עתיד מזהיר
עם ניל"י גולדפיין ומלי אלקובי

משדרגים מסלול מחדש

עובדים בימינו הם כבר הרבה יותר מסך יכולותיהם המקצועיות • ניל"י גולדפיין ומלי אלקובי שוחחו עם אביבית קליין מבנק לאומי על העובד החדש • פרק 02


העתיד. אם היו שואלים אותנו לפני 20 שנה כיצד ייראו החיים ב־2023, התשובה הייתה, כצפוי, מכוניות מעופפות וכבישים מתפתלים בגובה אלפי רגל מהקרקע. אז מכוניות ממעל עוד אין, אבל עולם העבודה של היום, בהשוואה למה שחווינו לפני שני עשורים, שונה בתכלית, והוא עוד עתיד לעבור תמורות משמעותיות, שאת חלקן ניתן לראות. 

כשחושבים על דמותו של האדם עובד במציאות של ימינו, נוטים להניח שמדובר במי שמגיע בבוקר למקום עבודתו על מנת לבצע את אותה הצד הטוב ביותר. אך מה בנוגע לעולם שמעבר, ויכולותיו של אותו אדם להתפתח באופן שיכין אותו לעתיד? בפרק השני של 'עתיד מזהיר' בהגשתן של ניל"י גולדפיין ומלי אלקובי, שוחחו השתיים עם אביבית קליין, סמנכ"לית משאבי אנוש בבנק לאומי, על המשמעות של יצירת זהות מקצועית מגוונת יותר, שתעשיר אותנו גם במישור האישי ותוביל למיצוי הפוטנציאל הגלום בנו.

בפתח דבריה, שיתפה: "הבנו שהבנקאים שלנו לא ימשיכו להיות אותם נותני שירות כפי שהכרנו בעבר, ובטווח הזמן הנראה לעין אנו חייבים לעשות משהו, אחרת נישאר תקועים. יזמנו מסלול אותו כינינו "SHIFT", זיהינו את העובדים הפוטנציאלים שיכולים לשנות את המקצוע שלהם והכשרנו אותם. לדוגמא, איתרנו בנקאים מתאימים והכשרנו אותם להיות מתכנתים או אנליסטים, והעברנו תוכניות הכשרה שלמות של מקצועות העתיד. מחקרים רבים מראים שנותני שירות מסורתיים יעברו שינוי ויהפכו לנותני שירות מסוג אחר, מבוססי דאטה".

"גם כשהאדמה נשמטת מתחת לרגלינו כולנו יכולים להתמודד עם המצב, זאת הודות לשינויים שעולם העבודה מביא, וזו מיומנות שעלינו להתחיל ולרכוש", טענה אלקובי. "פרופ' יובל נוח הררי אמר שכל אחד מאיתנו עשוי למצוא את עצמו כל עשר שנים בהחלפת מקצוע טוטלית. הסיפור הוא לא לאתר את מקצוע העתיד, אלא להסתכל על המקצוע שלנו ולראות איך משדרגים אותו 

"זה לא מספיק להיות רק מקצוען" 

ואיך הגיבו אותם עובדים לרצון המתבקש לעבור עדכון גרסה? "בראשית הדרך, לפני שכולם הבינו שזהו צעד מתבקש, קיבלנו תגובות מהססות, אבל ככל שהבנקאות עברה יותר לדיגיטל הפנימו רבים שאם לא יעשו את השינוי שהצענו הם יישארו מאחור", טענה. "מאז הקורונה אנחנו מבינים שזה כבר לא מספיק להיות רק מקצוען. הכשירויות הקשיחות של מקצועות הליבה מהוות עוגן חשוב, אך מעליהן נדרשים גם כישורים רכים יותר. שמים על השולחן את הצורך בחוסן למשל, מביאים סימולציות מהמציאות ומנתחים אותן בחדר סטרילי - והמשתתף מבין כיצד היה יכול לפעול אחרת". 

בסיום השיחה, הדגישה קליין את חשיבות האקטיביות של אנשי הבנק ברצונם להתפתח, ואת הדחיפה העצמית המשפיעה באופן רחב היקף על האופק המקצועי שלהם. "על העובד לקחת אחריות על התפתחותו", אמרה. "גילינו במהלך תקופת הקורונה ובעקבות כל מה שאנחנו חווים בשנים האחרונות, שאחד הכישורים החשובים ביותר בארגונים, ולא רק בהם, הוא הרצון ללמוד. כשאתה נחשף ללימודים מכל סוג שהוא, אתה מבין שזה משהו שאתה רוצה ואז אפשר לחבר את זה ללקיחת אחריות. אומרים שידע הוא כוח, אני לא אומרת שתעודה ותואר אקדמי אינם חשובים, אך אנחנו מחפשים אנשים עם רצון להתפתח ולהתמודד עם מצבים משתנים ממקום של חוסן וגמישות. זה התחום שהייתי מקדישה לו קצת יותר עומק". 

גולדפיין חיזקה את דבריה: "מצטטת את אלווין טופלר, עתידן ופילוסוף אמריקני, שאמר שלפעמים כשאנחנו רוצים להתפתח אנחנו לא יכולים רק ללמוד, עלינו גם ללמוד למחוק. יש לא מעט הנחות יסוד שאנו מביאים איתנו מהעבר, ועלולות להפריע לנו להיות האנשים החדשים שאנחנו שואפים להיות".

אז בפעם הבאה שאתם פוקדים את מקום העבודה שלכם, היזכרו ברגע הראשון שהגעתם אליו; על מה חלמתם? כיצד ראיתכם את עתיכם בו? ומה אתם מרגישים שעדיין לא הגשמתם כחלק מתפקידכם ממרחק הזמן. כך, תסמנו מטרות חדשות באופן מפוקח, תשפרו את העובד שאתם, ותסיימו כל יום בתחושת מיצוי עצמי. ועם תחושות, כידוע, לא ניתן להתווכח. 

עריכה: שני רומנו ומיכל קדוש 

27/02/2023

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


ניל"י גולדפיין ומלי אלקובי
ניל"י גולדפיין ומלי אלקובי  |  גרפיקה: אלון כץ
Paris