רז שכניק

"ב־8 באוקטובר איבדתי את קולי וחשבתי שלא אשיר יותר"

אירועי אוקטובר הצליחו לזעזע את אמות הסיפים של רבים, ביניהם נערת הרוק הנצחית ריקי גל • שנזכרה בערגה בתקופת אלבומה 'אוהבת אותך יותר'


הזמרת והיוצרת רבת הפעלים ריקי גל הגיעה להתארח באולפנו של רז שכניק ושוחחה איתו על המסע המוזיקלי שעברה בעת יציאת אלבומה החמישי הנושא את השם 'אוהבת אותך יותר'. בתחילה הכריזה גל כי האלבום המדובר לא התקבל טוב כמו האחרים, אבל ככל ששקעו השניים בסיפורים שמאחורי השירים התברר שלא כך הדבר. גל, שבימים אלו פעילה מאוד מול משפחות החטופים ומחזקת אותם, שיתפה על החיבור העמוק שלה לנושא.

"תן לי קודם כל להגיד לך תודה", פנתה גל לשכניק, "אתה עושה חגיגה בתוך החיים הקשים האלה שמדאיגים אותי נורא מיום ליום. התוכנית הזו עכשיו איתך, כאן באולפן הנעים הזה, זה בונוס", הודתה הזמרת. השניים פתחו את השיחה באופן רשמי כשהתייחסו לעבודה שלה עם יונתן גפן בשיר הנושא של האלבום, ובשירים נוספים. גפן, שהתגורר באותה התקופה בארצות הברית, והיה נשוי לאשתו אווה כתב את השיר לאשתו לפני שבתו נטשה נולדה. "הוא כתב את זה בלשון זכר, והסכים שנחליף את זה ללשון נקבה. הכל נעשה בתכתובת ברשת. חלק מהטקסטים הגיעו בפקס בכלל. אני שמחה שהשיר הזה הגיע אליי. כשהוא אומר על סוקרטס שהוא אוהב את האמת הוא באמת רומז לנו על האמת האופטימלית שיכולה לקרות בעולם שלנו", הסבירה גל.

מתי כספי, שהיה שותף פעיל ביצירת האלבום, פגש את גל בעת שירותם הצבאי יחד. היא נזכרה ברגע בו נפגשו, וסיפרה: "הייתי חיילת בלהקת חייל הים, והוא היה חייל בלהקת פיקוד דרום – נפגשנו יחד סיני, במקרה לגמרי". בהמשך הוסיפה: "בלילה המשותף לשתי הלהקות אני רואה בחור, אפולו צעיר עם גיטרה. צמוד לגיטרה, יושב על הרצפה באחד החדרים ומנגן גיטרה. אני הייתי פשוט מהופנטת ואיכשהו באותו רגע הפכנו לידידים קרובים מאוד".

זמרת אנלוגית בעולם דיגיטלי 

הקשר המוזיקלי שלה עם כספי הצליח להכניס פן טכנולוגי  לתהליך היצירה והעבודה על האלבום. לדבריה, בדיוק החל התקופה בה יצרו מוזיקה באמצעים דיגיטליים. איקי לוי, המתופף שלהם, היה חי בארצות הברית ונפתח מאוד לעולם ההפקות הדיגיטליות. "מתי פיטר את איקי, והחליט לעשות את הכל לבד – הוא ניגן גיטרות, ניגן קצת פסנתר, ניגן מפוחית נדמה לי, וזהו. כל השאר היה דיגיטלי".

עוד הוסיפה: "רק שתדע שאחרי היום הראשון כשהתחלנו להקליט שם באל.איי אני מוציאה אותו החוצה, ואומרת לו: 'אני מתחננת, יש לך עוד זמן – תביא נגנים. אני לא יכולה לסבול את הסינטיסייזרים האלה, את הסאונד הסינטטי של הדיגיטל'. והוא אמר לי: 'תקשיבי לי טוב, מעכשיו את תצטרכי לדבר רק המפיק – זה העולם החדש של המוזיקה'. אמרתי שאין לי סיכוי פה, אבל נזרום".

בכל לילה נחלם רק סיוט אחד

השיח בין השניים הלך והתפתח, והם ביקשו להתייחס לשיר נוסף עליו אמון גפן – 'הימים עוברים'. מדובר בשיר שמילותיו החזקות ('בכל לילה נחלם רק סיוט אחד') מצליחות לזקק את המצב של היום. "השירים כל כך אקטואליים פתאום, ומקבלים משמעויות", אמרה גל. לדבריה, היא גילתה התנגדות לשיר. שכן, היא האמינה שהוא מסמל שלווה שמגיעה עם הגיל, וזה הרגיש מנותק מהאופי התזזיתי שלה. "זה נראה לי לא מתאים לי, אבל נעתרתי. מתי יודע מה הוא עושה, יחד עם יונתן".

