אראל סג"ל

"לא אני עשיתי סערה, מערכת המשפט עשתה"

35376

אור רייכרט ('שביעי') על הקריקטורה שאייר, המציגה את נשיאת העליון בדימוס כשהיא תוקעת את דגל העליון בגבו של חייל • עמוס בידרמן ('הארץ') הגיב


בשבוע שעבר פורסמה בשבועון 'שביעי', המיועד למגזר הדתי, קריקטורה המציגה את נשיאת בית המשפט העליון בדימוס אסתר חיות כשהיא תוקעת את דגל העליון בגבו של מה שנראה כמו חלל צה"ל. לאחר הסערה החליטו במערכת העיתון להדפיס את עלוני השבת ללא הקריקטורה. אור רייכרט ('שביעי'), שאייר את הקריקטורה, שוחח עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים והגיב על הפרשה שעוררה הדים. 

"לא אני עשיתי את הסערה, מערכת המשפט עשתה את הסערה", הכריז רייכרט בפתח השיחה. "העיתון לא קיבל את העמדה, לעיתון כופפו את היד ואמרו לו 'זה או זה או שלא יהיה לך עיתון'". על הטענה כי הקריקטורה שאייר מזכירה קריקטורה אנטישמית, זעם: "יש גם רכבות בישראל, ברגע שאני רואה רכבת אני ישר אומר 'וואי, שואה'. הינה בבקשה. כל דבר אני יכול למצוא לך רפרור לגרמניה הנאצית. אני עוסק בקריקטורות, וזה היה אחד הכוחות היותר גדולים שלהם, הבעיה היא שאצל הנאצים לא היה צד שני. אנחנו חיים בדמוקרטיה. כל קריקטורה שאני אעשה, כולם יכולים למצוא איזה נאצי שעשה מתישהו".

לשיחה הצטרף המאייר עמוס בידרמן ('הארץ') והתייחס לידיעה. "שלמה קרעי בנושא הזה צודק במאת אחוזים. בפעם הזו הימין צודק לגמרי, אין שום הצדקה לעשות צנזורה לקריקטורה הזו. אני לא אוהב, לא מחבב צנזורות והגבלות מהסוג הזה. אם הוא עבר את הגבול וזה נכנס מבחינה משפטית לתחום של הסתה, אז יואילו כבודם וילכו להגן על הדבר הזה. הרי הקריקטורה פורסמה על השער של עיתון בית כנסת, זה לגיטימי לחלוטין. דבר שני, הרי הקריקטורה הזו היא מעין פוסטר פוליטי, ואז יש פה טענה שבשום פנים ואופן אסור לצנזר אותה".

"אני ממש מתנגד, אני לא מבין מאיפה לקח את החוצפה, את הסמכות החוקית להיות צנזור. למאייר יש את הזכות המלאה להביע את דעתו בקריקטורה הזו, וצנזורה היא דבר מאוד שלילי מבחינתי", הדגיש בידרמן, ורייכרט חיזק את דבריו: "מה שאני מאמין, כל עוד היא קריקטורה ולא קריאה להסתה ואלימות בקריאה ברורה ומפורשת, זה בגבולות חופש הביטוי. זה העניין של חופש הביטוי, להגיד את הדברים הכי קשים ושהכי מכעיסים את כולם, שנתמודד עם זה".

עריכה: שני רומנו

07/01/2024

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


אסתר חיות
אסתר חיות  |  צילום: מאיר ועקנין/פלאש90
Paris