נפילת הטיל החות'י אתמול (א') בסמוך לנתב"ג הובילה לביטולי טיסות רבים של חברות תעופה זרות. משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה, העריך בשיחה עם ענת דוידוב ויעל אילון ב־103fm כי הן ישובו לפעול במהרה, ובכל מקרה הרגיע את הישראלים שנתקעו בחו"ל כי "הם לא לבד".
"כרגע השמיים פתוחים. אנחנו מקבלים הרבה שאלות על כך – נתב"ג עובד בשגרה. יש 27 חברות זרות שעובדות בנוסף לשלוש החברות הישראליות. עשרים חברות השהו את הטיסות לישראל עד ל־72 שעות. אנחנו מפרסמים הכול באתרים, וגם רשות שדות התעופה מפרסמת מי טס ומי מבטל", סיפר בפתח השיחה.
לדבריו של המנכ"ל, "שרת התחבורה מקיימת הערכות מצב בכל כמה שעות. עשינו גם הבוקר דיונים, ואנחנו רוצים לשמר את עשרים החברות האלה. יש לנו רושם, בעקבות המסרים שהן קיבלו, שזה היה אירוע נקודתי – ואני מקווה שגם הן ישובו לשגרה".
ומה יקרה אם החברות הללו לא ישובו לישראל? בן זקן הרגיע: "נכון לשעה זו יש היתכנות לחזור, אבל אני רוצה לתת את האופציה לאזרחים שטסו ונתקעו במקומות ברחבי העולם. יש להם את חוק טיבי, והם יכולים לדרוש פיצוי על כרטיס הטיסה. הם יכולים לטוס מתי שירצו עם חברה אחרת, והם יקבלו את ההחזר על פי החוק".
כמה ישראלים נתקעו בחו"ל? בן זקן העריך: "מהנתונים שקיבלתי ממשרד החוץ, סך הכול יש 20 אלף ישראלים בחו"ל. מתוכם, מי שפנה לקבל סיוע הם כמה מאות, אבל זה לא אומר שלא נמצאים יותר אנשים במצב הזה. לכן אנחנו קוראים למי שצריך הכוונה לפנות לחמ"ל של משרד החוץ, ונחזיר אותם הביתה בשלום".
אם מצב הביטולים יתמשך, משרד התחבורה ישוב להפעיל מתחמי קונקשן מיוחדים: "שרת התחבורה הנחתה להכין את אותם האבים מוכרים בלרנקה ובאתונה. אנחנו עושים הכוונה לאותו ציבור לעשות קונקשן ולהגיע לארץ עם חברות פעילות. אם נראה שהדבר הזה הולך ומתמשך ורוב חברות התעופה יבטלו, נפעיל את אותם האבים עם החברות הישראליות כבר עכשיו. הן כבר תגברו יעדים מסוימים".
באשר לחשש שהחברות הישראליות ינצלו את המצב כדי להפקיע מחירים, אמר: "חברות פרטיות – מי שמתעסק איתן זו רשות התחרות. הם בודקים מתי הן חורגות מכללים כאלה ואחרים ומבצעות לציבור דברים שהם לא הוגנים. השרה אמרה אתמול בצורה ברורה: אם היא תזהה שמפקיעים מחירים – היא תפעל באפס סובלנות, והיא תפעיל את הסמכות שלה ושל ניר ברקת להוביל למחיר תקרה, כי הדבר הזה לא יוכל להימשך".
בנושא זה הזהיר את החברות הישראליות: "הן יודעות שאנחנו עוקבים אחרי הדבר הזה בשעות הקרובות ובימים הקרובים. בנוסף, יש לשר את היכולת מתוקף האחריות שלו לפנות לגורמים הרלוונטיים ולפעול בעניין הזה. בפעם הקודמת, על הטיסות לניו יורק, שרת התחבורה ושר הכלכלה הפעילו מול אל־על מחיר תקרה שהופץ גם לציבור. התכנסו ופעלנו בעניין – והמחירים חזרו להיות הוגנים".
עריכה: אחיעד לוק