בשנים האחרונות, התקדם באופן משמעותי תחום הפודטק, המאפשר שימוש תכוף הרבה פחות במוצרים מן החי. כיצד זה נראה הלכה למעשה? בפרק הרביעי בפודקאסט 'חלון לעולם החדשנות' בהגשת ענת סמוראי, שוחחו סמוראי ותמר מורג סלע עם לבנה שיפמן, מנכ"לית העמותה לחקלאות מודרנית המקדמת חדשנות ויזמות בעולם הפודטק, וצללו לעולם הפודטק ותעשיית המזון שאינה מקורה בחי. בהמשך, סיפרו על העשייה הענפה בתחום קידום הנשים באמצעות השקעות ובניית קהילות.
"התוודעתי לכל עולם הקיימות והסביבה", סיפרה לבנה בפתח השיחה, "בין היתר הבנתי שיש קשר בין אוכל לסביבה, ואוכל תמיד דיבר אליי. החיים שלי סובבים סביב אוכל, אז אם אפשר לעשות עם זה משהו, זה אימפקט. בעקבות התפקיד הזה הפכתי להיות טבעונית, כי הבנתי מה זה עושה לבעלי חיים ולסביבה. הייתי בטוחה שזה רק עניין של זמן. שנים שחפרתי ונכנסתי לאנשים לצלחת והאימפקט היה אפס. לא הצלחתי לעשות שום שינוי. עד שיום אחד הבנתי שכדי לעשות באמת אימפקט, אני צריכה לשנות את הדרך שהאוכל מגיע לצלחת".
עוד הוסיפה: "נפתח בפני עולם שלם של חלבונים אלטרנטיביים, שזה תחום בתוך הפודטק, מה שמחליף את המזון מן החי. אנשים רוצים לאכול בשר, דגים, חלב וביצים, ואני זאת שרוצה שזה לא יגיע ממשק החי, כי יש את הנזק הסביבתי למשק החי, אז אני צריכה לעודד סטרטאפים וחדשנות בעולם הזה. אוכל מרגש אותי, טעמים חדשים וטקסטורות, אני גם מאוד פתוחה מחשבתית. אני גם חושבת שאנשים בעבר לא אכלו טופו וסושי, בעבר אף אחד לא אכל סושי, והיום כולם אוכלים, אז עובדה שאנשים נפתחים לטעמים. משהו שלי עשה 'וואו' הוא אחד מהפיתוחים פורצי הדרך לא רק בישראל, אלא ממש באופן גלובלי, זה החברה שמייצרת תחליפים לביצים. הם עשו משהו שפורץ דרך. זה מונגש לכולם, ובעיניי זהיותר טעים מהמקור".
"החלטתי להקדיש את חיי לפיתוחים, לטיפוח של כל עולם הסטרטאפים בתחום המזון, אותם סטרטאפים שמפתחים תחליפי חלבון מן החי, כלומר תחליפים מן הצומח שמחליפים את המזון מן החי", הודתה שיפמן. "הבנתי שאם אני זאת שיכולה לקדם את הפיתוחים הללו ולהנגיש לאנשים את האוכל שהם רוצים, את אותו הסטייק עם הג'וס הזה, את הביצה עם 'אגז בנדיקט' ואת הגבינות מוצרלה - כל מה שהם מפנטזים, אבל בצורה אחרת, בצורה חדשנית שלא משתמשת בבעלי חיים, כאן השליחות שלי. באמת שיש כזה שפע היום, אנחנו בתקופה אחרת, עידן אחר, וכל דבר כזה מרגש אותי. יחד עם זאת יש לזכור שאנחנו בתחילת הדרך".
עריכה: חרות עזאני ומיכל קדוש