שנות ה־90 היו עשירות במוזיקת רוק ישראלית איכותית במיוחד, וסצינת הרוק האלטרנטיבי בימים אלו הייתה חזקה ובועטת מתמיד. בימים אלו זכינו להכיר להקות והרכבים רבים לראשונה, ולהאזין לכמה כישרונות יוצאי דופן. ביניהם, 'המכשפות', 'רוקפור', 'מוניקה סקס', 'היהודים', וכמובן שאת להקת 'זקני צפת', שהונהגה על ידי הסולן מאור כהן.
כאמן יחיד הוציא כהן כמה וכמה אלבומים שהצליחו להשאיר חותם. לאולפנו של רז שכניק הוא הגיע בכדי לדבר על אלבומו השני, 'פרחי הרע - מאור כהן שר בודלר'. האלבום כולל שירים מתוך ספרו הנודע של המשורר הצרפתי שארל בודלר כפי שתורגמו בידי המתרגם הישראלי דורי מנור.
בפתח הריאיון נשאל איך הגיע מאור כהן, זמר רוק ישראלי, לשיריו של בודלר, משורר צרפתי שנחשב לאחד המשוררים החשובים ביותר במאה ה־19. כהן הודה בחיוך שאמא שלו היא זו שהמליצה לו לקרוא את שיריו של בודלר, "היא אמרה שקנתה ספר שירה מדהים ושנראה לה שאני יאהב אותו", סיפר, "אני פתחתי אותו וכאילו שמעתי את המוזיקה. עד אז עוד לא הלחנתי שירים מוכנים, וחלק מהמילים בשירים אפילו לא הבנתי. המתרגם כאילו המציא מילים שיתאימו לתרגום. הוא הקפיד לשמור על חריזה ומשקל, והמוזיקה פשוט יצאה משם".
"זה הדהים אותי שאני קורא טקסטים של משורר מהמאה ה־19 ולא הכל זה 'את יפה כמו שושנה'. הוא היה אדם שהקדים את זמנו", סיפר כהן. בהמשך נשאל האם חשב על הקריירה שלו כשהלחין טקסטים כה שנויים במחלוקת, והוא ענה בגילוי לב שבהתחלה השתעשע עם הרעיון, אבל המחשבות והפחדים הגיעו אחר כך. "סיפרתי לדן תורן על הפרויקט, ושאלתי אותו אם אני צריך לעשות את זה. הוא אמר לי 'מי יעשה את זה אם לא אתה?'"
בהמשך הריאיון ביקש כהן להתייחס לשירו 'דמדומי הערב', ואמר: "זה שיר מאוד ציורי וקולנועי אפילו. שיר שמתאר את פריז בדמדומי הערב שלה, ואיך היא מתהפכת עם כל הדברים הרעים והפחדים", סיפר. בהמשך השווה בין תל אביב בה חי באותם ימים, לבין עיר האורות. "הייתי אז צעיר וחייתי בלילה, כמו רוב הצעירים. גרתי בתל אביב והבנתי שתל אביב של הבוקר היא לא תל אביב של הלילה".
על שירו 'החוזר' אמר כהן שזה אחד מהלחנים הטובים שלו. "אני גאה בו. זה אחד הלחנים הטובים שלי, ומהשורה הראשונה זה היה כל כך חזק ורומנטי. זה שיר מצמרר - חצי סרט אימה חצי סרט רומנטי", הדגיש כהן.
כשנשאל איך הרגיש להלחין טקסטים כה מורכבים אמר שבעת ההלחנה הוא הלך לכיוון של לחני שירי ארץ ישראל הישנה. "מה שאהבתי בשירים אז שהיו לחנים מתוקים על שירים על שכול וכאב. חשבתי שהקוטביות הזו מתאימה לשירים שלו. הטקסטים אפלים, אבל עדיין יש חריזה ומשקל". כהן סיפר שהלחין את כל השירים באמצעות גיטרה, ופרגן למפיק המוזיקלי של האלבום פייטר רוט, ואמר שהוא הוסיף אקורדים לשירים, וקולות, ובכך נתן לטקסטים עוד גודל גם ברמת הלחן.
דמותו של בודלר ליוותה את שכניק וכהן לאורך כל הריאיון המשותף, והשניים התייחסו לסיפור חייו המורכב של המשורר הידוע. "עברו עליו חיים לא קלים, הוא מת בגיל 46 ומאוד אהב סמים ואלכוהול", סיפר כהן, "ואפילו כתב שירים בטובתם. הוא האמין בבריחה, ולפי מה שאני יודע מת מאיזו מחלת מין שחטף מזונה, שגם עליה דאג לכתוב סיפורים מדהימים. יש לו חיבור בין הגבוה לאפלה הנמוכה, ומבחינתו לא פעם הגבוה הוא בעצם למטה".
רגע לפני סיום ביקש כהן להתייחס לתרגום של דורי מנור, ואמר שהוא ביקר בכל ההקלטות. "הוא הגיע לאולפן והיה אומר לי שאת זה צריך להגיד ככה ואת זה צריך להגיד ככה", הודה. כשנשאל מי הזמרים שהשפיעו עליו בזמן הקלטת האלבום אמר שאריק לביא ואריק איינשטיין הצליחו להשאיר את חותמם עליו, ולכן המבקרים שמו לב שהוא מאוד מושפע מהם. "כשאתה שר שירים של פעם אתה צריך גם את הדיקציה הנכונה", סיכם.
עריכה: עדן בן ארי