מילים ולחן

ששת המופלאים

דודי פטימר הסיר את האבק מהתקליט היחיד של להקת ששת מ-1977, סופרגרופ ישראלי שכשל בזמן אמת אך הניח את אבן היסוד לחופש מוזיקלי ויצירות מורכבות


בהסכת 'המדף האחורי' מסיר דודי פטימר את האבק מתקליטים ישנים, כאלה שבזמן אמת לא תמיד קיבלו את ההכרה שמגיעה להם, אך עם השנים הפכו לאבני דרך במוזיקה הישראלית.

הפעם שלף פטימר את תקליט הבכורה של להקת 'ששת', הנושא את שמה, מנובמבר 1977, שכלל מוזיקה מורכבת ומתקדמת שהייתה קשה לעיכול בשנות ה-70, אך בדיעבד הניחה את אבן היסוד לחופש אומנותי ומוזיקלי מלא ולתעוזה ליצור שירים ארוכים ומורכבים גם בעברית.

'ששת' היה הרכב ייחודי שהביא שילוב נדיר של פולק, ג’אז, רוק ומוזיקה ישראלית מקורית, וחידש את סצנת המוזיקה המקומית עם ניסיון אמנותי אמיץ ויצירתי. חברי ההרכב - יהודית רביץ, שם טוב לוי (מייסד ההרכב), שמוליק בודגוב, עדי רנרט, שמוליק ארוך ואיקי לוי - שילבו בין שירים עבריים בעיבוד חדשני ליצירות אינסטרומנטליות, חידשו במבנה השירים והטמיעו תרבויות מוזיקליות שונות ליצירה ישראלית מקורית ואינטלקטואלית.

האלבום, שהוקלט באולפני 'טריטון' בתל אביב בתקציב נמוך אך בעיבודים מורכבים, מציע תשעה קטעים שכל אחד מהם מהווה עולם מוזיקלי בפני עצמו. למרות שההרכב הופיע מעט בלבד והתפרק במהרה, האלבום סימן רף חדש של מורכבות ונועזות ברוק הישראלי. מתוך האלבום בעיקר זכורים השירים 'סמבה ברגל שמאל', 'ענבלים' ו'בלילות הסתיו'.

להקת 'ששת' לא כבשה מצעדים או מכרה אולמות, אך עם השנים הפכה ל'קלאסיקה אבודה' והשפעתה ניכרת ביצירות של דור המוזיקאים שצמח אחרי שהיא עצמה כבר לא הייתה בשטח.

בשעה הקרובה נשמיע את כל תשעת הקטעים מהאלבום המקורי, ונעמיק באופי הייחודי של כל יצירה, בעיבודים, בשילוב הכלים ובחדשנות שהציבה הלהקה אז - ומוסיפה להדהד עד היום.

30/09/2025
להקת ששת
להקת ששת  |  צילום: עטיפת אלבום
Paris