דרוש כפר

דברים שרואים משם

כיצד משפיעה עלינו המציאות החיצונית? • הידעתם שמרחב נקי יהפוך אותנו לאנשי מקצוע טובים יותר? • דותן לוי ושלומית רז מעגן על הסוד הגלום • פרק 04


למרחב הפיזי סביבנו יש משמעות רבה על האופן באמצעותו אנחנו מתנהלים. אם זה נשמע לכם טריוויאלי, נסו לעבוד כשהמזגן בחדר שלכם לא עובד, או יותר גרוע - עושה רעש שמפריע לכם להתרכז. אז איך הסביבה החיצונית המקיפה אותנו הופכת אותנו לאנשי חינוך טובים יותר? מה הדבר הראשון שמורה עושה כשהוא נכנס לכיתה מלוכלכת? בפרק הרביעי בפודקאסט 'דרוש כפר', שוחחו דותן לוי ושלומית רז מעגן על חשיבות העולם החיצוני על התנהלותנו. 

"בואי נדבר על מה שנקרא 'ארץ' בתפיסת דרך כפר", אמר לוי לרז מעגן, "כשאנחנו מדברים על תפיסת חינוך, אנחנו חושבים גם על המימד הפיזי - איך זה נראה? איך המקום אמור להיות מעוצב? האם על פי ערכים משפחתיים או חינוכיים? גם וגם? או שפשוט סתם איך שיוצא? מרחב חינוכי הוא בראש וראשונה אסתטיקה, ולא בכדי. אנשים צריכים לגדול בסביבה יפה, נקייה ומסודרת, זו צריכה להיות השאיפה. אז נכון, יאמרו לי שאסתטיקה או מקום יפה זה דבר יחסי, מה שיפה בעיניך לא יפה בעיני מישהו אחר. אפשר לשאול כל מיני שאלות בעניין, אבל כולם יסכימו שמקום מטונף או מסריח משפיע תודעתית לרעה על כל מי שנמצא בו". 

עוד הוסיף: "הדבר הזה מאוד משמעותי – אנחנו רוצים לעצב סביבת חינוך, בדיוק כמו שאנחנו משקיעים זמן ואנרגיה בעיצוב המרחב המשפחתי שלנו. אנחנו צריכים לתת את הדעת על איך לעצב את המרחב החינוכי כך שיעורר גם עניין וגם תחושה של בית, שיהיה מקום נעים, מזמין, מעודד למידה, מעורר סקרנות, מקום שנותן נוכחות וכבוד לערכים שלנו". 

"אני זוכר", סיפר לוי, "שכמורה צעיר נכנסתי לכיתה, והיא הייתה ממש מטונפת. אמרתי לעצמי שאין סיכוי שבעולם שאני מלמד בכיתה הזו עכשיו. זה היה בלחץ של הבגרויות, אבל הבנתי שאו שאני נכנס לפוזיציה של מחנך ואומר 'אנחנו לא לומדים עד שזה נקי', או שחבל לי על הזמן ואני צריך להתחיל לנקות בעצמי, לבד. הצלחתי בהחלט לעורר אי נחת בקרב חלק מהתלמידים, אבל היו גם כמה חצופים שהעירו: 'מה, אבל לא נקי גם במקום הזה ובמקום ההוא'. אז העירו. לי לא הייתה שום התלבטות – יש משהו באסתטיקה שקודם כל מפנה מקום של כבוד לאדם, לתלמידים עצמם, ומהמקום הזה פעלתי". 

עריכה: אחיה כהן ומיכל קדוש 

11/02/2025
דרוש כפר
דרוש כפר  |  גרפיקה: חן סעד
Paris