ידיעה בגזרת המשא ומתן לעסקת חטופים נוספת חשפה כי מנהיג חמאס ברצועה הגמיש עמדות, זאת בעקבות משלחת מטעמם שהגיעה למצרים חרף ההתעקשות שלא לדון על הנושא בזמן מלחמה. האמנם? ראש הדסק לענייני ערבים צבי יחזקאלי ('חדשות 13') הביא פרטים נוספים על הלך הרוח מול חמאס ביומה ה־88 של המלחמה.
"אנחנו צריכים לשאול מה הנרטיב הגדול, והוא שחמאס נלחם על הקיום שלו", טען יחזקאלי. "חמאס כאידיאולוגיה, שאומרת שאין מקום ליהודים בארץ, הדבר הזה יישאר ויהיה קיים גם אם סינוואר ימות או יחוסל. מצד אחד, אם אתה תגיע לאיזשהו מצב שתגמור את חמאס ברצועת עזה, גם אם עשית את זה חמאס לא ייעלם. חמאס הוא ארגון שנבחר ביהודה ושומרון, נמצא בליבותיהם של כל הפליטים הפלסטינים ובכל מחנות הפליטים שיש פה ביהודה ושומרון וברצועת עזה".
עוד הדגיש כי "סינוואר מחשב עכשיו את חישובי המלחמה הטקטיים בעניין הישרדות, ולך זה עושה לא טוב, אתה בסופו של דבר מדבר איתו, רוצה מאוד יותר ממנו את עסקת הביניים של ה־40, ולכן סופו של דבר, אתה עדיין לפי החליל שלו - הוא מוליך ולא אתה אותו. זה מה שצריך להבין בתורת המשחקים. חמאס הוא דחיפה ישראלית לרעיון קיים".
לאור אמירותיו תהה שחר סגל האם ניתן לייצר נרטיב דתי שאפשר לחיות לצידו כאשר הוא מגובה בדיקטטורה שלטונית, כסף סעודי והמוסדות הדתיים של האסלאם. יחזקאלי הסביר: "יכול להיות שאם יש דיקטטור, וזה במזרח התיכון ראינו, שדיקטטורים יכולים. זו שאלה של כוח, ברמה שהוא לוחץ חזק על האוכלוסייה שלו הוא יכול להשכיח הכול, אבל לדעתי זה לא ילך כי גם אם הסעודים ידכאו 2 מיליון פלסטינים ויגידו להם, ייקחו את כל הדרשות, וישנו את פרשנות האסלאם עבורם אני חושב שכזה דבר תצטרך כל כך הרבה כוח להפעיל על סיר לחץ שקוראים לו הפלסטינים. התנועה הלאומית הפלסטינית היא היסוד של הסיפור הפלסטיני ולאו דווקא האסלאם, האסלאם בא אחר כך".
"למה טיפחנו את חמאס? כי הוא היה נראה לנו קונטרה של אש"ף. בסוף פלסטיני ילך לתפילת אחר הצהריים במסגד והוא ישמע שהיהודים לקחו לו את הבית, איפה אתה נכנס פה בתור רשות למחוץ אותו ולהגיד לו 'תהיה מחונך'? זה מזכיר לי את סדנאות הגמילה מאסלאם רדיקלי שעשו באירופה לאנשי דעא"ש. אתם לא יכולים לזקק כזה דבר בטח לא במובן לאומי שיש פה סכסוך על אדמה", הבהיר.
בהמשך, כאשר ביקשו צמד המגישים לדעת מה היה עושה ביום שאחרי מלחמת חרבות ברזל במידה והיה בעמדת השפעה, הדגיש יחזקאלי כי "אנחנו פשוט לא יודעים לנצח, אנחנו הוצאנו את ערך הניצחון שלנו, במיוחד מול פלסטינים, ולכן אני לא יודע איך המדינה תעשה את זה. אין הבדל בין ימין או שמאל, שניהם לא חותרים להכרעה של חמאס ברמה שהוא ישכב על הרצפה ויוודאו בו הריגה. זו עבודה מאוד מאוד קשה, רצינית, יסודית שלוקחת זמן. אתה צריך תמונת ניצחון ויש לזה השלכות, גם ביו"ש. אני טוען שאם לא תרסק את חמאס אתה תחטוף בצפון ומכל האויבים שלך, אתה חייב להראות ניצחון. אני קודם כל בא לפליטים ובאומץ אומר להם 'חברים, לרצועת עזה אי אפשר לחזור אלא אם אתם רוצים לחכות כמה שנים שיבנו לכם את הבתים ביישות העתידית'".
"לכן אני טוען שקודם כל צריך לעודד את ההגירה למדינות שיכולות לקבל אותם, מי שרוצה, תפאדל, מי שלא, שיישאר באזור מלחמה. כל שלטון פלסטיני שהפלסטינים בעצמם, ועד כיתה, רשויות, מסגדי רפיח, כולם בסופו של דבר יאמצו את הג'יהאד כלפיך", אמר. "אנחנו כבר באבולוציה של הג'יהאד מזה שלושים שנה, הם כבר לא יכולים לחזור אחורה להיות חתולי מחמד. כל ארגון פלסטיני יפנה אליך את הג'יהאד. אם אתה מביא כוח בינלאומי עם פיקוח הדוק על מסגדים, ספרי לימוד ולהוציא את המאבק הפלסטיני, אולי יהיה אפשר להתקיים עם רצועת עזה כיישות לא ג'יהאדית לידך".
בתגובה לדבריו, תהה סג"ל האם מה שמתרחש בתוך רצועת עזה יכול להתקיים גם ביהודה ושומרון. יחזקאלי השיב בנחרצות: "אתה צריך מלחמה. שלשום ישבתי עם פלסטיני וותיק, מבוגר, בערך בן 70, מקור שלי משנים, הוא ישב איתי, הגיע לאיזה בית קפה משותף באזור השומרון, והוא אומר לי 'אני חושב שמה שאני מרגיש עכשיו זה הולך להיות הקו, אולי צריך להפסיק להיות ג'יהאדיסטים, נוותר על החלום של נשק, נגדיר את עצמנו בשבטים וחאלס'. ככה אני הכרתי את יו"ש, והוא אומר לי, והוא איש מאוד חכם, 'אני רואה שברצועת עזה לא רק שלא קלטתם את האירוע, הכשל כל כך גדול אצלכם בלהבין את הפלסטינים שמה שיקרה ביהודה ושומרון עוד עשר שנים מדאיג אותי יותר'".
"אני לא יודע אם יש מדינה ערבית שרוצה את זה, הן שונאות את הפלסטינים יותר מאיתנו. הפתרון הוא שפלסטינים יקבלו את קיומך פה, זה יהיה שחר של יום חדש. אני לא רואה אתה פלסטינים יורדים מעץ הג'יהאד, זה הדי אן איי שלהם. אני יודע שזה מצריך מאיתנו להבין שיש פה מלחמה, וזה צריך לשבור את כל התיאוריות המערביות עליהן חונכנו", סיכם.
עריכה: שני רומנו