השיר המדובר הוביל את השניים לדבר על הלך הרוח במדינה מאז החלה מלחמת חרבות ברזל. גל, שמצב החטופים בנפשה, חשפה כי היא אינה מסוגלת לעזוב את הנושא. "מתחננים בבית 'תעזבי קצת, תנוחי', אבל אני לא יכולה, אני לא מסוגלת. לא כי אני אוהבת דרמה. ממש לא - כי אכפת לי. כל האמוציות שלנו געו ברמות שלא הכרתי קודם. אנחנו עם רגיש, והמצב הזה מפגיש אותי עם קהלים ועם המוזיקה שמקבלת משמעויות כל כך עמוקות ומשמעותיות שלפעמים אני נבהלת מעוצמת הרגש".

בהמשך סיפרה כי הופיעה לא מזמן עם משפחות חברי בארי, ביניהם גם עם תושבים ששבו ארצה לאחר ששהו בשבי. "אני לא זוכרת שאי פעם חוויתי רמה כזו של התרגשות ודו שיח רגשי עם אותו קהל. לא ידעתי מה לעשות. לבכות? ב־8 באוקטובר איבדתי את קולי, וחשבתי שלא אשיר יותר. זה לקח לי זמן – דרך לאה גולדברג הבנתי כמה זה חשוב תפקידם של המשוררים והשרים בעתות האלה. אני מודה לה על זה. כולם נקראים לדגל, לכאב הנוראי הזה, זה מזכך אותנו".

חיים בקברט

גל, שמזוהה עם סגנון מעט קברטי, ואף לקחה חלק בכל מיני הפקות תיאטרון מוזיקליות מרשימות, צללה לעבר 'הו בנות בנות' מהאלבום, ואמרה: "אלו הצדדים החזקים שלי שמוכרים לקהל". כשנשאלה מאיזה מחזמר שהשתתפה בו הכי נהנתה הודה כי מהמחזמר 'אוויטה'. "זה היה מאוד מאתגר מבינה מוזיקלית. מצאתי את עצמי מנהלת את הכל כמו שאוויטה הייתה עושה. באלבום הזה מתי אתגר אותי בכל מיני שירים שונים מאוד ומורכבים, בשבילי הכל היה אתגרים".

שיתוף הפעולה החזק שלה עם גפן ממשיך גם פה. גל סיפרה כי שאלה אותו איך הוא כותב מנקודת מבט של אישה. "הוא אמר לי 'מה זאת אומרת? את עוד לא מבינה שאני גם אישה?' אז הבנתי, והוא צודק".

כשמתי פגש את ריקי

נקודה משמעותית באלבום המדובר היא הדואט המשותף של כספי וגל 'מה זאת אהבה'. הזמרת התפלאה כששמעה שהשיר הפך להיות שיר חופות אדיר בתקופתו. "אני בשוק. לא ידעתי. עכשיו גיליתם לי את זה. אני פעם אחת הוזמנתי לחופה לשיר, אבל הם ביקשו את 'מה זאת אהבה'", אמרה בחיוך. בהמשך סיפרה כי למרות שחששה שהדואט המדובר לא יצליח – ברגע שהם החלו לשיר יחד היא הבינה שיש כאן משהו יפה.

החיבור בין השניים היה כה עמוק עד שהוא אישר לה להשתמש בשירו 'זו ילדותי השנייה', ולהקליט אותו לאלבום בגרסה אימהית יותר. "נורא שמחתי שמתי הסכים. זה היה לכבוד לירי בתי. לירי שרה את כל השירים שלי בעל פה, היא בכלל מוזיקאית, אבל עזב את זה ואני די הצערתי. היום היא אומרת לי 'אמא הייתי צריכה להמשיך עם מוזיקה'. שום דבר לא מאוחר, אז אני מחכה בשקט. מה שהיא תבחר זה טוב".

רגע לפני סיום ביקשה הזמרת להתייחס לשיר 'אזהרה שקטה', והודתה כי מדובר בשיר בעל קצביות מיוחדת, ושגם הוא מתחבר לתחושות שאנו חווים היום. לדבריה, "זה שיר שבפירוש בנוי על קצב שאתה מרגיש אותו עוד לפני שיש מילים ומנגינה. כמה זה אקטואלי – גיהנום בתוך גן עדן. הכל אקטואלי", סיכמה.

עריכה: עדן בן ארי 

04/07/2024

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


ריקי גל באולפן של רז שכניק
ריקי גל באולפן של רז שכניק  |  צילום: מאירה פרץ/103fm
Paris