כשמסתכלים על האופן בו אנחנו עושים קניות, נדמה שאי אפשר כמעט לזכור את חיינו מבלי קניות וירטואליות באמצעות אתרי האינטרנט והאפליקציות השונות. איך נבנית חנות אינטרנטית? מה צריך לדעת על עולם זה, שזכה לשם 'איקומרס'? בפרק השישי של 'טכנולוגיה חיובית' בהגשת שירי טסמן, שוחחה עם יובל מרקוביץ', מנהל אגף הפיתוח בחטיבת הדיגיטל ב'אלעד מערכות', ויחד הבינו מהו כוחן של החנויות האינטרנטיות ועולם האיקומרס במציאות של ישראל 2024.
"אני לומד כל יום", הודה תחילה. "זה מסוג הדברים שגורמים לי לקום לעבודה עם חיוך. אחת הפעילויות המרכזיות תחתיי היא פעילות איקומרס. אתרי איקומרס הם אתרי סחר. עולם האיקומרס קיבל דחיפה משמעותית מאוד בזמן מגפת הקורונה כשהחנויות הפיזיות נסגרו. יש כמה תהליכים שקרו וממשיכים לקרות, שיצרו את אותה טרנספורמציה".
בהמשך, הבהיר: "מי היה מאמין לפני 6 שנים שהיום לא נצטרך להסתובב עם ארנק? שנוכל לשלם עם הנייד? אפילו היום כשאני מדבר עם ההורים שלי, והם מספרים לי שהם הזמינו נופש באינטרנט, מבחינתי זו מהפכה מאוד משמעותית. זה הולך והופך רווח. זה עולם תוכן עשיר ועצום. האירוניה היא שהפרויקט מתחיל כשהאתר עולה לאוויר, הרבה פעמים התהליך שאנחנו עושים במסגרת הרצון שלנו להקים חנות אינטרנטית מייצר לנו חשיבה שהפרויקט הוא חזות הכל".
"במסגרת שלב הראשון בתהליך האפיון, המומחים שלנו עושים חשיבה מסודרת על איפה הבעיה העסקית של הלקוח", הסבירה מרקוביץ' איך מתחיל פיתוח חנות איקומרס, "הצרכים העסקיים של הלקוח לא יתממשו אם בסוף הדרך הלקוח שאמור לחזור ולקנות בפעם הבאה שיצטרך פריט מעולם התוכן הזה לא יעשה זאת. יש לנו אינטרס מאוד משמעותי שכל התהליך ייצר חוויה משמעותית ויגרום ללקוח לחזור. ברגע שמעלים אתר וחושפים אותו ברשת, צריך לחשוב לא רק על הפרויקט עצמו אלא גם על היום שאחרי. בסופו של דבר, כשהדברים מאוד סגורים, אנחנו רואים תוצאות מאוד מהר. התוצאות הללו הן כסף שמגיע מהחנות הווירטואלית שהיא כמו חנות רגילה אך היא עובדת 24/7 והרבה פעמים מוכרת יותר מחנויות רגילות. חשוב לצאת לתהליך כזה ולא לוותר על שלב האסטרטגיה".
עריכה: אחיעד לוק ומיכל קדוש