התוכנית השבועית עם רז שכניק הוקדשה כולה לזמרת הגדולה והמיתולוגית עפרה חזה ז"ל שזכתה במקום ה־186 ברשימת 200 האומנים הגדולים של מגזין 'רולינג סטון'. בנימוק הבחירה, המגזין כינה אותה 'מדונה של המזרח התיכון'. במהלך התוכנית התארחו כמה אמנים וחברים שליוו אותה בדרכה כאחרת הזמרות המוערכות שהיו למדינה. הם סיפרו על הדרך, הקשיים, והגיבו לבחירה המרגשת.
תחילה, יאיר ניצני, מוזיקאי ואחד הקולות שעמדו מאחורי חזה לקראת יציאה לקריירה בינלאומית, סיפר על תחילת הדרך, שהייתה לא פשוטה: "אי אפשר להגיד שידענו בדיוק מה אנחנו עושים אז, זו הייתה יותר תחושת בטן ובהחלט היו לנו כוונות טובות. בשנות ה־80 עופרה הוציאה אלבום שקראו לו 'שירי תימן', שהיה אלבום מאוד לא מסחרי, מאוד אישי, היא הקדישה להוריה. זה היה אלבום כזה עם שירים תימניים קלאסיים עם עיבודים קלאסיים של בני נגרי ז"ל, שהיה מעבד פנטסטי".
"צריך לזכור שעפרה אולי הייתה חביבת הקהל אבל היא לא הייתה חביבת המדיה, עפרה לא נראתה כ'אחת משלנו', היא לא הייתה איזה רוקרית נחשבת", הודה, "התקליטים שלה היו מאוד מאוד מסחריים ומצליחים אבל המוזיקה הייתה מאוד פשוטה ולפעמים קצת יותר ארץ ישראלי שכזה. היא לא התקרבה במילימטר למוזיקה הים תיכונית, היא התרחקה מזה כמו מאש. דווקא האלבום התימני הזה, היה איזו מן יציאה כזאת שורשית מעניינת ומאוד אוטנטית של החזרה למקורות שלה".
נינצי נזכר ברגע בו החליט על יצירת הרמיקס של 'אם ננעלו', שהפך ללהיט בינלאומי: "כשהצטרפתי להד ארצי, אחרי שהייתי הנער השובב מתיסלם, אז הציפייה ממני הייתה שאני אביא איזה פתרון שיווקי מעניין על איך משווקים את האלבום התימני של עפרה חזה", שיתף. "במסגרת המחשבה שצריך לעשות רמיקס לאחד השירים, כי זה מה שעלה לי בראש, אז היה לי איזה וויז'ן בראש של לקחת את השיר 'גלבי' ולעשות ממנו רמיקס", סיפר.
הוא שיתף: "שנה אחר כך, זה יצא וזה לא עשה שום אפקט ברדיו הישראלי, לא הקשיבו לזה. רק שדרן אחד מקול השלום, בחור אנגלי, אהב את זה והחליט שהוא רוצה לשלוח את זה לכמה חברים שלו באנגליה, החברים לימים, מסתבר שהם שדרנים מאוד חשובים ברדיו האנגלי. אז זה הגיע ל'קולד קאט', הם סמפלו את 'אם ננעלו', את החלק הווקאלי של עפרה. במקביל, הכנו רמיקס של 'אם ננעלו' וכשאנחנו יצאנו עם זה, אחרי כל הסקרנות ש'קולד קאט' יצרו ברמיקס שלהם, העולם התפוצץ לגמרי. ואז באמת היינו במקום הראשון בכל בירה אירופאית".
לשיחה הצטרף הזמר והיוצר עידן רייכל, והגיב גם הוא להכללתה ברשימה היוקרתית: "אני חושב שזה קודם כל כיף שיש אחת כזאת כמו עפרה חזה שהיא נורא אהובה, ובאמת הפכה להיות חלק מהפסקול הישראלי, שהיא באמת על הרדאר של כל אותם עיתונאים, אלה שבחרו ואנשים שעדיין מקשיבים לה בכל העולם. ההגדרה 'מוזיקת עולם' היא תמיד מאוד מוזרה, בעצם מוזיקת עולם היא תמיד מישהו שמתבונן מבחוץ. אני חושב שבאמת הבחירה בעפרה חזה היא מרגשת מאוד".
יאיר חזה, אחיה של עפרה, סיפר לרז שכניק כיצד המשפחה הגיבה לידיעה שהיא נכנסה לרשימה הנחשקת, 23 שנים לאחר מותה: "קודם כל, כל דבר שמזכירים את עפרה זה מרגש אותנו. הסיפור זה שזה ממש מדהים, הדהים אותנו העניין שהיא התברגה ב־200 הגדולים. זה ציער אותנו שאם היא הייתה חיה, היא הייתה מתקדמת בסולם הרבה הרבה יותר למעלה בצמרת, אבל זה מספק אותנו. רק חבל שפספסנו את עפרה כל כך מהר וכל כך צעירה".
"כל התקשורת, מכל התחנות, מופיעים, וטלפונים ואסמאסים, זה דבר משמח במיוחד לכל המעריצים", אמר בהתרגשות. "בפייסבוק של עפרה אנחנו מוצפים בהודעות ושמחה ממש גדולה, זה סך הכול מה שחשוב בכל הסיפור הזה. זו היסטוריה שנשמרת לאורך השנים לילדינו, נכדינו וניננו, זה יישאר לכל הזמן. זה מה שמשמח למעשה. מחיים אותה, זה דבר בפני עצמו שמח, כל תחנה שאני מדליק משמיעים אותה ונזכרים בה, זה ממש מרומם את הלב".
בהמשך שוחח שכניק גם עם המוזיקאי, המלחין והמעבד הישראל הנרי ברטר, שהלחין את השיר 'תפילה' ששרה עפרה חזה וכתב בצלאל אלוני. הוא סיפר על העבודה על השיר שכבש, וממשיך לכבוש, את ליבם של מיליונים. "זה היה מאוד פולקלוריסטי מבחינתי, השיר הזה הולחן לפני שהוא נכתב. באתי עם לחן וזה הקפיץ את בצלאל על פיוזים. תוך שעה הוא אמר 'זה להיט, זה שלאגר'. אני לא ידעתי מילה בעברית, כששמעתי אותה שרה בעברית זה היה די שוק בשבילי, לא הבנתי מה שהיא שרה בכלל ואז אמרו לי שזה תפילה".
יוצר הסרטים דני דותן, יצר עם בת זוגתו סדרה בת שלושה פרקים על חייה של הזמרת המוערכת, עוד לפני שנכנסה לרשימה של המגזין 'רולינג סטון'. בשיחה עם רז שכניק, הגיב לבחירתה: "אני חושב שהבחירה שלה היא מוצדקת לגמרי, זה מאוד מחייב להגיד '200 הזמרים הכי טובים בעולם' וזה שעפרה שם נשמע לי נכון מאוד. בגלל שהיא הביאה מתוך עצמה משהו שהיה ממש ממש אחר וחדש. היא הביאה פנימיות שהיה בה גם את המשהו הפרטי והקטן הזה ואת הקול הצנוע ואת החיוך וכן הלאה - גם את המקצבים התימניים, ומה שאנחנו גילינו בסדרה ואולי מבחינתי הדבר הכי חשוב, היא הביאה סיפור על נשים. עפרה כתבה הרבה שירים".
עריכה: נויה חסון