איפה הכסף
עם ענת דוידוב

"לנסות לגרום לעליית מחירים מעל גלי האתר - לא נאפשר זאת"

עו"ד עופר מעוז, ראש צוות במחלקה הפלילית ברשות לתחרות, בתגובה להחלטה לזמן את מנכ"ל ובעלי רשת 'ויקטורי' אייל רביד לשימוע לפני הגשת כתב אישום


ידיעה מן השעות האחרונות חשפה כי רשות התחרות זימנה את מנכ"ל ובעלי רשת 'ויקטורי' אייל רביד לשימוע לפני הגשת כתב אישום, זאת בחשד להתבטאויות פומביות באשר להעלאת מחירים לכאורה. עורך הדין עופר מעוז, ראש צוות במחלקה הפלילית ברשות לתחרות, התייחס לדברים.

"בסביבות חודש אוקטובר 2021, יצא רביד בסדרה של התבטאויות פומביות", פתח. "אולי המרכזית מביניהן עלתה בעמוד הפייסבוק שלו, שעיקרה - 'עומד לפנינו צונאמי של עליות מחירים'. לכאורה פוסט שמזהיר את הציבור. מה שהציבור לא ממש יודע זה שהמסר הזה בעיקרו הוא איתות למתחרים ולספקים שלו - 'אנחנו הולכים להעלות את המחירים'. זה נראה כמו פוסט תמים, אך מדובר בניסיון להגיע להסדר עם המתחרים והספקים שלו, שעניינו הוא העלאת מחירים". 

"המדיום הוא לא הסיפור אלא מה מנסים לעשות"

בהמשך הבהיר: "חופש העיתונות והביטוי מאוד חשובים, זה לא אומר שהם לא מוגבלים. הניסיון לפנות לספקים ולקמעונאים המתחרים ולגרום לעליית מחירים באמצעות תיאום מעל גלי האתר - משהו שלא נאפשר לו לקרות. לפני מספר חודשים הזמנו חברה אחרת לשימוע - 'שטראוס' - בנושא של התבטאויות פומביות, ואחת ההתבטאויות היא הדוח שלה לבורסה, שבו הודיעה שהיא הולכת להעלות מחירים. המדיום הוא לא הסיפור, הסיפור הוא מה מנסים לעשות. יש התבטאות שאומרת שאנו שוקלים להעלות מחירים או פותחים את הדלת לעשות זאת, כמו שעשה רביד, ויש התבטאות במובן שאני פונה כספק לרשת סופרמרקטים ואומר שאני מעלה את המחיר. זו התבטאות פומבית והיא מותרת. השאלה האם זו התבטאות שמטרתה לאותת או שהיא חלק מהמסחר. אם הוחלט על עליית מחירים, בסוף אתה מודיע". 

"בשביל להוכיח את העבירה הפלילית בנושא, צריכים להוכיח חוץ מאת ההתבטאות את הכוונה של האדם להביא להסדר", אמר עו"ד מעוז בסיום. "אני צריך להראות מטרה, ולא תמיד קל להראות זאת. אגב, זו לא תמיד המטרה. למחלקת החקירות שלנו יש כלים מאוד משוכללים ויכולות גבוהות באיסוף פורנזי של ראיות דיגיטליות. אחת הסיבות לכך שהחקירות מתארכות כל כך הרבה - אנו צריכים לעבד את המידע ולהבין אם הוא תומך במסקנה שלפיה הייתה כאן מטרה. המחירים בסופרים מודפסים על פתקיות קטנות, ולמעשה קמעונאי יכול ללכת לכל סופר לידו ולראות מה המחיר. כאשר מדובר בתכנונים עתידיים, יש חוסר ודאות תחרותית, וזה מה שגורם לנו, הצרכנים, ליהנות מהתחרות. התכנון העתידי של הקמעונאי? את זה לא אדע אלא אם כן יהיה איתות בתקשורת או שיחה עימו". 

עריכה: מיכל קדוש 

01/05/2024

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


רשת 'ויקטורי. למצולם אין קשר לנאמר.
רשת 'ויקטורי. למצולם אין קשר לנאמר.  |  צילום: מרים אלסטר/פלאש90
Paris