איפה הכסף
עם ענת דוידוב

"לא יקרה שום דבר אם עכשיו ייקנו תנובה ולא טרה"

לאחר סירוב שופרסל להעלות מחירים ותגובת מחבלת טרה שלא יספקו מוצריהם לחברת הסופרים, דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, עם הפרטים


בעקבות העלאת המחירים והחלטת שופרסל להשאיר את המחירים כמו שהם, טרה לא תספק מוצרים לרשת. עורך הדין דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, שוחח עם ענת דוידוב על המקרה.

בראש ובראשונה נשאל שטרום עד כמה אירוע כזה נדיר במחוזותינו. לדבריו, מאבקים בין רשתות השיווק לספקים בדרך כלל לא מגיעים לכותרות. "זה קורה בעיקר בתקופות רגישות וכשספקי מזון רוצים לעלות באופן משמעותי את המחירים ורשת השיווק חושבת שזה עלול לפגוע במכירות והציבור לא עורך לשלם את התשלום הנוסף הזה". לטענתו, "רשת שופרסל יכולה למשוך את טרה ולהגיד לה שהיא אינה מוכנה לעלות באגורה את המוצרים ולא יקרה שום דבר לצרכן הישראלי". בהמשך הבהיר כי מוצרים יכולים לרדת מהמדף בקלות, "אולי זה ישתנה אם הצרכנים יראו לטרה שהם לא מוכנים לקנות מוצרים עתירי רווח, לא יקרה שום דבר אם עכשיו יקנו תנובה ולא טרה".

"יש משהו או מישהו שיכול לסייע לשופרסל?", ביקשה דוידוב לשאול. "שופרסל היא חברה עם כתפיים רחבות מאוד. הגורמים הטבעיים שיוכלו לסייע לשופרסל במהלך כזה היא רשת רמי לוי שהיא בהחלט אחת הרשתות הזולות, והיא זו שמועמדת להיות הסרבנית הבאה של עליות המחירים", הבהיר שטורם. "הציבור יכול להחליט ולבחור באיזה מוצר שבא לו ולזכור שיש רשת נוספת שמביאה מוצרים נוספים, אבל שווה לנסות ולהקל על יוקר המחיה בעצמנו", טען.

בהמשך התייחס לשאלה האם יש צורך בהתערבות הרשות להגבלים עסקיים, ואמר שכבר תקופה ארוכה הוא חושב כך. "יש דברים שאינם כשרים ותקינים, והגיעה השעה לחשוב אם לא צריך לפרק את הקבוצות הענקיות האלה, ואז ליצור מתחרים נוספים". אז למה זה לא קורה בפועל? לדעתו בכדי לעשות צעדים גדולים כאלה צריך לקבל גיבוי פוליטי - מה שלא קורה. "לפני חצי שנה שר האוצר הכריז שהוא מקים צוות לבחינת הריכוזיות בשוק המזון - האם קיבלנו את מסקנות הצוות הזה? אני לא שמעתי".

מיהו הצרכן הישראלי?

בהמשך, ניסה לשרטט את דמותו של הצרכן הישראלי, ונשאל האם הוא שונה ביחס לצרכנים במקומות אחרים ברחבי העולם. לאחר מחקר מעמיק טען כי הצרכן הישראלי סובלני יותר להעלאות מחירים, ובו זמנית עצלן ולא מנסה להשתמש במוצרים זולים יותר. "הוא רגיל לקנות את מה שהוא רגיל לקנות ודבק במוצרים האלה. החברות הגדולות מנצלות את זה, ועכשיו כשיש משבר כלכלי יותר אנשים ירצו להוזיל את המחירים ואת הסל שלהם. הצרכנים הוותיקים יותר שמרניים מאוד. אגב, במדינות כמו אנגליה וארה"ב יש תרבות צרכנית מפותחת. שם כשמקפיצים את המחירים מיד מפסיקים לקנות", סיכם.

עריכה: עדן בן ארי 

19/10/2022

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


תנובה
תנובה  |  צילום: מרים אלסטר/פלאש90
Paris