בולען נפער אתמול (א') ברחוב אבן גבירול בתל אביב בסמוך לעבודות הרכבת הקלה. למקום הגיעו מהנדסים ופקחים, וציבור הנהגים מתבקש לבחור בדרכים חלופיות. ובכן, זאת לא הפעם הראשונה שאירוע מסוג זה מתרחש בעיר. בחודש ספטמבר, אלפי נוסעים בכביש איילון נדהמו לראות כי בולען נפער ביציאה למחלף השלום לכיוון דרום. ענת דוידוב וגדעון אוקו שוחחו על כך ב־103fm עם ישראל דוד, מ"מ יו"ר איגוד המהנדסים בניה ותשתיות, אשר הציג את הזווית המקצועית על האירוע.
"הכול דיי ברור", הודה דוד בפתח השיחה. "ברמה העקרונית לכרגע מתבצעות עבודות, אפשר לראות את זה גם בדופן המזרחית של התחנה התת קרקעית שתהיה בכביש של אבן גבירול. יש שם מכונות קידוח שקודחות את הקיר שתוחם את התחנה התת קרקעית לכיוון מזרח. מה שקורה בזמן החפירה, זה תהליך שאתה חופר אותו עם תמיסה מיוחדת כדי לייצב את החפירה, שלא תהיה התמוטטות. וכמו שקרה ברעננה פחות או יותר קרה פה, הייתה גלישה קרקע מכיוון אבן גבירול, כיוון מערב למזרח, בזמן הקידוח. כתוצאה מזה נגרם הבולען".
כאשר נשאל האם מדובר באפקט בלתי נמנע או שנת"ע נרדמה בשמירה, הבהיר דוד כי "הקו הירוק בעצם יצא לביצוע ותכנון של הזכיינים. מי שמתכנן, מי שמבצע, זה אותו זכיין שזכה במכרז המפורסם. זה לא קרה בשליטת נת"ע, היא לא מבצעת את העבודות, היא חברה שהוציאה את המכרז. ברמת הפיקוח אני לא יודע איזו רמת פיקוח. מה שקורה כרגע זה התשתיות שהיו בזמנו בתוך הכביש, בתוך הרחוב של אבן גבירול, הוסרו, כתוצאה מההסרה הזו או כתוצאה מזליגת מים בתשתיות שאופיינית למדינת ישראל, הקרקע מסביב בזמן הקידוח נפלה".
"אתה לא יכול לבדוק את הקרקע בכל מילימטר. זה מקום נקודתי שיש בו חולשה כנראה או לחילופין איזו תקלה בביצוע, תאונת עבודה", הדגיש, והסביר כי ייתכן ונראה מקרים דומים לזה גם בעתיד: "זה מכפר סבא רעננה עד הדרום, עד רחובות. מדובר על קווים באורך של 150 ק"מ, עם חפירות תת קרקעיות, מקומות שיצטרכו להרוס בניינים, בניינים שישקעו, כל זה ידוע ונלקח בחשבון בתוכנית המטרו של מדינת ישראל. השתתפתי בהרבה דיונים שהגישו כל מיני גורמים פרטיים מול נת"ע. נת"ע זה גוף שאין כמוהו במדינת ישראל - הוא קובע מה לעשות, המתכנן, המבצע, המפקח, קובע את השופטים, והוא גם מקבל את פסק הדין".
לסיום, טען דוד: "אנחנו הצענו בתור איגוד המהנדסים לקבוע ועדה ציבורית שלפחות אם יש איזשהם אירועים הנדסיים יהיה עם מי לדבר, לא מסכימים כי יש איזו מילת קסם שאומרת 'יש פה אינטרס ציבורי שגובר על זכות הקניין'. בעצם נת"ע הוא גוף ברמה טוטליטרית, כמו איזה מלך".
עריכה: שני רומנו