זה סימן בשבילי

מהם סימני מסחר, ומדוע חשוב לרשום סימנים מסחריים על מוצרים? • רונית ברזיק סופר וענת סמוראי על האותיות הקטנות שלא ידענו • פרק 07


ישנם אינספור מותגים בשוק. אך מה הופך מותג לייחודי, ומדוע צריך שיהיה לו סימן מסחרי? בפרק השביעי בפודקאסט 'חלון לעולם החדשנות', אירחה ענת סמוראי את רונית ברזיק סופר, שותפה בריינולד כהן, ויחד הבינו מהם סימני מסחר וכיצד עלינו להתייחס אליהם. 

"סימנים מסחריים הם כל המאפיינים שבאמצעותם הצרכנים מזהים את המוצר או השירות שהם מחפשים", פתחה ברזיק סופר. "זה הכלי השיווקי הבסיסי ביותר של העסק. כל עסק, הכי מוצלח שיהיה, אין לו זכות קיום אם אין לו מה שמזהה אותו - לא המספר הסידורי של החברה או משהו טכני כמו שם החברה, מותג הבית, שמות המוצרים או הלוגו. זה נכון לא רק לעסקים ותיקים או חברות ענק, אלא גם לעסקים קטנים ומתחילים. זה מה שמבדל אותו מעסקים אחרים".

בהמשך הוסיפה: "שם ולוגו זה הכי אינטואיטיבי. אבל צורה של מוצר בהחלט יכולה להוות סימן מוצר. חטיף אפרופו למשל או שוקולד טובלרון. גם בקבוקי בושם. דוגמה לסימן צליל: הצלילים של נוקיה במכשירים שלהם, האריה השואג של אולפני MGM. לגבי ריח: נרשמו בארצות הברית דשא שקוצרים אותו ביחס לכדורי טניס, ריח של מסטיק לנעליים או ריח וניל אופייני לבצק משחק. כל דבר יכול לעבוד כסימן מסחר ואני בטוחה שיהיו בעתיד כל מיני סימני מסחר שאנחנו אפילו לא יכולים להגדיר אותם. חשוב לבחור נכון את הסימן, וחשוב להגן עליו לרשום אותו במדינות בהן זה רלוונטי, להשתמש ולאכוף את הזכויות". 

"חשוב שיהיה סימן ללא קונוטציה שלילית"

"קודם כל, חשוב שיהיה סימן שאין בו קונוטציה שלילית", ביקשה רונית להבהיר. "אלינו פנו בעבר מחו"ל כדי שנבדוק את זמינותם של הסימנים קקי או ג'יפה. אמרנו להם שחבל על הכסף, אין מה לבדוק. חשוב לוודא שהסימן כשיר והמשמעות העיקרית של זה היא שאותו מוצר יוכל להבחין בין המוצרים של בעל הסימן לבין מוצרים של אחרים. קופי טו גו זה סימן שבזמנו ניסו לרשום ביחס לעגלות שמוכרות קפה טו גו. מי שניסה לא הצליח כי זה הצליח להישאר נחלת הכלל. חשוב שהוא לא יהיה מטעה משום בחינה וחשוב שהסימן יהיה פנוי כי אתה לא יכול לדרוך על זכויות של אחרים עם סימן המסחר שלך". 

ומה ההבדל בין סימן רשום לבין סימן שאינו רשום? "ההגנה של סימן רשום הרבה יותר טובה", אמרה רונית ברזיק סופר. "מבחינה משפטית ההגנה יותר חזקה, בסופו של דבר אם מגיעים לבית משפט לתבוע מפר, אם זה על בסיס סימן רשום, אתה לא צריך להוכיח שהסימן שלך אתה ניגש ישר להוכיח את ההטעיה. זה הרבה יותר קל וזול לאכוף זכויות כאלו, כי לפעמים מספיק מכתב התראה. על בסיס סימן רשום ניתן לעצור סחורות במכס, וגם בשלב מוקדם בחיים של המותג כשההפרות פחות מעניינות, מה שמעניין את בעל הסימן זה לפעול בחופשיות. אז אם אתה כבר משקיע במותג, במיוחד שאתה נכנס לשווקים חדשים במדינות חדשות, חשוב שיהיו לך זכויות, שלא ייכנס לך מישהו באמצע עם סימן דומה לו".

"בשנים האחרונות נפוץ מאוד השימוש באלמנטים זזים וסרטונים כמאפיינים של המותג, ובהתאם לזה נרשמים יותר סימנים כאלו", שיתפה בסיום. "זה מתאפשר טכנית כי הטכנולוגיה השתכללה. היום אפשר במרשם סימני מסחר לשייך לסימן מסויים קובץ מדיה. עוד התפתחות שהשפיעה היא השימוש הגובר באפליקציות. אם בעבר סטארט אפים התרכזו בשם שלהם, היום יותר חשוב להם לרשום את הלוגו שלהם, סמליל שלהם בעברית, כי זה מה שמזהה את המוצר במסך של הטלפון או במחשב". 

עריכה: אחיה כהן ומיכל קדוש

24/07/2025
חלון לעולם החדשנות
חלון לעולם החדשנות  |  גרפיקה: חן סעד
Paris