ביקורת תרבות \\ עדן בן אריאולי זו המלחמה המתמשכת או מצב הרוח הירוד של כולנו, אבל הרבה זמן לא הייתה כאן סדרת טלוויזיה עם נשמה גדולה יותר ממנוע של טויוטה קורולה. 'חזי ובניו' אומנם מוגדרת כטלנובלה יומית, אך אל תתנו להגדרה זו לבלבל אתכם - היא מכילה הכל: קללה משפחתית, בנות דעתניות, דודות מתערבות, חתונה שנדחית, ובעיקר הרבה הומור ואהבה.
בצפייה ראשונית, היא מרגישה קצת כמו מפגש בין 'זגורי אימפריה' לקומדיית בורקס מודרנית, אך עם טאץ' אישי, עיצוב יפהפה וליהוק חד ומדויק. איציק כהן מושלם כדמותו של חזי, והבנות שלו? פשוט גונבות את ההצגה. האם כל זה ריאלי? ממש לא. האם זה משנה? אפילו פחות. 'חזי ובניו' יודעת בדיוק מה היא, ויש לה טעם של רחת לקום עם קפה שחור חזק.
יש משהו בקללות משפחתיות שמצליח לעבוד היטב על מסך הטלוויזיה הישראלית, וזו אינה הפעם הראשונה שאנו רואים זאת. נדמה שאנחנו אוהבים כשדרמות משפחתיות מתערבבות עם סיפורים בעלי ניחוח מזרחי-מיסטי, ומשאירים אותנו פעורי פה. סיפורה של 'חזי ובניו' מתחיל דווקא בסיפורן של הנשים שמושכות בחוטים במשפחת יחזקאל: רבקה, אסתר, מרים ואליהו. כן, אליהו - זו לא טעות, קראתם נכון; היא נקראה על שם אביו של חזי, והיא גם זו שנכנסה לתפקיד מנהלת העסק המשפחתי, מוסך 'חזי ובניו'.
קללה משפחתית בגרסה חדשה
כרמלה, אמן של האחיות, נפטרה בלידת הבת הקטנה אליהו, אך רוחה נוכחת לאורך הפרקים בהם צפינו עד כה. התוספת הקומית-מיסטית שמאזנת את הדרמה-קומדיה-טלנובלה מגיעה בדמותן של הדודות הנאמנות שושנה וסוסו (אורלי זילברשץ ועינת שרוף האדירות). השתיים עמלות על פיענוח וביטול הקללה המשפחתית: גזירה שמונעת מהאחיות להינשא, ומחייבת תיקון של חטא קדמון שפרטיו נחשפים אט אט במהלך העונה.
הדרמה מתחילה כבר בפרק הבכורה: נחש מתגלה במנוע הרכב שאמור להוביל את המשפחה לחתונתה של הכלה הראשונה לבית יחזקאל, רבקה, אותה מגלמת לירז חממי המעולה. מכאן, דבר מוביל לדבר, החתונה מתפוצצת, ובסיומה מגיעה סוסו למקום. היא מכנסת את בני המשפחה ומכריזה על קללה הרודפת אותם. לדבריה, רק נישואיה של בת הזקונים יסירו את הכישוף: 'שום אהבה לא תיכנס לליבן. ואם תיכנס - אז תשחיר ותתקלקל', מבהירה הדודה בזו הלשון.
ריח של הבית: עיראקית בפריים טיים
אחד המאפיינים הבולטים והמיוחדים של 'חזי ובניו' הוא השימוש העשיר בז'רגון ובביטויים בעיראקית. אלמנט זה, שאינו נפוץ בפריים טיים הישראלי, יוצר תחושה עמוקה של אותנטיות ו'בית', ומצליח להנגיש לקהל רחב תרבות שהודרה יחסית מהמסך. זהו צעד אמיץ ומוצלח מצד HOT, המצביע על פתיחות לרב-תרבותיות ומסקרן לראות לאן יכולה סדרה כזו להתפתח - הן מבחינת עומק הדמויות והן מבחינת המקום שהיא נותנת לתרבות שלא תמיד מקבלת במה ראויה בטלוויזיה.
מעבר לעלילה המושכת ולתסריט השנון, אחד הסודות הגדולים של 'חזי ובניו' טמון בליהוק מדויק וחכם במיוחד. ממש כמו מתכון סודי לקובה - הצליחו לשלב בין שחקנים ותיקים לבין כאלה שנמצאים בתחילת דרכם המקצועית, ולהוביל אותנו לתמהיל טלוויזיוני מרהיב שמשאיר טעם של עוד. לימור צרפתי, יוצרת הסדרה, משחקת גם היא בקאסט בדמותה של אסתר, ומביאה איתה עומק רב. הרעיון להשתתף בתפקיד ראשי בסדרה שיצרת מזכיר את 'מטומטמת' של בת חן סבג, אף היא מבית היוצר של HOT.
שחקניות נוספות שהצליחו לבלוט בליהוק המרשים הן נועה אסטנג'לוב ומיקה צור. השתיים מביאות עימן רעננות ואנרגיה מתפרצת, ומצליחות לרענן את הדרמה המשפחתית המוכרת. אי אפשר גם להתעלם מאור בן מלך, שלומי טפיארו ובן סולטן המצוינים. שילוב זה בין ניסיון, כישרון מוכח ופוטנציאל מבטיח - הופך כל אחת מהדמויות לאמינה ומעוררת הזדהות, ומוכיח שוב כי ליהוק מוצלח הוא הרבה מעבר לשמות גדולים; הוא יצירת כימיה נכונה שמחייה את המסך.
בסיכומו של דבר, 'חזי ובניו' מצליחה לבלוט בנוף הסדרות המקומיות לא רק בזכות הקונספט העלילתי, אלא בעיקר בזכות הביצוע המדויק, הליהוק החכם והאווירה הייחודית שהיא יוצרת. העיסוק בקללה המשפחתית הופך לכלי דרמטי חכם, שבאמצעותו נבחנות מחדש מערכות יחסים וזיכרונות. כמו כן, השאלות מהו בית וכיצד אנו בונים את עצמנו כאינדיבידואלים תוך חיפוש תחושת שייכות משפחתית – עולות גם הן מהפרקים בהם צפינו עד כה.
'חזי ובניו' מזכירה לנו: טלוויזיה טובה אינה זקוקה רק לעלילה - היא זקוקה גם לנשמה. ולזו, יש בשפע. אם היוצרים ימשיכו לטפח את העולם שבנו באותה רגישות ובאותה אהבה - צפויה לנו לא רק עונה מוצלחת, אלא סדרת קאלט שכולנו נרצה לחזור אליה שוב ושוב.