הצ'יפסר

"לא כל חבר ילדות הוא השותף הנכון לבניית חברה"

היזם דותן בר־נוי שוחח עם ערן שומרון על האופן בו תרגם את רעיונותיו לסטארט אפים מוצלחים, ועל הכישלון שלא ישכח • פרק 11


עולם הסטארט אפים והמיזמים הוא עולם מופלא ועמוס ברבדים. אך סיפורי ההצלחה אינם חזות הכל. בפרק ה־11 של 'הצ'יפסר', על קריירה, עסקים והחיים עצמם, שוחח ערן שומרון עם היזם דותן בר־נוי על האופן בו מוציאים רעיון לפועל, ועל הצעדים המורכבים בדרך להצלחה. 

"לא בטוח שהייתה נקודה כ"כ ברורה", התייחס דותן לרגע בו הבין בו הוא רוצה להיות יזם. "הייתי יו"ר אגודת הסטודנטים בטכניון, וסיימתי את התואר. יום אחד ניהלתי תקציבים של מיליונים ויום אחרי זה אתה מחפש את עצמך. חברה הגיעה עם הצעה לסטארט אפ ומשם הכל התגלגל. הכלי הכי חשוב הוא הפוקוס. היכולת לעשות פאוז ולהתרכז בדבר מסוים כדי להתקדם. קל להגיד וקשה לעשות, כל שלב דורש אתגרים אחרים והטריק הוא לא לערבב ביניהם. אתה צריך לרתום את השותפים לרעיון ולבנות איך התוכנית נראית. לא כותבים קוד לפני שאני יודע מה אני מנסה לפתור. האתגר הוא לעשות את הדברים שבאמת משרתים את המטרה". 

"הטיפ הראשון - לא לענות מהבטן"

על כישלון שמלווה אותו לאורך הדרך ומזכיר לו מהם האתגרים העומדים בפניו, תיאר: "לאחד הסטארט אפים לקח הרבה מאוד כסף לגייס. באנו לקרנות והם אמרו לנו 'אם היו לך לקוחות זה היה מעניין'. אחרי כמה חודשים פגשתי את האדם מהקרן וסיפרתי לו על הלקוחות שיש לנו בישראל, והוא אמר 'אם היה לך שלושה לקוחות אמריקניים זה היה מעניין'. היה לנו מאוד מאוד קשה להוכיח את התזה שלנו ונגררנו להמון מכירות בשוק הישראלי שלא נתנו לנו לבנות את הפרודקט לשוק האמריקני. הטיפ הראשון זה לא לענות מהבטן. זה רק עניין של פרספקטיבה. יזמים הם אופטימיים, לפעמים יותר מדי. יש גם את הצד השני של יזם שלא מבין שלא הולך לו, והרעיון לא טוב. הטריק הוא לא לקבל החלטות טיפשיות. אתה לא יכול לתת לשיחה רעה עם לקוח להשפיע על השיחה הבאה. צריך לקחת שתי נשימות ולסחוב את זה".

"בחירת שותפים בשלב הראשון הוא קריטי", הודה. "לא כל מי שחבר שלך מהילדות הוא השותף הנכון לבנות איתו חברה. מה שאני ממליץ הוא לקחת חדר ולהתייחס למיזם כמשרה מלאה מהיום הראשון. אחרי זה יש את בחירת המשקיעים - אתה מגבש קבוצה קטנה של קרנות שאתה פונה אליהן. אם דיברת עם כמה קרנות וכולן אמרו לך לא בפגישה הראשונה, תחזור לשולחן השרטוטים ותנסה להבין מה חסר. זה תהליך למידה תמידי. אתה צריך לדבר עם הלקוחות הפוטנציאליים ולשאול אותן שאלות קשות. אתה צריך לשבת עם הלקוחות שלך ולשאול אותם מה הם עושים היום, להבין מה העדיפויות שלהם לפתור את הבעיה, ובסוף השיחה להגיד 'זה מה שאני מנסה לעשות, אם אני אתקדם תהיה מוכן לעבוד איתי?'. לשלב הזה אין תחליף". 

עריכה: מיכל קדוש 

27/08/2024

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


הצ'יפסר
הצ'יפסר  |  גרפיקה: חן סעד
Paris