בועז קורפל, עיתונאי 'עולם הרכב', שוחח עם ענת דוידוב ב-103fm והסביר מדוע האוצר החליט להעלות את מס הקנייה על רכב חשמלי.
"זה קורה כי זה חלק מתוכנית רבת שנים של המדינה להשוות את המיסוי בין מכוניות חשמליות למכוניות בנזין ודיזל", אמר. "זו תוכנית שהתבססה על תוכנית עולמית שבה מכוניות בנזין ודיזל מפסיקות להיות מיוצרות בגלל בעיות זיהום אוויר. ואז, כדי לשמור על רמת ההכנסה ממכוניות, המדינה לא תאבד הכנסות".
אבל כל זה לא קרה. "בקורונה העולם השתתק, ואחר כך פרצה המלחמה באוקראינה, ולנו גם את חרבות ברזל. זה לא עלה בקנה אחד עם התוכנית של משרד האוצר. הם אמרו: לא ניישר את הקו ל-83% מס כמו במכוניות רגילות, אלא נעשה את זה מדורג. נעשה מ-45% מס למכונית חשמלית ל-52% בדרך אל ה-83%", הסביר כתב הרכב.
"עדיין כלכלי וחסכוני לקנות מכונית חשמלית, למי שנוסע יותר מ-20 אלף קילומטרים בשנה", אמר קורפל. "העלייה תהיה של אלפי שקלים בודדים, ואדם שירצה לחסוך את זה יוכל לגשת כבר עכשיו ולהזמין מכונית".
אם כך, האם אנחנו צפויים ל'בום' של רכישות לפני שהמס על המכוניות החשמליות יועלה? קורפל מעריך כי לא צפויה בהלת קניית מכוניות בשבועות הקרובים. "בשנה שעברה כשהמס קפץ, היה בום אז עכשיו יהיה בומצ'יק. חלק מהיבואנים יספגו את העלייה הזו, היא בין 1,500 ל-3,000 שקלים". הוא הזכיר כי קיימים כיום בשוק הישראלי עשרות מותגים של מכוניות חשמליות: "אנחנו עומדים על כ-80 מותגים של רכבים חשמליים, ועוד שניים אמורים להגיע השנה".