חובבי הקניות ואף המכורים מבנינו מחכים בציפייה לאורך כל השנה לחודש נובמבר, זאת בעקבות ההנחות והמבצעים המרובים. מבלאק פרידיי, דרך שופינג איי אל וסייבר מנדיי - נובמבר סייל הגיע. סביב מאורע זה, עיריית תל אביב יצאה בקמפיין חדש - 'נובמבר לא צריכ.ה'. מעיין אדם שוחחה ב־103fm עם ראובן לדיאנסקי, סדן ראש עיריית תל אביב הממונה על תחום איכות הסביבה, קיימות ושיפור פני העיר, אשר הסביר על האירועים השונים שיתקיימו החודש בעיר על מנת לצמצם את הצריכה העודפת. לשיחה הצטרף גם אלי כהן, מנכ"ל פתחון לב, אשר שיתף על יוזמת הארגון עם eBay.
תחילה, הסביר לדיאנסקי על שוק 'קח־תן', המתקיים בתל אביב: "אנחנו לא באים להגיד לאנשים 'אל תקנו', אבל אין ספק שאם אנחנו מדברים כל הזמן על מיחזור, להפריד בפסולת, זה לא יעזור. כל עוד הציבור יקנה בכמויות כל כך גדולות והצריכה תהיה מטורפת של מוצרים חדשים, אנחנו לא נגיע למצב שבו נוריד את השימוש באנרגיה ואת הזיהומים. זה לא יקרה, אי אפשר רק למחזר - צריך להקטין את הצריכה".
"אם יש ילד צעיר שאני יכול לקחת עבורו בגדים מהבן דוד הבוגר שלו, ואם אנחנו יכולים לשדרג זוג אופניים באופן משמעותי ולא לקנות חדשים - בואו נעשה גם את זה", אמר, והוסיף: "אנחנו בעיריית תל אביב לוקחים את חודש נובמבר, שכולם באטרף של קניות, אנחנו אומרים 'בואו תרגיעו', יש אלטרנטיבות, אנחנו עושים לא מעט אירועים גם של בגדים יד 2, תיקונים לאופניים. אפשר לראות את זה באתר העירוני וגם באתר שלי, ולמצוא את האירועים במהלך החודש הקרוב. יש המון פעילויות שאנחנו עושים על מנת לעודד את הקטנת הצריכה".
כאשר נשאל האם יש ביקוש לפעילויות מסוג זה, הודה לדיאנסקי כי "להגיד שהציבור עף על זה זה לא יהיה נכון. אנחנו עושים את הפעילויות האלה במהלך כל השנה, יש לנו ארונות נתינה. ארונות שנמצאים בגנים שונים ברחבי העיר, והמטרה היא שאנשים יביאו לשם מוצרים במצב טוב, לא דברים שכבר לא ניתן להשתמש פעם נוספת. הפעילות נעשית כמעט אך ורק על ידי תושבים, אנחנו נותנים את הגיבוי. יש שיח, החלפה של בגדים ומוצרים שונים - זה כן תופס. דווקא באזורים חזקים מבחינה סוציואקונומית בעיר, הפרוייקטים האלה קורים בצפון תל אביב ובשכונות החזקות שלנו. זה תופס, המטרה שלנו היא להגדיל את השימוש החוזר, ההשאלות, היד שנייה וכו'".
בהמשך, ביקשה מעיין אדם לשוחח עם אלי כהן, מנכ"ל ארגון פתחון לב, אשר שיתף על היוזמה הראשונה והייחודית עם eBay, בה כל תרומה שתינתן לארגון תוכפל על ידי החברה. "במקור, משיחה פנימית שלנו בתוך הצוות, דיברנו על חודש הקניות הזה ועל הטירוף הזה. קראתי בדיוק אתמול שרק בשופינג אי אל ביזבזו בישראל למעלה משלושה מיליארד ש"ח בכרטיסי אשראי, ב־48 שעות. זה מטורף, אני חושב שזה יותר מהתקציב של כל העמותות. כמה מהקניות האלה הן קניות לשם הקניות?"
"מייצרים הרים של פסולת שאחרי זה אנחנו לא מצליחים להתמודד איתה כחברה ובהיבט של קיימות", טען, "בישראל למעשה יש לנו שתי חברות, חברה של יש וחברה של אין. לנו נוח לשמר חברים שהם נורא קרובים לנו, בעיקר בפן הכלכלי. עצוב ככל שיהיה. לכן יש חברה שבה הכול יש, אפשר, מסעדות, חו"ל, וזה הכי אחלה בעולם, למי שיש שיהיה לבריאות".
לאור אמירותיו תהתה אדם האם חודש נובמבר מעצים את העוני, וכהן השיב: "נכון. בגלל זה אנחנו שמחים על שיתוף הפעולה עם eBay, שמכפילים כל תרומה".
עריכה: שני רומנו