ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיעו היום (א') על תחילת תוכנית 'ישראל אחת' שאמורה לחבר את המדינה מקריית שמונה עד לאילת דרך רכבות מהירות. ניצב בדימוס שחר איילון, לשעבר מנכ"ל רכבת ישראל, הגיב לכך.
תחילה, אמר: "מי שהתחיל את התוכנית וביקש אותה הוא ישראל כ"ץ, הוא והמנכ"ל שקדם לי, ואז לקחנו חברה בריטית וזאת התוכנית שכבר אושרה לפני 7 שנים. הקו שלנו היום זה כמו מקרוני כזה, מבאר שבע לנהריה קו יחיד. אין לנו את היכולת לעבור מקו אחר למשנהו אם יש בעיה בציר אחד. עכשיו בונים את הקו מלוד לכיוון חדרה דרך כביש 6, הוא נותן איזושהי היתרות שאם יש לך איזו בעיה בקו החוף לקו בכביש 6. אנחנו לומדים את זה מהכבישים וזה חשוב מאוד".
עוד ציין כי "אילת הייתה בתכנון המקורי אבל כרגע לא כדאי לדבר על אילת כי היא לא ריאלית. הדבר היותר חשוב זה הכפלת מסילות החוף, שתתן מהירות לכיוון חיפה, איך עוברים את חיפה? זו שאלה. חיפה מוקפת על ידי מסילת ברזל שלא מאפשרת לרדת לחוף הים וצריך לעבור את חיפה עם מנהרות".
באשר לשאלת התקציב, השיב: "כסף במדינת ישראל יש, תלוי לאן הוא הולך. זה לא תוקצב. אבל בנושא של תשתיות, יש את האפשרות כמו שעושים בכבישי אגרה על ידי מימון חיצוני, בנקים, יש אפשרות לעשות את זה. רכבת בעולם היא תמיד הפסדית, היא לא מרוויחה כסף, היא מסובסדת, רכבת לא יכולה להכניס כסף, היא הוצאה של המדינה עבור התושבים שרוצים לנסוע".
בהמשך, התייחס לקידום התוכנית הנ"ל במקביל לתוכנית המטרו שרוצה לקדם השרה מירי רגב: "היום הבעיה שלנו בתחבורה ציבורית, ולכן אנשים רוכשים מכוניות ולא עוברים לתחבורה ציבורית, זו הקישוריות. הגעת לתל אביב ועכשיו מה? קורקינט? לא לכולם זה מתאים. אתה צריך קישוריות על ידי הרכבות הקלות והמטרו. הרכבת הקלה בתל אביב, מפתח תקווה לכיוון בת ים היא באיחור של שלוש - ארבע שנים, אבל עושים. אני יכול לומר שהמטרו, הדגימות והדברים מתקדמים, בסוף מדינת ישראל צריכה להתקדם ולהיות ברמה אירופאית, אין לנו ברירה. אנחנו תקועים בכבישים, אין מה לעשות. כל הנושא הזה של קידום מדינת ישראל קדימה הוא קודם כל תלוי בתשתיות וכמובן באיחוד הלאומי שלנו".
עריכה: נויה חסון