יזהר כהן, אחד מנכסי צאן הברזל בתרבות הישראלית, הגיע להתארח באולפנו של רז שכניק ושוחח איתו על אלבומו השלישי 'צומת דרכים' הכולל שירים אהובים כגון: 'בוא ניפגש', 'ערב ניגונים', 'שחרר קצת את החבל' ועוד.
"הייתי מוציא להיטים ואז היו אוספים את כולם. כל הזמן הסתובבתי בעולם והייתי בתנועה, אז הייתי עושה פסטיבל - להיט, הייתי מגיע, הקלטה - להיט", אמר, והוסיף: "בתקופת האלבום השלישי, סביון צבר היה אמרגן שלי, הוא היה גאון וצעיר מאוד. עבדתי אז הרבה עם קובי אשרת, אבל גם עבדנו עם המון כוחות צעירים שהיו אז, אם תשים לב בהקלטות יש סאונדים שהיו מאוד חדשים. השירים פה היו בתקופה שמחה בארץ".
את תחילת השעה המשותפת פתח שכניק עם השיר האהוב של כהן - 'שחרר קצת את החבל'. "השיר הזה יצא בתקופה לאחר שחזרתי לאירוויזיון בפעם השנייה, ואז הייתה תקופה שמחה ומטורפת בחיי, של להיטים אחד אחרי השני", סיפר.
על אהוד מנור, שכתב את 'שחרר קצת את החבל' ולהיטים נוספים של כהן: "היינו כמו משפחה. הוא מכיר אותי מאז שאני ילד. אני מתגעגע לא רק אליו אלא לכל הדור הזה, שהיו מוריי וחבריי. איבדתי המון חברים במקצוע".
השיר 'מרינה' היה לטענתו אחד הלהיטים הענקיים בקריירה שלו. "זה שיר ספרדי במקור. כשהופעתי עם השיר הזה לראשונה, הקהל השתגע", אמר, והדגיש: "זה שיר אחד המושמעים ביותר ברדיו. פספסתי מכירות של פלטינה אז, כי השיר יצא יחד עם 'בוא ניפגש', לא היו לי שירים לתקליט, והיה ביקוש היסטרי ל־'מרינה', אבל לקח שנה עד שהוצאנו. זה היה אלבום מאוד מצליח, אבל פספסנו מומנטום".
בהמשך דיבר על שירו 'בוא ניפגש'. "אלוהים נגע בי, לשיר שירים של יוצרים ענקיים שהיו פה. נחום היימן ונתן יונתן עצמם פנו אליי. באתי אל נחום הביתה, הבנתי, ונכנסנו מיד להקליט. איפה היוצרים בסדר גודל הזה? אני חושב שחצי מהטקסט פה, הדור הצעיר לא מבין בכלל", טען.
לדבריו, "אני חושב שזה תהליך ארוך שקרה עם השנים, שעכשיו נמצא בשיא השפל שלו. היום אני מקשיב לטקסטים ולפעמים לא מאמין. אבל אני לא רוצה להיות מאלה שמתלוננים, אני חושב שזה יחלוף, אנחנו חיים במעגלים".
"בתרבות, בכלל באנושות, יש תקופות של שיממון ויש תקופות של רנסנס. זה פתאום יבוא, ויבואו כותבים רציניים, אני בטוח שיש, אבל לא משתמשים בהם", טען, "גם להקות הרוק הביאו מסרים, כל שיר היה לו נושא ומקום. נגיד באהבה - על סוג מסוים של אהבה, של בחורה, של אישיות, של מצבים. לא רק: 'חולה עליך, הכול טוב ויפה', מדי פעם צריך משהו כזה קליל אבל זה מציף אותנו. יחד עם כל זה, לא רוצה להישמע מאלה שמתלוננים, זו דעתי. שירים היום - שלושת רבעי מהם לא היו מושמעים ברדיו של התקופה שלנו כי הם לא היו עוברים את הרף של רמת הטקסט".
אחד משיריו האהובים והמצליחים ביותר, הוא 'ערב ניגונים'. "באותה תקופה אני כתבתי הרבה וגם הקלטתי הרבה שירים שלי. בשיר הזה עשיתי גם את הטקסט וגם את המוזיקה. עם השיר קרה משהו אדיר, אנשים אמרו לי שאני חייב לבוא לחוגים של ריקודי עם, ולקחו אותי יום אחד, ראיתי איזה שלושת אלפים איש רוקדים את זה. זה הלהיט הכי גדול שהיה בריקודי עם עד היום. זו חגיגה שלא תתואר, והקהל משובח", טען.
במהלך השיחה, נזכר בתקופה לא קלה בחייו, ובשיר 'צומת דרכים'. "אחרי האירוויזיון הייתה לי התמוטטות עצבים, הייתי בתקופה מאוד קשה, וזה היה מן צומת לא פשוט. כל הברנז'ה ידעה שאני בתקופה לא קלה. הקהל לא הרגיש, אבל אני עברתי קשיים. רוב הקהל בארץ חשב שאני בחו"ל, היו לי שבע שנים מאוד קשות, כמובן עם פעילות, אבל פעילות שסחטה ממני כאבים וסבל נוראי", הסביר.
לא מזמן, כיכב כהן בפרסומת עם נועה קירל, נציגת ישראל באירוויזיון הבא שמתקרב. "זו הייתה חוויה מאוד שונה בשבילי, כי אף פעם לא הייתי במזרח אירופה. צילמנו בבוקרשט, אני אהבתי, היינו כולם יחד והיה לנו כיף. נועה מקסימה, היא בחורה שעובדת, היא לא מתפנפנת, לא נראה שעלה לה, היא נחמדה ומקשיבה", סיפר.
הזמר האהוב, שכבר ייצג את ישראל באירוויזיון פעמיים, שיתף בטיפים שהעניק לקירל. "מה לעשות, כולם מפחדים מהשנייה לפני שעולים לבמה, מאבדים את זה בהתרגשות, כי זה הרגע הכי קשה - האם אתה מקפיץ את העולם לשמיים, או שהחרדה גומרת אותך. לא מזמן נתתי הרצאה בערוץ 12 על הרגע הזה, שיש עליך לחץ אימים של ציפיות, במיוחד אירווזיון, הציפיות הן של עם שלם. צריך לתת טיפים על כך שיש גם חיים אחרי", הסביר.
בסיום השיחה, הודיע: "אני עובד עכשיו על המופע ה-70 שלי, שבו אני מספר עם המון הומור, בסטנד-אפ, את כל הסיפור שלי. את הסיפורים המשעשעים והלא משעשעים. הוא עולה עוד מספר חודשים".
פרויקט 'אלבומי המופת' מפגיש בכל שבוע את העיתונאי רז שכניק עם גדולי המוזיקאים בישראל. יחד הם יוצאים למסע אל האלבומים שהיו סימני דרך בקריירה שלהם - ובפסקול הישראלי.
לרשימת התוכניות המלאות בפרויקט לחצו כאן.
עריכה: ירדן חדד