כחלק מהרפורמה במערכת המשפט שהציג ברביעי האחרון שר המשפטים יריב לוין, עתידה להתבטל עילת הסבירות, שעלתה לכותרות בין היתר כחלק מהעתירות שהוגשו נגד מינוי יו"ר ש"ס אריה דרעי לתפקיד שר. יהודה שפר, לשעבר המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית, תקף בחריפות את השינויים שיכללו במסגרת הרפורמה.
"הרפורמה הזו לא באה לתקן. קודם כל היא לא רפורמה. לא ברור מה היא באה לתקן, מה הקשר בינה לבין המשילות בנגב אין לי מושג", תקף שפר בפתח השיחה. "שמעתי היום חבר כנסת שאמר שזה ישפר את היעילות, כל מיני שטויות והבלים. השר לוין עצמו אמר שהוא בא להחליש את בית המשפט. יש תפיסה מעוותת לחלוטין של השר לוין של מה זה דמוקרטיה. דמוקרטיה בעיניו של לוין זה רק בחירות. אנחנו כולנו יודעים כבר שדמוקרטיה זה איזונים ובלמים. ישראל היא הדמוקרטיה עם האיזונים והבלמים הכי חלשים בעולם".
עוד הדגיש כי "לא תמצא מדינה אחת שיש בה פחות איזונים ובלמים. מה יש לנו? יש לנו בית משפט עליון. יש חוק חופש ביטוי? למה אין חוק חופש ביטוי? הכנסת לא התפנתה 75 שנה לחוקק חוק חופש הביטוי. שמעתי את השר לשעבר פרידמן אומר 'בוא נחריג את עילת הסבירות משרים'".
לאור אמירותיו ביקש מגל להקריא רשימה של מספר מדינות בהן ההתנהלות, בעיקר סביב סוגיית המינויים, שונה מישראל. שפר טען מנגד: "למרות כל מה שהקראת עכשיו, כל הפייק הזה, מדינת ישראל היא המדינה הדמוקרטית עם הכי פחות איזונים ובלמים. אתה יודע איזו מדינה הכי דומה לנו? אנגליה. שם עברו לשיטת מינוי פוליטית של שופטים ולפני כמה שנים הם חזרו בהם כי הם הבינו שזה אסון".
"התחלנו לדבר על הסבירות, מה אנחנו רואים פה? אנחנו רואים ברפורמה פה הכול נמצא בפרטים הקטנים. אני לא שולל את כל הרעיונות, צריך לבוא ולקיים דיון אמיתי ולברר מה הפתרון לבעיה. הכי חשוב זה חייב להיות בהסכמה רחבה בכנסת, להגיע לפחות ל-70-80 חברי כנסת. עילת הסבירות למשל כפשרה להגיד שזה לא יחול על החלטות ממשלה, על מינויים בלבד של שרים, יכול להיות שצריך לשקול את זה. יש משהו מאוד מוזר, שכל המבקרים של מערכת המשפט, זה תמיד אנשים שהואשמו או הורשעו", ביקר.
בהמשך, ביקש שפר לשים את אצבעו על הנקודה שבעיניו הפסולה ביותר ברפורמה המשפטית של השר לוין: "הפוליטיזציה של מינוי יועצי משפטיים ושרים. מי שמכיר את הדרך שבה נעשים מינויים כאן לא ישן בלילה מרוב דאגה. המינוי הפוליטי של שופטים, תחשוב על השופטים במחוזי שדנים במשפט נתניהו".
"יש בבתי משפט לחוקה יש באמת הרבה הסדרים חוקתיים בחוקה מסודרת שהמינויים מאוד פוליטיים. אבל בבתי משפט של ערעורים, כמו בית המשפט העליון שלנו, אין דבר כזה. הדוגמה הכי קרובה זו אנגליה, שהכי דומה לנו, בוא נלמד מהניסיון שלהם - הם חזרו בהם", סיכם.
עריכה: שני רומנו