ישראלים רבים בוחרים בכל יום באופנוע על פני רכב פרטי כדי להתנייד במרחב. מה עלינו לדעת על שוק הדו גלגליים בישראל? מהם יתרונותיו הבולטים של האופנוע? ומה ניתן לעשות כדי להפוך את הרכיבה על האופנוע לבטוחה הרבה יותר? בפרק השביעי בפודקאסט 'מסלול האצה' בהגשת בועז קורפל ושגיב מגר מחברת 'טריידמוביל', אירחו השניים אביעד אברהמי, עורך מגזין ואתר 'פול גז' ומורה למכונאות אופנועים, ויחד שוחחו על הענף שלא מפסיק להתפתח.
"הכבישים עמוסים, יש שעות ארוכות שאתה עומד בכביש ולא זז, ודו גלגלי הוא הפתרון היעיל ביותר בשליטה על הזמן והמרחב", אמר אביעד בפתח הדברים. "לא ברור איך נהגים מוכנים לחכות כל כך הרבה במקום לנסוע על אופנועים. השוק הדו גלגלי בישראל, מוכר כיום סביב 21 אלף כלים. בשנים האחרונות הייתה איזה קפיצה מ־15 אלף, ולטעמי הפוטנציאל הוא 40-50 אלף בשנה. באירופה זה באזור ה־8%, אצלנו זה 4%. לפני כ־20 שנה, היו כ־90% אחוז קטנועים ו־10% אופנועים. היום זה כבר שני שליש קטנועים ושליש אופנועים. אם בעבר היית רוצה אופנוע עם ביצועים טובים, היית קונה אופנוע ספורט, אך היום גם לאופנועים אחרים יש יכולות גבוהות. דבר נוסף שהתפתח הוא שוק אופנועי השטח. הם לא מיועדים לנסוע על הכביש. כרטיס הכניסה לרכישת אופנוע יכול לנוע בין 25-30 אלף ש' לאופנוע נחמד שיעשה את העבודה. אתה משלם עוד כמה אלפי שקלים לציוד ומגיע ל־100 אלף ש' בערך. הביטוח הוא חסם משמעותי, הוא עולה 6,000 ש"ח וכמעט ואין מקיף. זה יכול להגיע ל־110,000 אלף ש"ח ביטוח חובה".
לצד האופנוע עצמו, כל רוכב צריך גם לרכוש ציוד משלים שיגן עליו במהלך הדרך. אברהמי הסביר: "קסדות, מעילים, כפפות, מיגונים טכנולוגים, כרית אוויר, חליפה נפתחת, וסט צמוד עם אלגוריתם וחיישנים שאם חלילה קורית תאונה, הוא מתנפח ושומר לך על פלג הגוף העליון. זה עולה באזור 3,500 ש' וזה מציל חיים. יש כלל בישראל שאומר שמה שאפשר מותר, ואז כל רוכב עושה מה שהוא רוצה. רוכב אופנוע חכם ילמד לשלוט ולתפעל את האופנוע ברמה גבוה ויילך ללמוד אסטרטגיה כדי להסתדר בג'ונגל שנקרא כבישי ישראל. חשמל, לשמחתי, לא תפס בדו גלגלי. גם בגלל טווח רכיבה וגם בגלל זמני טעינה. בשנים האחרונות הייתה קפיצה בטכנולוגיית הבטיחות, בעיקר בבקרות. הטכנולוגיות החדשות בהחלט הורסות את חוויית הרכיבה, אך בשורה התחתונה זה הופך את האופנוע ליותר בטוח והופך את הרוכבים לטובים יותר".
"אין בארץ חינוך לדו גלגלי", הודה אביעד, "אימהות מפחדות לתת לילדהם לרכב על אופנוע. גם החינוך התעבורתי הוא רע מאוד, צריך ללמד את הנושא בבתי ספר, לא רק אופנועים, על כל רכב שעולה על הכביש גם הולכי רגל, שווה מאוד להשקיע בחינוך תעבורתי. מי שחושב על אופנוע כתחביב, לכו על זה, תחום מדהים שמשלב ספורט וטבע. אם אתה חושב על אופנוע ככלי תחבורה, תעשה את זה בדרך הנכונה. ברגע שאתה מוציא רישיון אתה לא יודע כלום ואתה מסכן את עצמך ואת כולם. לך תעשה קורסי רכיבה, תלמד טכניקות רכיבה ואסטרגיית רכיבה, תתמגן כמו שצריך. יש דרכים להעביר חיים שלמים באופנוע בלי לעשות שום תאונה. אם תעשו את זה נכון, תהיו מוגנים".