איריס קול

הרגשת שהוא משכנע אותך? - מישהו משלם על זה"

המגיש והמרצה לטכנולוגיה דרור גלוברמן על הדור החדש ב-AI: "לא במקרה נכנסו לאזור שיש בו כסף"


ה-AI מתחיל לקנות עבורנו מוצרים. המגיש והמרצה לטכנולוגיה דרור גלוברמן שוחח עם איריס קול ב-103fm על משקלה ההולך וגובר של הבינה המלאכותית גם בחוויית הקנייה שלנו, והכין אותנו לעולם שבו המלצות הבינה המלאכותית יושפעו משיקולים מסחריים.

איריס תהתה בקול איך זה קרה שה-AI הפך לחלק כל כך משמעותי בחייה במהירות רבה יותר. גלוברמן לא נשמע מופתע. "את לא זזה בלי וייז, ואת לא זזה בלי וואטסאפ, את לא זזה בלי מכונית ולא תגורי במדינה שאין בה דמוקרטיה, אנחנו מפתחים תלות", אמר.

הבינה המלאכותית נכנסה גם לעולם הקניות. גלוברמן הסביר: "אם את אוהבת לעשות שופינג, יש הרבה דברים שבהם הוא יוכל לעזור לך לבחור בין מוצרים עם תכונות דומות, או למצוא משהו מאוד ספציפי בחנויות וינטג'. כמי שלא אוהב שופינג, מבחינתי זה להוריד את כאב הראש הזה עד לרמה של 'לך תקנה לי, ביי - לא רוצה לשמוע מזה'. ה-AI הוא לא רק יועץ, הדור החדש יותר הוא סוכן, והוא מבצע פעולות, והוא יכול ממש לקנות בשבילך".

שני מנועי AI כבר החלו עם זה. "הם עוד נזהרים מלהזין עם מספר האשראי, אבל הם ממליצים לך איזה מוצר אתה רוצה", אמר. "בצ'אט ג'י פי טי עלה כפתור חדש של שופינג, אתה אומר לו איזה מוצר אתה רוצה, והוא מתחיל להציע לך מוצרים שעונים להגדרה שלך. אני מבין לאן זה הולך, וזה יהיה מעולה, ובעוד שנה-שנתיים-שלוש לא אדמיין שקניתי משהו בלי זה".

"הם יוכלו לקנות את ההשפעה הזאת, ואנחנו לא נדע".

יחד עם הקניות, באות הפרסומות. הוא הכין אותנו לעולם שבו שיקולים מסחריים ייכנסו פנימה אל ההמלצות הלכאורה אובייקטיביות שנקבל. "אני חושד שזה בלתי נמנע. לא במקרה הם נכנסים לאזור שיש בו כסף, כי הם הולכים להפנות אותי ולהמליץ על מוצרים. זה לא בחינם", אמר איש הטכנולוגיה. "כל מנועי העל האלה מפסידים מיליארדים, ואם אין שם פרסומות בינתיים, הם לא מכניסים כסף".

"יצא לך להרגיש שהוא משכנע אותך?", שאל דרור את איריס. "אם הוא יתחיל לשכנע אותך לקנות מוצרים, זה יהיה כי מישהו שילם על זה".

"יש תחום ענק שנקרא SEO - איך להשפיע על גוגל להציג את האתר שלך יותר למעלה, עכשיו יש תחום מקביל ב-AI. וזה הרבה יותר", הדגיש גלוברמן והוסיף: "כשזה יבוא בתוך פסקה של צ'אט ג'יפיטי אני אחשוב שהוא זה ממליץ. הם יוכלו לקנות את ההשפעה הזאת, ואנחנו לא נדע".

30/11/2025
AI
AI  |  צילום: GettyImage/Kirill Kudryavtsev
Paris