רז שכניק

"ישבנו עם פסיכולוג תקופה, היה לא רע עד שהגענו למשבר האחרון"

רז שכניק אירח באולפן את הזמר והיוצר ארקדי דוכין וחזר איתו לסיפורים והאירועים שמאחורי השירים הגדולים - מ'החברים של נטאשה' ועד קריירת הסולו


ארקדי דוכין הוא אחד היוצרים הפורים בישראל, וקשה לנחש כמה הוא עבר בתהליך היצירה שלו ובחיים האישיים. החיבור והערבוב בין החששים האישיים, להופעות עם הלהקה וקריירת הסולו היו תמיד שזורים בצורה מהודקת והשפיעו אחד על השני. בין 'אוהבת לא אוהבת' ל'היא לא דומה' וכתיבה לאמנים מגוונים מקשת התרבות הישראלית אז והיום. 

רז שכניק שוחח עם ארקדי דוכין על הלהיט שלו 'אוהבת לא אוהבת': "תשמע אוהבת לא אוהבת להיט עצום שלך, מתי כתבת אותו, ומה הסיפור מאחורי? בעצם מי זו הזו שאוהבת ולא אוהבת"

"כל האלבום הזה בעליית גג, אני עם לואי להב וסינגולדה. בעצם הכל עשיתי לבד"

דוכין שיתף על המקור לשיר והאלבום אוהבת לא אוהבת: "אני חושב שכל האלבום הזה הוא קצת מסכם את ההיכרות שלי עם אשתי. הצומת הזה שלמזלי הספקתי כי כבר הייתי בן 40, והגיע מחשב שאפשר לא רק לעשות טראנסים עם קיובייס, אלא כבר התחילו לשיר. אני זוכר שכמעט ישנתי בכליזמר ואמרתי 'אני לומד לוג'יק ואני מפעיל את הדבר הזה בעצמי'. כל האלבום הזה בעליית גג, אני עם לואי להב וסינגולדה. בעצם הכל עשיתי לבד".

עוד המשיך: "הרגשתי שיעקב גלעד השמיע כל מיני דברים של מוזיקה צרפתית, שהתחילו להראות שאפשר לעשות דברים עם מחשב, זה סוג של השראה. אשתי שהייתה נרדמת ככה, עשיתי הכל ג'יברישים, אמרתי 'אתה כותב את האלבום באנגלית, ואתה לא יודע אנגלית'. כולם כמעט נולדו מג'יבריש, הסתכלתי על אשתי וכתבתי את העברית על זה". על 'אוהבת לא אוהבת' סיפר: "זה שיר על בן אדם שעושה עבודה עם עצמו, שינויים. האם היא תישאר פה? אני אשאר פה? נחזיק מעמד? אחרי זוגיות ארוכה שנשברה. ותמיד שמתחילה זוגיות חדשה אתה אומר 'רק שלא יחזור בלאגנים שהיו שם', והיא אמרה 'אל תדאג אני פה'. על השיר היא תמיד תגיד שזה עלי, בלי קשר. גם על השיר 'היא לא דומה,' שנכתב 20 שנה לפני שנולדה".

"אני תמיד יודע שיש חזקים, שירצו לבלוע את החלשים. אבל אני ארצה להתנגד"

דוכין סיפר על שחרור שירים ואלבומי סולו בתקופת החברים של נטאשה: "הכרזנו על זה די בהתחלה, כשעשינו את 'ויסוצקי' כאלבום שני, וכביניים ל'שינויים בהרגלי הצריכה' 'אחלהזאורים'. זה חוק לא כתוב שלהקה משחררת, כמו ברדיו הד, כשהוא יוצא להרפתקה לבד". המשיך ושיתף: "ישבנו עם פסיכולוג תקופה, וסך הכל היה לא רע עד שהגענו למשבר האחרון, שבגללו זה נעצר, על אופציה לכתוב שירים חדשים - שם יש לנו מחסום. לכתוב שירים חדשים ולחלק את המלאכה זה קשה, תחשוב שבביטלס לנון היה נשאר, זה לא פשוט".

הם האזינו לשיר דגים ודוכין דיבר על המשמעות: "אני תמיד יודע שיש חזקים, שירצו לבלוע את החלשים. אבל אני ארצה להתנגד לזה וארצה שיהיה שוויון ושכולם יאהבו אחד את השני". לדבריו: "הדגים הגדולים שהשפיעו על הדבר הזה זה בעיקר סטאלין, ברוסיה זה מפותח שמישהו כוחני יבוא ויגיד למישהו מספיק חזק 'תהיה חלש'".

