אקס פקטור. שתי מילים המסמנות רכיב מיוחד, תכונה, הרגל או חוש מיוחד בו ניחנו, שהופך אותנו לבולטים יותר כשאנחנו ניצבים מול אחרים המקבילים אלינו בעבודה, בלימודים, אפילו מימי גן הילדים. מהו אותו אקס פקטור, וכיצד נדע לזהות את האלמנט הזה באישיות שלנו, ולהציג אותו לראווה בתזמון המדויק ביותר? בפרק העשירי של 'עתיד מזהיר' בהגשת ניל"י גולדפיין ומלי אלקובי על שלל התחזיות המרעישות של עולם העבודה העתידי, שוחחו השתיים עם דרור דין, סמנכ"ל משאבי האנוש של 'מאוחדת שירותי בריאות', על המסע אל עבר האקס פקטור שלנו.
"זה משהו שקשה להגדיר אותו", פתחה אלקובי. "זו תכונה או יכולת קצת מסתורית, המבדלת אותנו אם אנו יודעים להיות מודעים אליה, והיא גם יכולה להביא אותנו להצלחה גדולה. זה קסם כזה שיש לכולם אבל צריך לעבוד במציאתו. כדי למצוא את הערך שאנו רוצים להבליט, צריך לחשוב מה מעצבן אותו, ולתאר את החוזקות והתשוקות שלנו. האקס פקטור הוא שילוב השלושה. שאלתי את ה־ChatGPT מהו האקס פקטור של ישראל, והוא אמר - החדשנות. זה ביטוי מסחרי למשהו שהוא סופר רלוונטי לעולם העבודה החדש. מה הדבר ששומעים עלינו והתודעה אומרת שזה הדבר שלך, אבל לא בהקשר הכללי אלא בהקשר של קריירה והפיתוח האישי. הרבה אנשים עושים זאת, אך לא בהכרח במקום של היהלום הנוצץ הזה שכולם נמשכים אליו - יש גם שטוענים שזה כריזמה מקצועית".
בתגובה, הביאה גולדפיין את פרשנותה לדברים. "אני חושבת שהסיפור הזה נובע גם בגלל עודף הפרעות הקשב, הרי כשארגונים היום צריכים לקבל החלטות, אין להם זמן לנתח מסד ערכים מסודר, הם רוצים לחשוב על מישהו שבול מתאים והוא יהיה הראשון שיעלה להם באסוציאציה. אני חושבת שבארץ יש קריטריון ברור מאוד לאקס פקטור - מי שמציגים אותו ב'ארץ נהדרת'. אם יש מישהו מספיק חזק בתודעה הקולקטיבית הישראלים ועושים עליו צחוק בתוכנית, הוא כנראה משהו".
"אני חושב שאקס פקטור יכול להיות העניין באנשים, התקשורת איתם מלווה אותי לאורך כל חיי", התחבר דרור דין לשיחה המרתקת. "במאוחדת, אנו עובדים מתוך אחריות, ושליחות, והחברה נותנת לעובדים את היכולת להשפיע - אם משהו חשוב לך ומפריע לך, תטפל פה. הדבר הזה מביא לאקס פקטור משמעותי מאוד. הקופה הגיעה למקום ההיברידי שנה לפני שחשבו על הקורונה, רק זה מתאר את האקס פקטור של המקום, הרצון והאומץ לחדש ולנסות. אנחנו מספיק חזקים כדי להביא לשינוי, אבל גם מספיק קטנים כדי לגעת בלקוח".
בהמשך, הודתה ניל"י: "לפעמים כשאני מדברת עם אנשים על האקס פקטור שלהם, הם אומרים לי שהם מורכבים מדי כדי לדבר על מרכיב אחד. אם ארגון בריאות כל כך גדול מצליח להגדיר את האקס פקטור שלו, אז כל אחד מהמאזינים יכול לעשות זאת. הנהלות פשוט צריכות לשבת ולדבר על זה - זה הגרעין של האסטרטגיה". "אני חושב שאקס פקטור קיים בכל אחד ואחת", הסכים דרור. "לכולנו יש אקס פקטור וכל מה שצריך לעשות זה למנף אותו לקחת אותו קדימה. ברמה הארגונית, אם אתה יודע מהו, אתה בחצי הדרך להצלחה".
"חשוב לזכור שחלק מהסיפור של האקס פקטור הוא לא בשיווק ובמיתוג, אלא הוא תמיד מתחיל בערכים שחשובים לי", הדגישה מלי את מה שצריך להוביל אותנו לאורך הדרך אל האקס פקטור, "תחדדו את עצמכם. זה דורש קצת עבודת עומק פרקטית, אבל לכו תחפשו את האקס פקטור שלכם, כי זה יעשה לכם את החיים הרבה יותר קלים. פתאום כולם יימשכו אליכם".
עריכה: דוד זבולוני ומיכל קדוש