רז שכניק

"אני חותם היום שלא יהיו מלחמות יותר, מספיק"

עוזי פוקס התארח באולפן 103fm וסקר ביחד עם רז שכניק את התחנות בקריירה ואת הלהיטים הרבים, ההצלחה והקאמבק של 'אין לך מה לדאוג'


עם להיטים כמו 'אין לך מה לדאוג', 'ילדונת', 'יום יבוא' ו'קליפסו בשחור לבן' עוזי פוקס, זמר רוק-פופ, מדובב ואחד המפיקים והמעבדים המוזיקליים הבולטים בישראל, הוא האיש שמשלב בין יצירתיות יוצאת דופן ליכולת טכנית פנומנלית. בשיחה עם רז שכניק ב-103fm הוא סיפר על להיטיו ועל דרכו המוזיקלית.

לאורך עשורים בתחום המוזיקה פוקס הצליח לבנות לעצמו מוניטין לא רק בזכות כישרונו האמנותי, אלא גם בזכות היכולת להבין את מהות כל יצירה ולבצע אותה בצורה מושלמת. מדובר במכונת להיטים של ממש. בעוד רבים מכירים את השירים של האמנים שעבד איתם, מעטים יודעים כי מאחורי כל אחד מהם עומד עוזי פוקס – האיש שמניע את גלגלי התעשייה המוזיקלית מאחורי הקלעים.

תחילה סיפר על תחילת דרכו עם 'סגנונות': "כמו שהיום יש לך את כל התוכנות שאתה יכול לפתוח אלף ערוצים, אתה יכול לעשות את מה שאתה רוצה, אז באותה תקופה אתה נכנסת לאולפן עם ארבעה ערוצים. עכשיו, אתה בא ומגיע עם להקה של חמישה חברים ואתה צריך להקליט. את הלהקה הכרתי רביעייה בלעדיי, היה אבי קרפל, מאיר ישראל, רפי שוורץ, ואז אני הצטרפתי. היה פסטיבל רוק ראשון בארץ ב'סינרמה', שם זכינו במקום הראשון, ואז קיבלתי הצעה מהאמרגן של 'סגנונות' החבר'ה, שם קיבלתי את ההצעה להצטרף אליהם. האמרגן הוא דני יצחקי, ואני החלטתי שאני מצטרף ללהקה, ואז קמו עוזי והסגנונות. זה היה ביחד עם אלדד שרים, שהוא היה קלידן שלנו בלהקה. לאחר מכן אלדד התגייס לצבא ואז היה חסר לנו קלידן, והגיע לארץ להקה בשם 'revolver'. הם חזרו לאנגליה, ואנחנו צירפנו אלינו את אייב שרצה להישאר, שהוא כתב, ביחד עם עוד בחור, טרוני פרס". 

"איפה לא הופענו? מהצפון עד לדרום"

על ההצלחה המוקדמת סיפר: "באנו מלהקות שהתחילו לנגן גיטרות, בס, אז לא היו דברים כאלו בלהקות הצבאיות. זאת הייתה תחילת הדרך.הייתה לי להקה לפני - 'השמנים והרזים', אז היה לנו להיט גדול 'יהיה יהיה מה יהיה', אני מדבר איתך לפני 'הסגנונות'. כבר אז הייתה החותמת, בואו נביא רוק אנד רול כזה בפרצוף, גיטרות ורעש ובלגן. איפה לא הופענו? מהצפון עד לדרום, כבישים ללא כבישים, מלא ציוד למעלה על הגג בתוך האוטו. מאוד נהניתי מהחיים האלו, זה היה בית ספר של החיים. אתה עולה לבמה ואין לך מוניטורים, ומאחורה יש לך ערימות של מרשלים עם סט תופים דאבל ועם רמקולים שאתה שומע מהם בקושי, אתה צריך לסובב את זה אליך כדי שתשמע משהו. אז היה לנו את 'קליפסו' רמלה, זה היה 'הליברפול' שלנו. היינו מגיעים, כבר בדרך לא היינו יכולים להיכנס עם הרכב, כי כל הכביש היה מפוצץ בחבר'ה צעירים שנהרו לראות את הלהקות האלו". 

לאחר מכן שיתף בהצלחה נוספת שחווה - המחזמר 'אל תקרא לי שחור'. "איך הגעתי למחזמר? מי שניגש אליי היה בחור בשם מוטי. הוא פנה אליי ואמר שיש איזשהו מחזמר, ו'אנחנו רוצים שתבוא לעשות אודישן', אמרתי 'בשמחה'. הלכתי ונפגשתי עם המפיק, ואז בני נגרי אמר לי 'נעשה אודישן קטן בחדר חזרות וניתן לך תשובה'. ניגשתי לחדר חזרות והוא אמר לי 'עוזי, תודה רבה התקבלת'. זה היה פחות מדקה. רצנו עם זה שנתיים, 600 הצגות, שתי הצגות בלילה. זה מחזמר שהחברים בקבוצה כמו אברהם פררה, דודו זר, רותי נבון הכוכבת, הדיווה הענקית". 

איך נולד השיר 'אין לך מה לדאוג'?

בהמשך סיפר איך נולד השיר 'אין לך מה לדאוג'. "בחברת 'CBS' החליטו שהם רוצים להקליט את האמנים, ואז קובי (אושרת) אמר לי 'עוזי, כתבתי שיר. יש לי את הלחן, אני רוצה שיכתבו לו מילים. אני נותן את זה לתלמה (אליגון רוז). היא כתבה לי המון שירים'. הוא הביא לה את השיר והיא אמרה 'מה אני עושה עם זה?'. הוא אמר 'לא מעניין אותי, מחר בשש בבוקר אני מגיע לקחת את המילים'".

עוד תיאר את יצירת השיר שנכתב בזמן מלחמת יום הכיפורים: "היא לקחה את הגלויה של אח שלה ששלח לה, כמו רוב המילואימניקים המקסימים. הכול היה כמו המנון 'אין לך מה לדאוג'. היא לקחה את הגלויה והיא פיתחה אותה קצת יותר, ויצא השיר".

עם זאת, לא הכול הלך חלק. הוא שיתף כי בגל''צ לא אהבו את השימוש במילים 'נייר טואלט' בתוך השיר. "היה שם 'שלחי לי תחתונים, נייר טואלט', אז זה לא היה מקובל", סיפר. 

לאחר מכן הגיעה ההערצה לשיא עד היום: "לא נפגשתי עם כזה דבר, שפתאום יש לך להיט בזמן מלחמה. כשאתה מגיע לאחד המוצבים, האנשים מורידים אותך מהבמה, הם קופצים סביבך, אני מקבל צמרמורת. המון חבר'ה חידשו את השיר".

"אני חותם היום שלא יהיו מלחמות יותר, מספיק", סיכם. 

18/09/2025
עוזי פוקס באולפן עם רז שכניק
עוזי פוקס באולפן עם רז שכניק  |  צילום: 103fm
Paris