על השיר היא לא דומה: "עבור נטאשה השיר היה רומנטי מדי, אז נתתי את השיר לאריק סיני"

"אני חושב שאני פשוט אדם קצת פחות מחושב, אחראי, וקצת פחות רכושני במובן הזה. אני יכול להיות רכושני כן, אבל בתחום הזה (כתיבה ומוזיקה) מישהו בא ואמר לי 'תן, קח'. יש לי מן כזה ביטחון לא יהיר, אבל לפחות מקום אחד יש לי ואני אכתוב עוד שירים", שיתף על כתיבת שירים לאמנים.

בהמשך שיתף על ההצלחה הפנומנלית של השיר 'היא לא דומה': "אם נגיד בממוצע אני באיזה 200 אלף בחודש, אז לפחות 85 או 100 ומשהו זה  תמיד השיר 'היא לא דומה'. אני לא יודע אם ספוטיפיי שמגיע עלי כולל את נטאשה, אני אומר באישי שלי". בהמשך סיפר על כתיבת השיר: "הייתי בן 17, עבדתי במסעדה כשוטף צלחות וקילוף דגים. ראיתי מישהי כזה מלצרית, והמצאתי סיפור וחזרתי הביתה ושפכתי את זה. עבור נטאשה השיר היה רומנטי מידי, אז נתתי את השיר לאריק סיני. היינו חברים טובים, הסתובבנו ואני מת עליו, הוא חבר ומקסים. השיר היה אצלו לפחות 15 שנה, הוא הוציא אותו והצליח. אני לא חידשתי את זה עם ציפייה, אבל פתאום שיר השנה ושיר ההוא והזה".

כשנשאל על השפעת אירועי התקופה על כתיבתו סיפר: "הטראומה הכי גדולה שלי באלבום הזה, כמה שהוא מאוד דנסי שמח ואהבה, זה ששנה וחצי לפני זה אמא שלי נפטרה. אני זוכר ב-3 בלילה שאני חופר בדרך על האלבום הזה, אשתי עולה במדרגות, ואומרת לי 'אמא שלך לא מרגישה טוב'. אני אומר לה 'די נו תגידי, היא מתה?' היא ענתה שכן. מצד אחד האלבום הזה נולד קצת עליה, כי יש את התוכי הלבן, ואני זוכר שתמיד אמרתי 'זה אמא שלי'. מצד שני, כבר מאז לא רציתי לעלות למעלה. כשסיימתי את האלבום החדר הזה לא הרגיש לי כיף ואמרתי לאשתי 'אני לא רוצה לעלות לשם'. הורדתי את האולפן לסלון".

על החותמת של האלבום לקריירת סולו: "זה נתן לי אוויר לחקור מוזיקה שרלוונטית לאותה תקופה, מכיוון שטוב מותי מחיי אם אני לא חוקר נגיד היפ הופ או מה שקורה היום כי אותי זה ממש מחייה והחמצן שלי. כשנכנסתי לאלבום הזה גם היה נורא חשוב לי לדבר מהאגו שאני מעודכן בסאונד עכשווי וכל מה שקשור לאותה תקופה, והקהל הלך אל הרגש".

בהמשך התייחס, ברקע השיר המושמע 'זוזי', על הקלטות באולפן הביתי: "קודם כל, זה נוח כי אם האולפן בבית, אז היא (סימה) באה ועם הקולות זה הגדיר את עצמו יותר קל מלנסוע לאולפן. מצד אחד זה נעים, ומצד שני זה התחיל פרק להקות הקלות הבלתי נסבלת שאפשר לעשות הכל לבד", סיפר. "חוץ מעל סינגולדה זה איים על כולם, אבל לצד זאת יש חזרה מטורפת ללייב. לא ראיתי אצל חבר'ה צעירים ב-20 שנה משהו שאני יכול לזכור. כל הזמרים הם אדירים, אבל שיר מעט קשה למצוא. אני זוכר בים תיכוני שהאחרון היה 'ואת היחידה שמילאה אותי'. אחרי זה יש ערפל בלזכור שירים. כולם שרים נפלא אבל זה לא שירים".

04/09/2025
ארקדי דוכין באולפן 103fm עם רז שכניק
ארקדי דוכין באולפן 103fm עם רז שכניק  |  צילום: 103fm
Paris