ינון מגל ובן כספית

הרפורמה במשפט? "קצת מרחיקת לכת"

השר לשעבר פרופ' דניאל פרידמן על פסקת התגברות של 61: "לא תומך" • על סוגיית דרעי בבג"ץ: "לא מתקבל על הדעת שהעליון יגיד לרה"מ אם סביר לקחת שר"


בפרסום של העיתונאי עמית סגל אמש (א'), במהדורת החדשות של 'חדשות 12', נחשף כי אחד הסעיפים המרכזיים במערכת המשפטית יוביל להגדלת הוועדה לבחירת שופטים מ־9 חברים ל־11, ובהרכבה יכהנו שלושה שרים מהממשלה ושני חברי כנסת מהקואליציה לעומת אחד בלבד מהאופוזיציה. שר המשפטים לשעבר פרופ' דניאל פרידמן שוחח עם בן כספית וינון מגל והביע את דעתו על פרטי הרפורמה המשפטית הצפויה. 

בפתח השיחה הבהיר פרופ' פרידמן כי לעניות דעתי יש צורך ברפורמה אך הרפורמה המשפטית אותה הציג לוין "נראה לי שהיא קצת מרחיקת לכת, או מרחיקת לכת בכמה וכמה נושאים שלי זה נראה יותר מדי. זה היבט אחד. הבעיות שלנו הן לא רק בתחום הזה, יש לנו בעיות קשות מאוד גם האווירה בכנסת וגם בעובדה ששיטת המשטר הפכה כמו שאמרו לפלסטלינה".

"כל רגע יכולים לשנות כל דבר לפי איזושהי נוחות רגעית. כל דבר יכול להשתנות בכל רגע, אנחנו מאבדים את התחושה שיש משהו יציב בשיטת המשטר. זה לא בעיה שבית משפט יכול לפתור אותה, לא בעיה שבידיו, אבל זו בעיה בתרבות השלטונית שלנו שמשתנה. יש כאן גם שנאה וגם בוז מהמחנות אחד לשני. שינויים כאלה נעשו גם בממשלת לפיד, זה לא רק בממשלה הזו, אבל ישנה אווירה שכל הבסיס, היציבות שהיינו איתה, הדבר הזה מתערער. הכול ניתן לשינויים בכל רגע מהיסוד. לרוב הדבר הזה נעשה בגלל אינטרס", טען.

כאשר נשאל במה הוא תומך מהרפורמה המשפטית של לוין, השיב פרופ' פרידמן כי "העניין הזה של ביטול האפשרות להתערב בסבירות, זה נראה לי דבר שהוא דרוש, חיוני, אבל בגבול מסוים. התערבות בהחלטות ממשלה או בהחלטות כנסת מחמת אי חוסר סבירות ובייחוד בשאלה של מינויים, ההתערבות של בית המשפט נראית לי לא מתקבלת על הדעת וראוי לבטל אותה. מהצד השני עילת הסבירות הייתי משאיר אותה בעתירות שנוגעות לזכויות של אנשים פרטיים. אני חושב שאת עילת הסבירות הייתי משאיר במקרים האלה שבהם מדובר לא בהחלטת ממשלה, מינוי ממשלה, בכלל במינויים פוליטיים שבית המשפט מחליט ששר כזה או שר אחר לא סביר שהוא יהיה בממשלה מסיבה כזו או אחרת".

לאור אמירותיו ביקש כספית לדון במינויו משה בן זקן למנכ"ל משרד התחבורה. פרופ' פרידמן הבהיר: "האם כל דבר בית משפט יכול לפתור? זה לא נראה לי, אם מדברים על המינוי הזה המינוי לא נראה לי. השאלה אם בית המשפט יכול לפתור כל דבר? נראה לי שהתערבות של בית משפט הכי גרועה, יוצרת את המתח בין הרשויות שמחריף עוד יותר. להגיד לך שהמינוי של אנשי אמון, לקחת סתם אנשים רק בגלל הקשר הפוליטי, זו צורה שממשלה מתנהגת".

