אראל סג"ל ואיל ברקוביץ'

תאונת המטוס הקוריאני: "מה שגרם לאסון זה לא ציפורים"

אל"מ (מיל') נרי ירקוני, ראש מנהל התעופה האזרחית לשעבר, על התרסקות המטוס הדרום קוריאני: "ציפור שפוגעת במנוע של מטוס לא אמורה להביא להתרסקותו"


אל"מ (מיל') נרי ירקוני, ראש מנהל התעופה האזרחית לשעבר, שוחח עם אריה אלדד ודוד ורטהיים ב־103fm , והתייחס לתאונה הקשה שאירעה על מסלול הנחיתה בנמל התעופה בדרום קוריאה. 

"מה שגרם לאסון הוא לא ציפורים", פסק ירקוני והרחיב: "הייתה פגיעה של ציפור במטוס, ואולי היה משהו בתהליך שהביא לתאונה הזאת. בנוסף זה שדיווחו על ציפורים, לא אומר שהיה אפשר להימנע מזה. ציפורים פוגעות במטוסים, הציפור פגעה במנוע שלו וזו גם עובדה, אבל מטוס שפגעה לו ציפור במנוע לא אמור להתרסק. מטוס יכול להמשיך לטוס עם מנוע אחד שעות. יש סרטון, פגעה ציפור במנוע והוא לא התפוצץ. הוא המשיך לטוס בלי המנוע הזה".

"איך הסיפור של הציפור מביא לזה שמטוס נוחת בלי גלגלים?"

"העובדה הדרמטית בכל הסיפור הזה, והיא כל כך דרמטית, היא שהמטוס נחת בלי גלגלים לחלוטין. וזו שאלת מיליון הדולר: איך הסיפור של הציפור מביא לזה שמטוס נוחת בלי גלגלים?", תהה.

בעיניו תיתכנה שתי אפשרויות לפיתרון התעלומה: "הכיוון האחד הוא שהציפור פגעה במערכת שמנעה את הורדת הגלגלים. הכיוון השני הוא שבגלל הפגיעה של הציפור במנוע ובגלל שהוא היה לקראת נחיתה עם כל מיני מצוקות ונוריות בקוקפיט, הצוות לא עשה את מה שהוא היה אמור לעשות, וכתוצאה מכך המטוס נחת בלי גלגלים. הסיכוי של נחיתה בלי גלגלים במטוס הזה שואף לאפס".

ירקוני סבור כי מדובר באפשרות השנייה, בין היתר משום שבדגם הבואינג הספיציפי הזה יש מנגנון מכני עוקף שבו אפשר לפתוח גלגלים. דבר נוסף שמחזק את הערכתו הוא האופן שבו המטוס נחת: "מה שעוד יותר מרמז על זה שהם לא היו מודעים שאין להם גלגלים הוא העבודה שהמטוס נגע באמצע המסלול ולא בתחילתו. נקודת הנגיעה של המטוס במסלול היא של הגלגלים ולא שלו. כשמטוס גולש בזווית מסוימת לנחיתה ואין לו גלגלים, הוא יפגוש את המסלול בשלב מאוחר יותר".

האם תהליך הנחיתה הוא המסוכן ביותר, או שמא מדובר בהמראה בכלל? אל"מ (מיל') ירקוני הסביר: "צריך להבחין במקומות הבעייתיים בטיסה לבין איפה מתרחשות התאונות. מבחינת הטייסים זו המראה בכלל, כי זו הפעם ראשונה שאתה פותח את המנועים לכוח מלא, שם המטוס רץ במהירות גבוהה על המסלול, והדבר השלישי הוא שבהמראה המטוס יותר כבד מאשר בנחיתה כי הוא מלא דלק".

עם זאת כל התקלות שהמצטברות בהמראה ובמהלך הטיסה באות לידי ביטוי דווקא כשהמטוס פוגש מחדש את הקרקע: "אם קרתה לו תקלה, הביטוי יבוא לידי ביטוי בנחיתה, כשהוא פוגש את הקרקע מחדש. אם הלך לו מנוע בהמראה, הוא יצטרך לנחות בלעדיו בנחיתה".

"פחד הוא בסדר, הוא טבעי, אבל לא צריך להיכנס לחרדות"

בהמשך ביקש הטייס הוותיק להרגיע את אלה החרדים מטיסות: "הדבר האחרון שאני רוצה להגיד והוא הכי חשוב הוא הנושא של אנשים מפחדים לטוס, ולמה? זה הגיוני לפחד, הברזל הזה מקומו לא בשמיים, אבל סטטיסטית, וזה חשוב להבין, הסיכוי להיהרג פר נוסע בתאונה באוויר לעומת בכביש הוא אחד למאה. זה לא נובע מהסיבה שהמטוס פחות מסוכן אלא ההפך - בגלל שיש תובנה, התפתחה מערכת רגולטורית מטורפת. פחד הוא בסדר, הוא טבעי אבל לא צריך להיכנס לחרדות. גם אני טייס ארבעים שנה ואני מפחד לטוס. מי שמגיע למצב של חרדות, זה כבר דורש טיפול".

לקראת סיום, ירקוני לא רואה מבחין בצבר תאונות המטוס בימים האחרונים. מבחינתו מדובר בצירוף מקרים: "הייתה אמירה בחיל האוויר שתאונות קורות בשלשות. לגבי ההסבר: אם נסתכל על שלוש התאונות של השבוע, אין שום קשר בין אחת לשנייה לשלישית. בסטטיסטיקה תראו ששנת 2024 לא שונה משנים קודמות". 

עריכה: אחיעד לוק

30/12/2024
אריה אלדד ודוד ורטהיים
אריה אלדד ודוד ורטהיים  |  צילום: 103fm
Paris