האיום שמציבה הבינה המלאכותית על שוק העבודה כבר אינו בגדר תיאוריה. חברת אמזון, שהובילה בשנים האחרונות את שילוב הרובוטים במחסניה, מפתיעה כעת ומכוונת את נשק הפיטורים דווקא כלפי עובדי המנהלה והצווארון הלבן. לקראת פיטורים נרחבים של כ-30 אלף עובדים, שהם כמעט 10% מעובדי המשרדים שלה, ד"ר רועי צזנה מסביר את ההיגיון מאחורי המהלך, את התקדימים שהצטברו ואת המקום של ישראל במהפכה המתרחשת.
בניגוד לציפיות המוקדמות, נראה שהמהלך של אמזון אינו מתמקד בעובדי המחסנים, אלא בתפקידים משרדיים. "סיפור מורכב," אמר ד"ר צזנה. "מה שקורה כרגע זה שאמזון, שהיא עד עכשיו הייתה מלכת מחליפי העובדים האנושיים במחסנים ברובוטים, היינו מצפים שעוד רובוטים ייכנסו למחסנים ושהיא תפטר עוד עובדים במחסנים".
אך קרה שהפעם הגיע תורה של הבינה המלאכותית להחליף את המנהלים והאסטרטגים? "עכשיו הגיעה ההפתעה. לפי מה שאנחנו שומעים, היא נערכת לפטר 30 אלף עובדי צווארון לבן, עובדים במנהלה במשרדים שלה. מדובר בכמעט 10 אחוזים מעובדי הצווארון הלבן שלהם", קבע.
הסיבה, לפי דברי מנכ"ל החברה, ברורה: "החברה מאמצת את הבינה המלאכותית, נצטרך פחות עובדים שעושים חלק מהעבודות שנעשות היום – נקטין את המספר הכולל של עובדי המנהלה שלנו".
ד"ר צזנה פירט אילו תפקידים נמצאים בסכנה: "אנשים שיעשו מטלות רוטיניות, למשל לערוך שוב ושוב את אותו מסמך, לעשות ניתוחים שחוזרים על עצמם, אנשים שישבו בצוותי אסטרטגיה שלא עשו יותר מדי מלבד לתמלל ולסכם את הדיונים. את כל הדברים האלה הבינה המלאכותית יכולה לעשות טוב יותר".
המהלך של אמזון אינו מתרחש בוואקום. ד"ר צזנה הצביע על תקדימים נוספים בחברות ענק: "בהחלט, למשל בסיילספורס אישרו לאחרונה שהורידו 4,000 אנשים משירות לקוחות שלהם, כשנכנסו יותר ויותר לבינה מלאכותית שיכולה לעשות חלק משמעותי מהעבודה".
לדבריו, אנו עומדים בפני שינוי מהותי באופן שבו אנו תופסים עבודה: "אנחנו נכנסים לעידן הסוכנים, בינות מלאכותיות שיכולות לעשות חלק משמעותי מהעבודה של רבים מהאנשים במקצועות שלהם. ומה שאנחנו מצפים לראות זה שכל בן אדם שעובד, הוא לא עובד בפני עצמו, אלא הוא מנהל צוות והצוות הוא של סוכני בינה מלאכותית". כלומר, העובד הטוב ביותר יהפוך למנצח על מערך שלם של כלי AI.
היכן נמצאת ישראל במרוץ הזה? ד"ר צזנה מציג תמונת מצב מורכבת: "יש לנו לאן להתקדם. כששואלים את העובדים הישראלים כמה מתקדם הידע שלכם בבינה מלאכותית – אנחנו מהמקומות הראשונים בעולם". אך כשזה מגיע ליישום, הפער נחשף. "כשבודקים עד כמה העובדים הישראלים יודעים לעבוד עם הטכנולוגיות המתקדמות בתחום, התוצאה היא הרבה יותר נמוכה. אנחנו טובים בלספר על עצמנו", הוא אמר.
ובכל זאת, הוא ביקש לשמור על אופטימיות: "יש לנו כוח אדם מצוין, יש המון אנשים בהייטק ובתעשייה, ומעולם לא היה קל יותר ללמוד לעבוד עם הבינה המלאכותית ולנסות למנף את עצמך".