לכל אחד מאיתנו ישנם ערכים המניעים אותו. מן מצפן שתמיד מלווה את אופן קבלת ההחלטות שלנו, בתקווה שנשכיל לקחת את ההחלטות הנכונות ביותר. מדוע צריכים אנשי חינוך לחנך באמצעות ערכים? בפרק החמישי בפודקאסט 'דרוש כפר', שוחחו דותן לוי ושלומית רז מעגן על הנושא המרתק.
"בואו נדבר קצת על 'לטעת שמיים' בחינוך", פתחה רז מעגן. "אנחנו צריכים לייצר לתלמידים מרחב שבו הם מתחילים לגבש את ה'אני מאמין' שלהם, וכשמדברים על שמיים, אנחנו לגמרי מדברים על עולם ערכים נשגבים שאנחנו לא מתביישים שיהיו חלק מהמרחב החינוכי. הכוונה לא לכך שערכי הקהילה יהיו תלויים על הקיר, אלא לחנך בערכים. אני רוצה כמחנך לעמוד לשיפוט התלמידים והקולגות שלי, ולהבין האם אני מתנהל לאורם של הערכים שאני מאמין בהם. הוריי אף פעם לא העבירו לי סדנת ערכים, פשוט ראיתי איך הם מתנהגים. איך הם עשו כיבוד הורים להורים שלהם, איך התייחסו לקבצן שעמד בדלת, ואיך אבא שלי יצא למלחמת יום כיפור וכל השכונה התגייסה לעזור. צריך לייצר הזדמנויות לחינוך בערכים, ומה שהכי מעניין אותי זה איך הבן שלי או התלמידה שלי יתנהגו כשאני לא לידם, כשאין מבוגר בסביבה".
בהמשך, הוסיפה רז־מעגן: "פרופ' שייקה תדמור טבע את המונח 'קומה ב' בחינוך', והוא התייחס למחנכים המיוחדים שמצליחים לייצר רגעים של קדושה בשיעור". "נכון", הסכים לוי, "אם אנחנו רק 'מתפעלים' חינוך לצורכי ידע ולא עולים לקומה בה נמצא הרגש, אנחנו מפספסים. אני, כמחנך, לא אוותר על ההזדמנות שלי לטעת שמיים. לא שמיים פוליטיים, אבל כן מודעות פוליטית. לא אגיד לתלמידים מה להצביע, אבל בהחלט אעודד אותם לגבש ערכים, ולהכריע מה לעשות כשערכים מתנגשים. אני רוצה שהבוגרים שלי יתנהלו בעולם בהתאם לצו מצפונם, שמושתת על עולם ערכי".
עריכה: אחיה כהן ומיכל קדוש