משה בן זקן, מנכ''ל משרד התחבורה, שוחח עם ענת דוידוב ב-103fm ודיבר על חזרת חברות התעופה הזרות.
"גם יונייטד הודיעו אתמול על חזרה ו-וויזר, בהחלט זו בשורה גדולה ומשמחת עבור אזרחי מדינת ישראל, ואנחנו ממשיכים להיות בקשר עם עוד חברות. הבוקר שרת התחבורה פגשה את מנכ"ל חברת אג'יאן באופן פרונטלי באתונה והם יצאו עם בשורה שהם חוזרים כבר ביום שני הקרוב עם 42 טיסות לישראל ומישראל. יש את החברות שאנחנו מכירים שחזרו מייד אחרי מבצע 'עם כלביא'. דלתא, אנחנו במגעים מתקדמים איתם ואני מאמין שבקרוב נתבשר גם איתם לבשורות טובות", אמר.
עוד אמר לגבי חברת יונייטד כי "נכון לאתמול זה יתחיל בטיסה אחת שבועית של יונייטד וב־23 בחודש יהיו כבר שתי טיסות וכמו שאנחנו מכירים את החברות, הן יחזרו בהדרגה. צריך לזכור שבמבצע 'עם כלביא' החברות חשבו שהמלחמה הזאת תיקח יותר זמן מ־12 יום והן מכרו את המושבים ליעדים אחרים למהלך חודשי יולי-אוגוסט ועיקר העבודה שאנחנו עושים זה לדאוג שהן יעשו הסטות ממקומות אחרים, לטובת מדינת ישראל, ובינתיים זה מצליח לנו בגדול".
לאחר מכן הסביר את ההצלחה בהחזרת החברות: "בסוף, מבצע 'עם כלביא' והדרך שניהלנו את מבצע 'חזרה בטוחה' גרם לחברות התעופה הזרות, לרגולטורים בעולם לראות איך באמת הדבר הזה מתנהל תחת ירי טילים ואיך הצלחנו להביא את הישראלים תחת אש עם חברות תעופה ישראליות. בדיונים שעשינו גם בלרנקה וגם כאן באתונה, אני שומע שרים שואלים את השרה - 'תסבירי לנו קודם כול איך עשיתם את זה?' התשובה היא שבשיתוף פעולה נכון עם מערכות הביטחון והפעלת שיקולים בהתאם לאותן שעות ואותם איומים וכמובן מודיעין מקדים לפני שיש את אותו ירי, אז יכולנו לנווט את אותם מטוסים לאותם יעדים, והצלחנו להחזיר כמאה אלף ישראלים בפחות מכמה ימים".
מי צריך לשאת בעלות המימון לפיצויי נוסעים?
"יש את חוק טיבי הישן ויש את חוק טיבי מתוקן, אבל בגלל אותה כמות של אזרחים שהיו מעבר לים ויצטרכו לשאת בעלויות שחוק טיבי המתוקן לא נותן להן מענה שאנחנו שמחים בו, אז שרת התחבורה ושר הכלכלה מינו איזשהו צוות שפועל מול האוצר ביחד עם רשות התעופה האזרחית ומתגבש מתווה שאני מאמין שעד 17 ביולי אנחנו נציג אותו בפני שרים, שבעצם ייתן יותר יכולת החזר לאזרחים, וכמובן גם שיפוי לאותן חברות תעופה".