלי סיכמה את הנושא: "הלאה. עם כל הכבוד לעניין הזה, להתנצחות עכשיו שאתה מנסה לעשות איתי, יש פה חיילות שנאנסו, יש נשים שנאנסות, נרצחות, מוכות, כל הזמן, בהרבה יותר מדי מקומות במדינת ישראל והדבר הזה חייב להשתנות מהיסוד. הממשלה הזו תקצבה את התוכנית במאבק אלימות כלפי נשים כמו אף ממשלה לפניה, בכלל בלי פרופורציה. המהלכים שעשה השר בר לב במשרד לביטחון הפנים ובמשטרה להגנה על נשים הם חסרי תקדים. זה הדבר שמעניין אותי ועל זה אני נאבקת מאז ומעולם ואני לא מתכוונת להפסיק".
עריכה: שני רומנו