הבינה המלאכותית כבר נוכחת כמעט בכל תחומי החיים. כך, גם עסקים קטנים יכולים להרוויח לא מעט מהשימוש ב־AI. כיצד ניתן לעשות זאת באופן החכם ביותר? בפרק העשירי בפודקאסט 'עסק שלנו' בהגשת גיל טופז והגר פרץ דיין, דנו השניים על התרומה הלא מבוטלת של הבינה המלאכותית לעולמנו. בהמשך, הסביר דרור גלוברמן, מרצה ומחבר הניוזלטר 'סקיפ אינטרו', כיצד תסייע הבינה המלאכותית בתחום העבודה הלכה למעשה, ותומר צוקר, סמנכ"ל השיווק ב־'D-ID', חלק טיפים להתמודדות יעילה יותר עם התמורות הטכנולוגיות.
"ה־AI הפך לחלק מהחיים שלנו", פתחה הגר. "גם כאנשים פרטיים, וגם למי בינינו שעובד בעסקים הגדולים. היום נשאל את עצמנו איך והאם בכלל הבינה המלאכותית יכולה להיות חלק מהנוף של העסקים הקטנים". "כל יום יוצא משהו חדש, וזה מתייחס ליכולת של מחשבים לא לעבוד בצורה מובנית אלא להבנות לעצמם את התהליכים", הוסיף גיל. "זה מדלג על המצב שבו אדם צריך להגדיר למחשב הכל עד הסוף, מה לעשות, ופשוט אפשר לבוא בשפה חופשית ולבקש שייצר לי שיר למשל. דמיינו שעכשיו לוקחים את זה לעולם העסקי.
בהמשך, הוסיפה פרץ דיין: "יש לא מעט אתגרים בהתאמה של בינה מלאכותית בקרב עסקים קטנים. אני חושבת שהאתגר המרכזי, אחרי שעוברים את רף הפחד וריבוי הכלים, הוא עניין העלות. AI נשמע יקר, וזה יכול להוות חסם. אנחנו יודעים שכבר עכשיו וגם בעתיד, העלות ורדת ועוד תרד, ולא צריך לחשוש מעלויות. כן צריך להבין שאם מטמיעים כלי AI, צריך לדעת לעשות בו שימוש. אחד החששות שלנו כבעלי עסקים זה שנצטרך לגייס עובדים מומחים ב־AI, ומה לעשות שכעסק קטן אני מראש מתחרה בעובדים מיומנים מול עסקים גדולים. גם פה יש בשורה - הכלים הופכים ליותר פשוטים ואינטואיטיביים, אכן נדרשת מומחיות אבל גם זה הולך ומשתפר"
לשיחה הצטרף דרור גלוברמן, מרצה ומחבר הניוזלטר 'סקיפ אינטרו', והסביר מעט יותר על מהפכת הבינה המלאכותית. "אני חושב שהמהות של העניין הוא שכל סוג מידע, ניסיון, תהליך או קובץ, אפשר לנהל ברמה יותר יעילה. יש המון דברים שאפשר להפיק. כשאתה בעל עסק קטן, אין לך אולי את האמצעים או המחשבים לתובנות הללו, ואתה צריך לעמוד מאחורי הקופה. זה הרגע בו הבינה המלאכותית אומרת לך 'תביא את קובץ המכירות שלך מהשנה האחרונה, ואני כבר יכולה להגיד לך דברים שלא היה לך מושג שקורים פה'. לומר אילו רכישות מבצעים הלקוחות, אילו שאלות לשאול כדי להבין מה לייקר או להוזיל - זה קורה כבר בדברים הקטנים הללו וזה יתרון עצום".
"מה שבאמת מטורף הוא שכדי לעשות את הדברים האלה צריך הרבה פחות ידע, זמן וכסף ממה שאנשים חושבים - זה באמת מאוד נגיש יותר מאי פעם", הוסיף. "גודל המהפכה הזו הוא עצום, זה כמו מהפכת החשמל או האינטרנט, אין דבר שלא נוגע ואין דבר שלא הושפע, מושפע או יושפע מהמהפכה הזו. אנחנו צריכים להתרגל לדרך המחשבה הזו, לקח לאנשים זמן להבין מה כוחו של החשמל, של גוגל ושל האינטרנט, ואיך מחשבים ישנו את העולם. תתחילו עכשיו, כי יש לנו דרך ארוכה לעבור עם המהפכה הזו, ומי שיהיה שם קודם ירוויח. אני יכול לצטט בעלי עסק לא קטן שמספרים שכבר עכשיו שבשנה האחרונה הם מצליחים בו זמנית להעלות הכנסות ולהוריד יותר כוח אדם. לפטר עובדים בזכות AI. יש פה מהפכה תעסוקתית רב מימדית, ומהזווית הפרטית של בעל העסק, אם לא תשאל את השאלות היום תהיה גוף שנמצא מאחור בעוד שנתיים שלוש".
תומר צוקר, סמנכ"ל השיווק ב־'D-ID', נתן מספר טיפים למי שמנסה להכיר את כלי הבינה המלאכותית לראשונה. "מומלץ ללמוד את התחום - יש היום בתעשייה מעל 15 אלף כלים. אני ממליץ לעסק קטן קודם כל למפות את הצרכים שלו, את הכאבים שלו - כלי בינה מלאכותית יכולים לגשר על הפער בין הצורך לקדם את העסק לבין הידע המוגבל. מתוך שלל הכלים שיש הייתי בוחר כלים שיכולים לעשות שיווק יותר טוב, לדוגמא כלים מחוללי טקסט כמו 'ChatGPT', או כלים שיכולים ליצור תמונות כמו 'Midjourney', לבחור את הנקודות לסגירת הפערים, ובהתאם לכך לרכוש את הידע על הכלים ולנסות אותם".
עריכה: עומר אוקון ומיכל קדוש