עו''ד משה גלעד, לשעבר שופט בית המשפט המחוזי, שוחח עם אריה אלדד וג'וש בריינר ב-103fm על אודות מתווה שופטת העליון וילנר לפשרה בעתירות על חקירת הפצ''רית. לדבריו, המתווה המציע ששופט בדימוס ילווה את החקירה - פוגע בעקרונות היסוד של מערכת המשפט
תחילה הדגיש גלעד כי במדינה מתוקנת, רק הגורמים המוסמכים במערכת המשפטית, היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה, הם שאחראים על חקירות וכתבי אישום: "במדינה מתוקנת, מי שמגיש כתבי אישום ומלווה את החקירה הוא היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה, גופים שמונו על ידי המדינה. בדרך כלל אלה אנשים ישרים והגונים, וכל ניסיון לעקוף את המסלול הזה הוא טעות. כרגע רוצים למנות את השופט קולה כמעין 'מלווה חקירה', אבל אין דבר כזה. אם היועצת המשפטית לממשלה או פרקליט המדינה אינם מתאימים לתיק, אז כל פרקליט אחר במערכת כפוף להם ולכן גם אינו יכול להיות עצמאי, זה לא פתרון".
עוד ביקר את הרעיון למנות שופט עליון בדימוס לתפקיד מעין־חקירתי או תביעתי: "אני שואל, מה זה אומר בעצם? שופט עליון בדימוס יהיה עכשיו קצין החקירות? הוא זה שיורה להעמיד לדין את פלוני ולא את אלמוני? ואחר כך יהיה גם התובע במשפט? זה מצב בלתי אפשרי. נוצר כאן בלבול תפקידים חמור".
בנוסף, הביע הסתייגות מהרעיון ששופט בדימוס ייקח חלק בתהליך חקירה, והדגיש את קדושת המעמד השיפוטי: "ברגע שמישהו מתיישב על כיסא בית המשפט ומדליק את הסוויץ', הוא שופט. כאב לי לראות את השימוש במילה הזו מחוץ להקשר. אני מכיר את השופטת וילנר, והיא פעלה מתוך כוונה טובה, אבל אם כבר ממנים גורם שילווה את התהליך, הוא צריך להיות מתוך הפרקליטות, אולי פרקליט מחוז, מישהו מתוך המסגרת החוקית".
גלעד העלה טענה עקרונית על מבנה מערכת המשפט בישראל: "צריך להפריד בין התובע הכללי ליועץ המשפטי לממשלה. היועץ המשפטי הוא עורך הדין של הממשלה, בעוד שהתובע הכללי הוא גורם עצמאי שאמור להחליט בעניינים פליליים. כרגע יש ערבוב בין התפקידים. לא ייתכן שיועץ משפטי יאמר לראש הממשלה 'הפעולה שלך בלתי חוקית' ואז גם יגיש נגדו כתב אישום".
על הפשרה שבית המשפט הציע, אמר: "הם רוצים פשרה ובצדק, אבל עצם הרעיון לשים בתיק פלילי מישהו מחוץ למנגנון הממלכתי, זה בעייתי מאוד. אם נתחיל כך, בפעם הבאה שר לביטחון הפנים ימנה מישהו לתיק פלילי אחר, לאן זה יוביל?".
עוד העריך שבסופו של דבר בית המשפט העליון ייאלץ לדחות את הפשרה: "בית המשפט יאמר ניסינו פשרה, עשינו זאת ממקום טוב, אך החוק פשוט לא מאפשר זאת. אי אפשר שמישהו מבחוץ ינהל תיק פלילי. עם כל הכבוד, לא כל הפרקליטים מושחתים. גם אם יש נגיעה ליועצת המשפטית, אפשר למצוא פרקליט בכיר מאחד המחוזות. לא צריך גאון מנאס"א כדי לעשות את זה".
כמו כן, ביקש להגן על שמה ומעמדה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה: "אני לא סבור שהיועצת המשפטית חשודה או פעלה שלא כדין. אף אחד לא טען נגדה דבר. צריך לכבד אותה, לקרוא לה בשמה ובתפקידה היועצת המשפטית לממשלה ולא לזלזל. זה חלק מהשמירה על הדמוקרטיה".
לסיום הזכיר כי קיימים מועמדים רבים מתוך המערכת המשפטית היכולים לטפל בתיק מבלי למנות שופט מבחוץ: "גם אם היועצת טעתה, יש עוד אלפי פרקליטים טובים. יש גם כאלה שיצאו לפנסיה וניתן לגייסם. הייתי תשע שנים שופט, כשישבתי על הכיסא, הייתה לי מטמורפוזה, זה שינה אותי. יש מספיק אנשים ישרים ומקצועיים. אפשר לבדוק כל כתב אישום מחדש, אין צורך בדרמות, בג"ץ לא הולך לשום מקום".