על מנת להפוך מותג למותג רשום, רצוי לרשום עליו סימן מסחרי. אך איך זה קורה בפועל? כיצד נזהרים מזיופים ויודעים לזהות אותם? בפרק השישי בפודקאסט 'חלון לעולם החדשנות', אירחה ענת סמוראי את עו"ד רועי קורניק, שותף ומנהל מחלקת אכיפה במשרד עורכי הפטנטים ועורכי הדין לקניין רוחני 'ריינהולד כהן', ואת יגאל ווין, מנכ"ל הפדרציה לקניין רוחני. יחד, שרטטו עבורנו את תמונת הקניין הרוחני והסימנים המסחריים.
"כשאנחנו מדברים על אכיפה אנחנו מדברים על מניעה ועצירה של זיופים", הבהיר רועי תחילה. "יש לנו את הכבוד לייצג הרבה מאוד חברות ישראליות ובינלאומיות. כמו שאתם רואים מזייפים מכל תחום, אין תחום שזיופים פוסחים עליו. מי שפונים אליי הם בעלי זכויות. יש הרבה סכנות לצרכנים שאנשים לא מכירים. ניקח לדוגמה את תחום התרופות. אלה מוצרים שאנחנו מכניסים לתוך הגוף שלנו. מדובר בתרופות שאינן כוללות את החומר הפעיל שצריך להיות או במינון מופרז או מינון לא מספק. הן לא עושות את העבודה שלשמן נועדה התרופה. אנחנו יודעים את זה כי אנו עורכים בדיקות לכל התרופות המזויפות שאנחנו תופסים. התרופות מיוצרות בתנאים לא תקניים ומלאות בלכלוך, אבק וגיר. באלכוהול זה מאוד דומה, זה ממש מסוכן ואנשים נפגעו מכך".
בתגובה, הוסיף יגאל: "בנעליים, למשל, אין את הטכנולוגיה של נעל מקורית. יש ברכיים, יש גב, יש המון אפקטים שגורמים לנזקים אדירים שלא חושבים עליהם בכלל. ניקח גם את הטבק. טבק זה מוצר לא בריא, אבל כשעושים את זה בלי פיקוח, בלי משרד הבריאות, ללא חומרים שאף אחד לא יודע מהם, זאת בהחלט סכנה לכולם. מקרים יש כל הזמן בשוטף. המטרה שלנו להביא את הרשות המתאימה. ב־90% המשטרה תטפל, אבל יש את רשויות המס, רשות הצרכן, יש פה המון רשויות שמתפקידן לטפל בדברים אבל צריך לבוא מסודרים אליהם. להביא את כל הדברים כדי להשתמש בהם בביהמ"ש בשביל הוצאת צווים זו העבודה שלנו".
"צריך להסביר שכל העיסוק בזיופים, ייבוא, מכירה והפצה, מהווה עבירות אזרחיות ופליליות", הבהיר עו"ד קורניק. "אפשר לעבוד במישור הפלילי והאזרחי. כדי לאכוף בצורה יעילה וזה נעשה ברוב המקרים, צריך לרשום סימן מסחר. סימן יאפשר לאכוף בצורה יעילה בפן האזרחי והפלילי. נוכל להגיע לתוצאות טובות יותר כשיש סימן מסחר רשום. סימן מסחר יעזור לנו ולכן זה חשוב. אפשר להיעזר במכס ובמשטרה. המטרה הראשונה שלנו לנקוט באמצעי אכיפה כדי לתפוס את החומרים המזויפים".
בהמשך, הודה ווין: "נתקלנו בדברים הכי הזויים שאפשר לעלות על הדעת. הגענו למחסן שנמצא באמצע שדה מתחת לגשר שאין בו שום דבר, והחליטו להקים שם מפעל לייצור דבש. זייפו מותג מאוד ידוע, עבדו בלילות עם נרות, במקום שאין לאף אחד מה להסתובב ומה לחפש שם, ידעו לאיפה להגיע, איך לייצר ולשנע את זה. בזה הם אלופים. יודעים את המועדים והזמנים מתי לספק את המוצר אפילו ספרי לימוד", סיפר יגאל. "ליצרנים ובעלי הזכויות אני ממליץ להיות מסודרים. לאזרח קשה לבוא למערכת ולהגיד שיש זיופים. לאותו מותג אני אומר שצריך להיות מסודר, זה הכי חשוב מהיום הראשון".
"הזיופים הם בהתאם למידת הפופולריות של המותג", אמר רועי בסיום. "אם יש זיופים סימן שזה מותג טוב. חשוב לא להתייאש, גם אם זה נראה מאוד מתסכל אפשר להתמודד עם זה בעלויות סבירות. באשר לאמצעים משפטיים תמיד אפשר ללכת על צווי מניעה, תביעות. לתפור תוכנית טובה נכונה ואפשר לעצור את זה, אמנם לא לגמרי, אבל לצמצם את זה באופן משמעותי, וגם לגבות כסף כדי שיממן את הפעילות הזו. יש מה לעשות".
עריכה: עידו כהן ומיכל קדוש