איפה הכסף
עם ענת דוידוב

"במקום לומר שהמערכת קורסת - לעבור לקריאה"

מנכ"ל משרד החינוך לשעבר שמואל אבואב על המחקר שחשף ירידה במיומנויות הקריאה של תלמידי ישראל: "הייתי מגייס את המורים לסייע בהעלאת רמת השפה"


על רקע אישור העברת 3.7 מיליארד שקלים לתלמידי הישיבות ו־1.2 מיליארד ש' למוסדות חינוכיים הפטורים כמעט לגמרי מלימודי ליבה, נדמה שהעיסוק בתחום החינוכי עצמו נשכח מסדר היום הציבורי והוחלף בוויכוחים קואליציוניים. ממחקר בינלאומי שעלה היום לכותרות, עולה כי  נרשמה ירידה חדה בכישורי הקריאה של תלמידי כיתות ד' בישראל, זאת מאז 2001. מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב שוחח עם ענת דוידוב והתייחס לדברים. 

"מה המחקר הבינלאומי לימד אותנו?", פתח. "משנת 2016 ועד היום, היינו במצב שרק 25 אחוז מהתלמידים לא הבינו את מה ששואלים אותם, היום זה 33 אחוז. השפה היא המפתח למימוש הפוטנציאל של האדם. ראינו כשל בשאלה מסוימת כי התלמידים לא הבינו את המשפטים. מה האתגר שלנו? התלמידים קוראים הרבה פחות, המקור בו הם קוראים הוא הפלאפון ולכן השפה שם רדודה ולא מעשירה, הם כותבים הרבה פחות מאשר לפני 10 שנים, וסבלנותם גם בהאזנה היא מאוד קצרה". 

בהמשך, הדגיש: "במקום לבכות על מר גורלנו ולהגיד שמערכת החינוך קורסת, צריך לעבור לקריאה בשיעורים. הם לא קוראים בבית, אז קוראים איתם בשיעורים. צריך ליצור מצב בו חלק ניכר מהשיעור התלמיד דיבר, גם אם אין לו רצון לדבר, מעודדים אותו לבטא את עצמו בדיבור. ילד אצלנו עושה בממוצע עבודה וחצי, זה לא עול על הילדים ואנו לא מכבידים עליהם, צריכים לתרגל אותם בכתיבה. היא עוזרת להפוך את המחשבות למשהו מרוכז". 

בסיום השיחה, הסביר אבואב כיצד להפוך את תוצאות המבחן להזדמנות להשתפר: "כל מורה שנמצא היום בשפתו, גם אם היא אינה תקינה ורהוטה, עדיין בעל יכולת להביא את התלמיד להגיע לשפה תקנית. לכן זה האתגר. הייתי מגייס לשנתיים הבאות את כל המורים, ואומר להם ללמד את המקצוע שלהם אך להתגייס לסייע בהעלאת רמת השפה". 

עריכה: מיכל קדוש 

17/05/2023

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


שמואל אבואב
שמואל אבואב  |  צילום: נעם רבקין פנטון/פלאש90
Paris