בהסכת החד-חודשי "המדף האחורי" מסיר דודי פטימר את האבק מתקליטים ישנים, כאלה שבזמן אמת לא תמיד קיבלו את ההכרה שמגיעה להם, אך עם השנים הפכו לאבני דרך במוזיקה הישראלית. הפעם מוקדש ההסכת לאלבום השלישי והנשכח של בועז שרעבי ("בועז") משנת 1975.
שרעבי היה מאז ומתמיד אחד מאותם יוצרים נדירים שמניחים את הלב על המיתרים. מלחין, זמר נשמה ואמן שמזרים לכל שיר את כל רגשותיו בלי פילטרים. לצד אינספור להיטים עליהם חתום ("פמלה", "חייך וחיי", "רינגולי", "כשאת נוגעת בי", "אל תעזבי", "אצלי הכול בסדר", "לתת", "הלוואי", "כשתבוא", "את לי לילה", "לשיר איתך", "היה חזק", "אם את עדיין אוהבת אותי" ו"תני לי יד"), הוציא שרעבי גם שירים שפחות זכו לתהודה, דבר שאינו מעיד על איכותם ורמתם הגבוהה. כזה הוא אלבומו השלישי, "בועז", שראה אור בשנת 1975 וזכה לכינוי הבלתי-פורמלי "האלבום הצבעוני".
מדובר באלבום השלישי בטרילוגיית אלבומי שנות ה־70 של שרעבי אחרי התקליט הראשון האדום והתקליט השני הירוק - והוא פנינה נסתרת. אלבום שמסתיר בתוכו שירים מרגשים ויפים שלא זכו להפוך ללהיטים ונשארו מאחור, כמעט נשכחים. דווקא בגלל זה חשוב להחזיר אותו קדימה, להאיר אותו מחדש, ולתת לו להגיע לעוד אוזניים שמגיע להן להתאהב בו.
השיר הפותח את האלבום הוא "איריס", שבו אפשר למצוא השפעה בולטת של הרולינג סטונס, במיוחד השיר "She’s A Rainbow" מ-1967. לא מפתיע בהתחשב בכך ששרעבי החל את דרכו בלהקות הקצב של רמלה. אחריו מגיע
"מוכר הגרעינים", שכתבה תלמה אליגון רוז והלחין שרעבי - שיר נשמה שמביא את הווי הרחוב ומספר על דור של מוזיקאים שעלו ארצה מארצות ערב, ונאלצו לעבוד בעבודות פשוטות אך שמרו על אהבתם למוזיקה בחדרי חדרים. השיר אף זכה לגרסת כיסוי מעולה של ג'קי מקייטן.
עוד שיר אהוב מהאלבום הוא הצ'רדש "הצועני", שמציג השפעות מובהקות מלהקת "כוורת" ששלטה בארץ באותה תקופה. כמו כן, יש את "שירה של טל", שהגיע למצעד הפזמונים השבועי והחזיק שם חמישה שבועות, ואת "את ואני", גרסת עיבוד בלוזי-פופי לשיר שכתב אחיו הגדול של שרעבי, נחמיה, ביצעה ב-1962 גאולה זוהר.
באלבום נכללים גם שירים כמו "הללויה") שהשתתף בפסטיבל הזמר המזרחי השישי, "שיר השירים" - קטע מתוך "שיר השירים א'", המעביר את שורשיו הדתיים של שרעבי, והבלדה הנוסטלגית "הנעורים האבודים".
האלבום מסתיים בשירים הרוקיים "מה להם לבני אדום" ו"הדברים היפים בעולם" שכתב והלחין עוזי חיטמן ומוסיפים פן אנרגטי ומלודי לאלבום שהוא מכלול של סגנונות, זיכרונות ושורשים אישיים.
הפודקאסט 'מילים ולחן' לוקח אותנו למסע בעקבות התופעות, הסיפורים, השירים והאמנים שעיצבו את הפסקול הישראלי לאורך שנותיו. דודי פטימר הוא עיתונאי וחוקר מוזיקה, יוזם פרויקט תיעוד המוזיקה הישראלית דודיפדיה.
לכל הפרקים של הפודקאסט לחצו כאן.