בשנים האחרונות, התקדמה מאוד הזירה הטכנולוגית בארץ ובעולם. כיצד באים לידי ביטוי השינויים הללו בענף הרכב והתשתיות? בפרק העשירי של הפודקאסט 'מסלול האצה' בהגשת בועז קורפל ושגיב מגר מחברת 'טריידמוביל', שוחחו השניים עם רועי אבן, מנהל מרכז הניסויים בנתיבי איילון. יחד דנו בתמורות הטכנולוגיות בכבישים בישראל, ובעבודת מרכז הניסויים.
"חשוב להבין שעד 2017 לא הייתה בנתיבי איילון חטיבת טכנולוגיות וחדשנות", פתח אבן. "אז החברה הייתה בבעלות משותפת של עיריית תל אביב ומשרד התחבורה. באותה שנה, הממשלה החליטה להעביר את מלוא הבעלות לידי משרד התחבורה, ובכך הוגדרו לחברה מטרות חדשות. חלק מהמטרות היה להתרחב צפונה ודרומה לתוך המרחבים העירוניים ולבסס את החברה כגורם מקצועי וחזק גם בתחום העירוני. החטיבה הוקמה מתוך ההבנה שאנחנו אמנם מדינת סטארט אפ, אך עדיין לא אימצנו במלואה את החדשנות לתוך עולם הכבישים. החטיבה הוקמה כדי למצוא פתרונות קטנים שיכולים לחולל שינוי גדול כמו רמזורים חכמים, רכבים אוטונומיים ועוד שלל טכנולוגיות נוספות".
על תחילת הדרך, סיפר: "כשנכנסנו לתחום ב־2017, פעלנו יחד עם משרד התחבורה כדי להבין מה חסר לחברות האוטו-טק בישראל. באותה תקופה היו כאן כ־650 חברות סטארט אפ בתחום הרכב, ממערכות חישה פשוטות ועד לפיתוח רכבים אוטונומיים. החברות אמרו שחסר להן מגרש ניסויים סגור וסטרילי שבו הן יכולות לבדוק את הטכנולוגיות שלהן באופן חוזר ובטוח. כך הוחלט להקים את המרכז הלאומי לניסויים בתחבורה חכמה. תחילה השתמשנו בכבישים שעדיין לא נפתחו לציבור כדי לאפשר ניסויים, ובשנת 2020 שכרנו שטח ייעודי העומד בתקנים ובפרוטוקולים בינלאומיים. המטרה הייתה לאפשר לחברות לבצע ניסויים בארץ, במקום לטוס לחו"ל, ולהכין את המערכות שלהן לבדיקות של יצרני הרכב. המון מהחברות המובילות בעולם האוטו-טק הן ישראליות ברמה בינלאומית. האיכות רק עולה עם השנים. במרכז הניסויים אנחנו לא בודקים רק רכבים, אלא גם טכנולוגיות לתשתיות, כמו רמזורים חכמים שמנהלים את התנועה בזמן אמת ומאפשרים מעבר מהיר ובטוח יותר בצמתים, בניגוד למה שקורה היום".
"עצם העובדה שהקימו את המרכז וניסו לשמר את החברות הישראליות כאן, במקום שיברחו לחו"ל, היא מרגשת מאוד", אמר רועי אבן בסיום הפרק. "אני עובד עם צוות קטן של חמישה אנשים במרכז הניסויים, יחד עם כ־15 עובדים נוספים בחטיבה כולה. אנחנו הסיירת הקטנה שלי. לכולנו יש על מה לחלום. אנחנו נמצאים בתחילתה של מהפכת הבינה המלאכותית, ואין לי ספק שבעתיד הקרוב העולם ייראה אחרת לגמרי. כבר היום רואים את זה באסיה ובסין. ובנימה אופטימית זו, אני אומר לכל מי שמאזין, תחלמו".