אנפלאגד

מדוע שוק רכבי הפלאג אין עולה על חשבון הרכבים החשמליים? • שגיב מגר, בועז קורפל ונדב מאיר, סמנכ"ל הסחר של 'טריידמוביל', הסבירו • פרק 06


רכבי הפלאג אין מתחילים לצבור תאוצה בשוק הארצי והעולמי, זאת לצד ירידה מפתיעה בענף הרכבים החשמליים. מדוע זה קורה? בפרק השישי בפודקאסט 'מסלול האצה', אירחו שגיב מגר ובועז קורפל את נדב מאיר, סמנכ"ל הסחר של 'טריידמוביל', ודנו על הנושא המרתק. 

"אני לא רואה כל כך מהר את רכבי הבעירה הפנימית, המנועים הסטנדרטים שאנחנו מכירים מהיום, יום נעלמים", טען נדב. "גם באירופה היה דיבור שעד 2030 יהיה איסור לכניסת רכבי בעירה פנימית. כרגע בחלק מהמדינות דחו את זה ל־2035 וחלק בכלל שמו את זה בצד, יש מדינות שבהן שנת 3030 עדיין על השולחן, אבל גם זה במו"מ. בסקנדינביה הפופולריות של רכבי החשמל בעלייה, גם בהולנד ובלגיה. בארה"ב אנחנו רואים נטישה שלהם. רואים שינוי בשוק גם בארץ וגם בעולם, יש ירידה של 30% ברכישות רכב חשמלי. הייתה נהירה גדולה לחשמלי, זה היה אופנתי וטרנדי. יש תחרות עצומה. אם יש לך 250 אלף ש' בכיס אתה לא יודע מה לקנות, יש כל כך הרבה אפשרויות. הכל מדהים, אבל השוק קשה והוא הופך להיות יותר קשה עם רכבים משומשים. הייתה נהירה ומרדף אחרי הרכב החשמלי שלא בטוח שהוא מתאים לכולם, אני כצרכן לא יכול לחשוב שאצטרך להיות תלוי בהגעה לתחנת דלק ועומדות לפני שלוש מכוניות שממתינות לאותה עמדת טעינה ואני צריך להמתין שעה וחצי רק כדי להגיע הביתה בשלום. אני בטוח שיש כמוני לא מעט, וכאלה שרכשו רכב חשמלי ואחרי שלוש שנים עם עמדת טעינה ביתית בחרו להחליף לפלאג אין". 

עוד הוסיף: "בסוף מספיק שפעם אחת התאכזבת מעמדה לא תקינה כזאת או אחרת ואתה רואה שאנשים מתאכזבים מזה. הפלאג אין מספק חוויה משני העולמות, אנשים מגיעים למצב שהם מתדלקים פעמיים בחודש, הביטחון שיש לך, שאתה יכול להיכנס בכל זמן נתון ולתדלק את האוטו, בנוסף לעובדה שאתה נוסע על רכב היברידי  לכל דבר ועניין שהוא חסכוני גם בלי הטעינה שלו והאופציה הזאת גם של להטעין את האוטו וגם לתדלק אותו, הופך את הרכבים האלה לסופר פולפולריים, אנחנו רואים את זה על הכביש. הפלאג אין וההיברידיות, לא רק שלא נעלמות, הם הופכות ליותר פופולריות, זה לא מייתר את עולם החשמל, אך זה נותן אופציה מדהימה בפחות מ־200 אלף ש'. לא לכולם יש אופציה להטעין את הסוללה בבית, וחשמול מלא של הרכבים בטווח הזמן הנראה לעין זה לא משהו שצפוי לקרות. העתיד הוא של רכבים ממימן". 

"כשהיום אתה פותח את לוחות המכירה ומחפש רכב חשמלי, נשפכות עליך המון הודעות מכל הסוגים ומכל החברות", הודה נדב מאיה. "המחשבה האם לקנות רכבי 0 ק"מ מודל 2025 או האם לקנות רכב משומש אם 15 אלף ק"מ, אין פה שיקול בעיניי רוב הישראלים. אני מסתכל ואומר שהשוק בהתהוות, הוא עוד לא מגובש לחלוטין. נכון לבוקר זה, נמכרים כ־70 מותגים של רכב חשמלי, מתוכם כ־50 אחוז יצור סיני שהיתרון שלהם זה שהם רצים לקדמה, רצים לטכנולוגיה ובמחיר יחסית מפתה, האירופיות לא ירימו ידיים וינסו לתת פייט, אם זה בחשמלי, פלאג אין ובכל הסוגים. בסוף התחרות הזאת כאן כדי להישאר. יש פה שוק שיודע לייצר 300 אלף רכבים בשנה. כשאתה שופך כל כך הרבה מכוניות, המכוניות האלה בסוף צריכות להימכר, יש פה צוואר בקבוק שהיה מאוד קשה לחלץ אותו. בסוף אנחנו מדינה קטנה".

14/08/2025
מסלול האצה
מסלול האצה  |  גרפיקה: חן סעד
Paris