רכבים רבים ברחבי הארץ נגנבים מדי שנה, כאשר במהלך השנים האחרונות הפכו הגניבות למתוחכמות הרבה יותר מבעבר. בפרק השמיני בפודקאסט 'מסלול האצה' בהגשת שגיב מגר ובועז קורפל, אירחו השניים את אילן גולדשטיין, מנכ"ל חברת 'פוינטר', ושוחחו עמו על תמונת המצב של גניבות הרכב בישראל.
"בשנת 2023 ראינו עלייה של מעל 30% בגניבת כלי רכב על פי הנתונים הסטטיסטיים, וגניבות בשנים האחרונות זה כבר לא מה שהיה פעם", סיפר שגיב בפתח הפרק. "הגנבים באים מאובזרים בטכנולוגיה מתקדמת ביותר, הגניבה מתבצעת מהר מאוד, בטווח של דקה כבר הרכב כבר לא איתנו, ומשם עם כל גופי האכיפה, המשטרה וכל החברות שרצות אחרי זה, מתחילים איכשהו לפעול כדי לצמצם את הנזק".
בתגובה, הוסיף בועז: "כשאתה מדבר על נזק, אתה מדבר על מיליארדי שקלים, וזה נזק ישיר, כי יש גם נזקים עקיפים נוספים, וקצת לא נעים להגיד את זה, אבל מי שמרוויחה מכל הסיפור הזה היא לא רק 'פוינטר' אלא גם המדינה. כי על כל רכב שנגנב ולא חוזר, הביטוח משלם, אתה מביא רכב חדש ומי שמקבל את המיסים זו מדינת ישראל.
"קודם כל, אני הייתי מציע שלא יגנבו שום דבר", הבהיר גולדשטיין תחילה. "אני כבר 20 שנה בתחום הזה, אנחנו כל הזמן מדברים על סטטיסטיקות, כמה גנבו, אלו דגמים אוהבים יותר לגנוב, מה הרכב הפופולרי, ואני תמיד נוהג להגיד - מה שאנחנו אוהבים לקנות, הם אוהבים לגנוב. אנחנו מדברים על תעשייה לכל דבר. אמנם בראשי התעשייה עומדים משפחות פשע, אבל עדיין זו משפחה שמגלגלת מליארדים. משפחות פשע בשטחים בדרך כלל. בשנת 2023, נגנבו מעל 22 אלף מכוניות. הממוצע הוא 60 ליום, אולי יותר. לעומת שנה קודמת, 18 אלף מול 22 אלף. יש גם מגמות, אם אחוז הרכבים החשמליים שנגנבו ב־2023 עמד על 1%, היום אנחנו עומדים כבר על 8%. בסוף, גונבים כי זו תעשייה, כי זה כסף, כי זה כדאי. בתקופת הקורונה לא היו חלפים, המפעלים הסיניים היו סגורים, אז גנבו בגלל החלפים. גם לא היו מכוניות חדשות".
ומה באשר לאופי הגניבה? "שיטות הגניבה בוודאי השתנו עם השנים", השיב אילן. "פעם היו מבצעים גניבות דאבל. פורצים לבית לגנוב את המפתחות, או גונבים מכונית שהיו מכינים אותה לגניבה לפני כן, מוסכים או בכל מיני מקומות, היו מגיעים עם המפתח והאימובילייזר. ראינו מכוניות של הגנבים, של הרכב המוביל עם איזה 20 ערכות של סוגי מכוניות שונים, היו מחליפים את מחשב הרכב, היו עוקפים את האימובילייזר, מניעים ונוסעים. היום כבר לא צריך את זה. 50% מהגניבות הן של ג'יפים, ג'יפונים SUV, מכוניות פרטיות הן 30% מהגניהות, 10% אופנועים, וכל השאר. אנחנו שמים פוקוס על מה גונבים היום, באילו אזורים גונבים ובאיזה שעות, ולפי זה מגדילים את הרגישויות. אנחנו גם יודעים לשייך את התנהגות הנהג, כלומר, ברגע שאראה נהג שנוהג בצורה שונה ובכיוונים שונים, כמובן שהמערכת מיד תעיר ותראה שמשהו פה לא סביר".
"אילן אמר 60 ביום", סיכם מגר את הפרק. "60 ביום זה אומר משהו על האנשים שנכנסים לפה. זה מעיד על הנהגה שמכשילה וכושלת ולא נותנת לנו את התוצאות שאנחנו רוצים. זה אומר שהגבולות פרוצים. זה שאין אכיפה מספקת, אנחנו נכשלים פעם אחר פעם ואין לנו מנהיגות אמיתית שיודעת לקחת אחריות ולהגיד 'וואלה, טעינו'. וזה מה שאני לוקח למרות שזה מסר קצת יותר כבד. אבל באמת מכל מה שאמרתם, אני מתחבר ל-60 ביום הזה, ואנחנו נימדד שם".
עריכה: אורי דבש ומיכל קדוש