פסקת התגברות ברוב של 61? "הייתי רוצה איזשהו כוח מרסן"

בנוסף, הביע את דעתו בגין פסקת התגברות ברוב של 61: "אני לא תומך בזה. אבל העמדה שלי יותר מתונה. בשעתו הגשתי הצעה לפסקת התגברות, זה היה ברוב של 61 אבל בכפוף לתנאי - שיהיה לפחות הבדל של חמישה בין הרוב למיעוט. זאת אומרת 61 נגד 58 או נגד 59 לא עובר. זאת הייתה אפשרות, אפשרות שתמכתי בה, שיהיה איזשהו פער בין הרוב למיעוט. במילים אחרות - 61 כמו שזה נראה לי מעט מדי ובכל זאת הייתי רוצה איזשהו כוח מרסן, אני לא רוצה להגיע למשהו כמו 70. הייתי מקבל 65 או האפשרות האחרת שהצעתי, פער של חמישה או שישה".

עוד התייחס מי שכהן בעברו כשר המשפטים לשינוי בהרכב הוועדה למינוי שופטים: "אם נסתכל על האפשרויות, קודם כל אני חושב שצריך להפריד בין מינויים לשלום ולמחוזי לבין מינויים לעליון. לשלום ולמחוזי אני לא חושב שיש צורך לשנות את המצב. העניין הוא בעיקרו מקצועי, אפשר לעשות שינוי כזה או אחר, אבל אין הצדקה לכך שהמינויים יהיו על ידי כוח פוליטי בכל הדרגים. זה נראה לי דבר לא מתקבל על הדעת. גם אין סיבה שלא יהיו עורכי דין במינויים לשלום לפחות. לכן בשלום ובמחוזי אני לא הייתי תומך בשינוי".

"לגבי העליון, לא נראית לי העדפה המוחלטת הזו. האפשרות האחרת היא מינוי על ידי אנשי ציבור שלא הייתי מתנגד לצירוף אנשי ציבור אבל לא בהכרח מינויים על ידי הממשלה. אפשר לחשוב על מינויים על ידי גופים אחרים. יכול להיות גוף של ראשי ערים, איזה הרכב, גוף שמבוסס בצורה דמוקרטית אפילו. הרכב של ראשי ערים, גם לפי גודל העיר וכו', אבל לבנות איזה גוף אחר שיוכל למנות את נציגי הציבור. זה כן. לא הייתי רוצה לראות בממשלה רוב מוחלט במינויים", הדגיש.

מינוי דרעי? "לא נראה לי שבית משפט עליון יכול לפסול"

לסיום, דן פרופ' פרידמן בעתירת בג"ץ בגין מינוי של אריה דרעי לתפקיד שר בממשלת נתניהו הנכנסת: "אני חושב שזה לא מתקבל על הדעת. לא נראה לי שבית משפט עליון יכול לפסול, ואני אמרתי את זה יותר מפעם אחת - לא מתקבל על הדעת שבית משפט עליון יגיד לראש ממשלה סביר או לא סביר שתיקח שר מסוים".

"אחת ההחלטות הכי אבסורדיות שהיו בהלכה הראשונה של דרעי, בית המשפט נותן הוראה לרבין בשם הסבירות לפטר את דרעי. הוא בעצם אומר לו 'תעשה את המעשה הכי בלתי סביר בשם הסבירות'. בלתי סביר לגמרי שרבין יפטר את דרעי, הוא מערער לעצמו את הממשלה, להגברת ההסתה נגדו. אני כן בעד פסקת התגברות, פסקת התגברות מאוד מתונה", סיכם.

עריכה: שני רומנו

09/01/2023

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


פרופ' דניאל פרידמן
פרופ' דניאל פרידמן  |  צילום: פלאש90
Paris